מבזקים
זה לא חלום - זו המציאות. כרטיסי המסך של ימנו כל כך חזקים שעם הביצועים שלהם יהיה לכם קשה ביותר להחליט מה אמיתי ומה "ממוחשב". לכח המחשוב הגרפי נכנס היום שחקן חיזוק משמעותי ביותר: GeForce  9600 GSO מבית NVIDIA. הכרטיס על פי הודעת היצרנים בנוי לספק את שיא הביצועים בשיא האיכות הגרפית, להתמודד עם טכנולוגית ה-HD בקלי-קלות ואת כל זה בהתאמה מלאה עם DirectX10. נשמע חזק? תחשבו על אותו הדבר ב-SLI (שני כרטיסים שעובדים ביחד).
עוד על הכרטיס באתר NVIDIA
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת ללומדה ממלכת הכפל הדפס דואל
הערכת משתמש: / 2
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Thursday, 05 February 2009

הקדמה
בשבילי לעשות ביקורת למשחק בשם "ממלכת הכפל" זו שמחה גדולה מכמה סיבות; ראשית מדובר בתוכנה חינוכית שעד כה לא ביקרנו תוכנה שכזו באתר, שנית מדובר במשחק לילדים בטווח הגילאים 5-12 וגם משחקים מהסוג הזה לא יצא לנו לבקר ולסיום – בעבר הלא כל כך רחוק שימשתי כמורה לחשבון ומתמטיקה לכל הגילאים, החל מכיתה א' ועד ל-יב. אני הכנתי לבגרות תלמידים שלא האמינו בעצמם והבאתי להשגים מדהימים תלמידים עם ליקויי למידה, לכן הדבר הטבעי ביותר עבורי הוא גם לחוות דיעה על הסיכוי של תוכנה מהסוג הזה למלא את יעודה כתוכנת לומדה.

ההתקנה
פשוטה ביותר, עם הוראות בעברית. בגלל שקוד המקור כתוב בדרך לא כל כך מקצועית יש לאג עצום בין שלב הכנסת הדיסק לתחילת ההתקנה, אבל סבלנות – בסופו של דבר ההתקנה תתחיל והמשחק יעלה.

Image

 

על המשחק
קשה לי עם ההגדרה של ממלכת הכפל "כמשחק", זוהי על פי כל ההגדרות תוכנת לומדה שהותאמה למשתמש הצעיר באופן הידידותי ביותר שניתן. אבל אל תתעו, למרות שיש בממלכת הכפל עלילה וקטעי אנימציה, היא לובשת את כל המאפיינים של תוכנת לומדה. למשל, אחת הנקודות המבדילות בין משחק לתוכנת לומדה היא המשחקיות. בממלכת הכפל אין משחקיות, יש הרבה תרגול, אבל אין את הבחירה החופשית ולכן מעתה נכנה את ממלכת הכפל תוכנת לומדה או בקיצור "לומדה".

אם כבר מדברים על בחירה חופשית, את הלומדה פיתחה גולדי פרמן, מורה חרדית בחינוך רגיל ומיוחד. את ההשפעה הדתית על הלומדה ניתן להרגיש בעיקר בטקסטים – עליהם ארחיב בהמשך ובהערה בחלק הפנימי של אריזת הלומדה "להפעלה בימי חול".


Image

 

אתם כבר מכירים אותי, אני מכבד את הזולת ואפילו את שבת, אבל ממש לא אוהב שאומרים לי מה לעשות. אם את לא מעוניינת להפעיל את הלומדה אצלך בבית בשבת גברת גולדי – אני מכבד את זה. אם את לא מעוניינת שאנשים חילוניים יקנו את הלומדה – גם את זה אני מכבד, רק תכתבי על החלק החיצוני והגלוי של האריזה "לא מיועד לציבור החילוני" או לחליפין "לציבור החרדי בלבד". אבל אל תצפי מאנשים חילונים לעשות בבית שלהם דברים בניגוד לרצונם, אחרי הכל ישנו הכלל "ביתו הוא מבצרו". מרגע שהדיסק יצא מהמשרדים שלכם ועבר אל הצרכן, הוא איבד את הזיקה שלו אלייך והבעלות היחידה עליו היא של הצרכנים הרשאים לעשות בו כל העולה על רוחם, בהתאם לחוק במדינת ישראל. גם מבחינה הלכתית, כל עוד לא מחללים שבת עם הדיסק הזה בפרהסייה אין זה מעניינו של אף אחד מה הצרכנים עושים עם הדיסק בשבת.

יכולתם לכתוב, "נודה לכם אם תכבדו את היוצרת ותמנעו להשתמש בתוכנה שלה בשבת". זה לא ימנע מאנשים לחלל שבת כהגדרתכם, אבל גם לא ירגיז אותם.


Image

 

דרישות המערכת
כל מחשב עם מעבד פנטיום, זיכרון 32 מגה ומערכת הפעלה מבוססת ווינדוס בגרסה 98 ומעלה. במילים אחרות: כל מחשב ביתי עם מסך צבעוני שעדיין עובד.

ביחס לדרישות המערכת, הדרישות הנמוכות נובעות מכך שלאורך הלומדה כמעט ולא נעשה שימוש במנוע גרפי, מבדיקת הקצאת משאבים עולה שרק קטעי האנימציה עושים שימוש בכרטיס המסך, בכל שאר השלבים נעשה שימוש בעיקר ביכולת העיבוד של המעבד הראשי. 

מאחר ומדובר בלומדה, אין טעם לדבר על הגרפיקה כסעיף נפרד. הרושם שלי הוא שביחס לכמות המשאבים הנדרשים מהמערכת, הלומדה מציגה גרפיקה ברמה סבירה ביותר.


Image

 

השימוש בלומדה
נתחיל מכך שמדובר בתוכנה שכולה עברית, זהו יתרון שהופך את הילדים לפחות תלויים במבוגר שיפעיל להם את הלומדה. הסיפור שלנו מתחיל כאשר אפס מעלים את מלך הכפל בפעולת כפל פשוטה ואכזרית (גם כן מלך כפל..). עכשיו שהמלך נעלם הכס פנוי ואתם כילדים מוסריים תעזרו לתושבי הממלכה למצוא את המלך... סליחה, תיקון. זוהי לומדה חינוכית ולכן אתם לא תעזרו למצוא את המלך אלא תמהרו כמה שיותר לארמון כדי לתפוס את מקומו.

בדרך לארמון ישנן שלוש תחנות בהן תלמדו ותתרגלו פעולות כפל שונות בדרגת קושי שונה, כדי לעבור משלב לשלב יהיה עליכם להיבחן ולפתור כמות מינימאלית של תרגילי כפל בזמן קצוב.

כמה הלומדה מרתקת: ההתחלה של הלומדה טיפה צולעת, יש בה הסברים די יבשים כמו למשל על חוק החילוף שיכולים להוריד את הרוח מהמפרסים, אבל מרגע שנכנסים לתרגול הכפל המעשי של הממלכה הלומדה הופכת להרבה יותר מעניינת. כדי לבחון את מדד הריתוק השתמשתי ב"נבחנים" מהגיל הצעיר. אני חייב לציין שלהפתעתי הלומדה הצליחה לרתק אליה את הילדים יותר זמן ממה שהערכתי; למרות שהפרטים שמשכו את תשומת הלב הצעירים היו בעיקר הפרפרים, הדגים ושאר בעלי החיים שהתרוצצו להם על המסך. במילים אחרות, אני יכול להגיד ללא כל צל של ספק, כי הגרפיקה הציורית והמוזיקה השלווה (שיכולה לעצבן מבוגרים) משמשות כמגנט ילדים רב עוצמה.


Image

 

תרומת הלומדה לילד: ללומדה יש שני ערכים אותם הוא מקנה; הראשון הוא לימוד כפל (זו פעולת החשבון היחידה אותה מלמדים בתוכנה), לדעתי יש שימוש נכון בבחירה של תרגילי הכפל לפי רמות הקושי, אבל אין תרגול נכון. דהיינו יש תרגול ברמה אחידה לכל הגילאים במקום חלוקה לכמה דרגות קושי. קחו למשל תרגול מומלץ לבני 6: הכפלה רוחבית של ספרה אחת, למשל 2X1, 2X2, 2X3 וכן הלאה. לגילאי 12 הייתי ממליץ על תרגילים מעורבים.

בפועל הלומדה עושה הפרדה נכונה בין תרגילי כפל על פי שלוש דרגות קושי, אבל שוב, מדובר בדרגת קושי שעולה עם ההתקדמות בלומדה ולא ניתן באמת להתאים את את הלומדה לילד. כך יוצא שלא משנה איזה ילדון משתמש בלומדה, הוא יתקל בתרגילים מאותה רמת קושי בשלבים השונים, אני בספק אם ילדים בגיל 5 יוכלו לסיים בתנאים הללו את הלומדה=תסכול. מניסיון אני הייתי מצמצם ואומר שהלומדה כפי שהיא אופטימלית לבני 8-11, אם כי 5 הוא לא גיל מוקדם מידי ו-12 הוא לא מאוחר מידי.. 
הערך המוסף אותה הלומדה נותנת הוא ידע על בעלי חיים:
לכל ספרה יש בעל חיים יחודי שמייצג אותה, בתחילה בעל החיים מסתתר וצריך לגלות אותו, ברגע שתחשפו את בעל החיים תקבלו הרצאה קצרה מלווה בקטע וידאו שתעשיר אתכם בכמות לא מבוטלת של ידע על אותו בעל חיים, לא פעם גם מזווית יהודית.

 

Image

 

אורך הלומדה: קצר ביותר, לפחות עבורי, כדי לסיים את כל המשימות ולשמוע את כל ההסברים הייתי צריך לשבת מול המסך בערך ארבעים דקות. אני מניח שלילד ממוצע יהיה טיפה יותר קשה לפתור את תרגילי החשבון, לכן סביר להניח שהלומדה יכולה "להחזיק" מספר שעות בודדות. יש בכך יתרון, מצד אחד אנו לא רוצים שילדים ישבו כל היום מול המחשב ומצד שני לילד תמיד תהיה מוטיבציה לחזור על הלומדה ולנסות להשתפר.
שאלה קטנה ליוצרים: איך שנורקל אמור לעזור לילדון לשהות לאורך זמן וללכת מתחת למים?


Image

 

סיכום
הלומדה ממלכת הכפל היא לומדה עם הרבה כוונות טובות, מבחינת תוכן אין היא מכילה יותר ממה שמופיע על האריזה, אלא רק תרגול כפל למספרים בין 1-10 ומידע על עשר חיות שונות. הלומדה מתוכנתת באופן חובבני יחסית (אופייני למשחקים ולומדות בפיתוח ישראלי), מה שמוביל ללאגים בהתקנה ומידי פעם בעת השמוש בלומדה.

הרעיון עצמו של התרגול אותה מביאה הלומדה הוא נכון, התרגילים מסודרים בה על פי הסדר הנכון והסביבה הגרפית + מוזיקלית הופכים את השהות מול המסך לדידותיים, כך שילדים לא יראו בשימוש בלומדה כעונש ואפילו גם יהנו ממנה.
בלומדה חסרה מאוד חלוקה לפי קבוצות גיל \ רמות תרגול, מה שיקשה בעיקר על המשתמשים הצעירים יותר, למרות שלדעתי עם חשבון אף פעם לא מוקדם להתחיל...

 

האם הלומדה שווה את הכסף
ובכן בואו נתחיל דווקא מהמחיר של המוצר: 60 שקלים. זה לא הרבה יחסית למשחק או לומדה, אבל זה מחיר סביר לתוכנה "בפיתוח ישראלי" כמוה יש רבות שמציעות מעט מאוד תוכן עם מנועים חלשים ובעייתיים במחירים זולים במיוחד. בניגוד לשאר התוכנות הישראליות, בזו אני יכול להגיד שיש פוטנציאל ממשי להועיל לילד ואפילו לתרום להשגים שלו בתחום הכפל. בואו לא נטעה, לכפל ניתן משקל מצומצם מאוד בעולם החשבון ובבתי הספר מושמים הדגשים על טווח אדיר של תחומי לימוד המרכיבים את המקצוע "חשבון", לכן הלומדה לא תוכל להחליף שעורי עזר – אם צריך, אבל ללא ספק יש בה בכדי לסייע לילדים לפחות בתחום הזה (בואו נצפה לעוד לומדות בתחום).
מסקנה: הייתי אומר שממלכת הכפל היא ללא ספק לומדה שהייתי קונה לתלמיד שמתקשה בתרגילי הכפל.

לתמונת מסך נוספות

 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker