מבזקים
בימים הקרובים אנו נוציא סדרת סקירות קצרות על המשחקים הגדולים של הקיץ.. החל מעכשיו ובכל שלב, אם למישהו יש מה להגיד או לכתוב על המשחקים החדשים והלוהטים הוא מוזמן לכתוב לנו, או להגיב ואולי הכתבה תפורסם.
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Tomb Raider Underworld הדפס דואל
הערכת משתמש: / 4
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Thursday, 01 January 2009

הקדמה
בפעם הראשונה שהוציאו את המשחק טומב רייידר, עולם הגיימינג היה בשוק. כולנו היינו סקרנים לראות "איך זה יכול להיות שאישה היא גם לוחמת ועוד כל כך טובה". נו טוב, זה היה מה שסיפרנו למורה שלנו בתיכון, בתכלס מה שהדהים אותנו זה הגוף (חזה) המהמם של לארה. מה אני יכול להגיד לכם, היוצרים של המשחק הבינו בדיוק מה גורם למשחק להיות כל כך פופולארי וממשחק למשחק שיפרו את המשחקיות (הגדילו את החזה).

השיפור היה כל כך משמעותי, עד שבטומב ריידר השלישי, לארה התקשתה לעבור דרך דלתות ולהסתובב במסדרונות. העולם צעק, העיתונים התמלאו בביקורות שליליות כנגד איברים ספציפיים ביותר בגופה של לארה וארגוני אמהות הפגינו מול בניין ראש הממשלה.
בתגובה, יוצרי המשחק שכפי שכבר הזכרתי לעיל – היו בחורים חכמים ביותר, החליטו לקחת החלטה נבונה ולהפוך את לארה מעוד איזה סתם לוליטה עם מראה דיגיטלי לסייברית סופר סקסית עם שיפורים לטקסטורת העור והדגשה מיוחדת של הפופיק. חושבים שזה הכל? חלילה! יש גם בוץ והרבה בוץ שיכסה את לארה קרופט שלנו מכל כיוון אפשרי...

Image 

 הסיפור
העלילה מתחילה פיצוץ, או יותר נכון בפיצוץ. אתם לא תבינו כל כך מה בדיוק קורה סביבכם ולאט לאט אתם תיכנסו לעלילה במין פלאשבקים שיספרו לכם מה קרה קודם לאותו השלב בו מתחיל המשחק. לארה למי שלא יודע היא יתומה: היא איבדה את אבא שלה ובעלילה הנוכחית הזו גם אמא של לארה נעלמת. כל העדויות מצביעות על כך שיש קשר בין העלמות האם לאבלון: עיר תת-מימית סודית סופר דופר אותה בנה המלך ארתור בכבודו ובעצמו.

עד כאן העלילה נשמעת לי הגיונית ביותר: יש עיר שקועה, לארה הולכת לחפש את אמא שלה– סבבה. אבל מכאן והלאה העלילה הופכת להיות למוזרה לחלוטין, שאני אומר מכאן, אני מתכוון לרגע שבו מופיעה אישה עם כנפיים: מדובר במלכה לשעבר של אטלנטיס Natla- בת האלמוות, שלמרות שהיא חייה הרבה זמן אין לה הרבה שכל, אחרת קשה לי להסביר מה היא עושה כלואה בתוך אקווריום. בערך מאותו הרגע שאתם פוגשים את Natla יש תפנית בעלילה, רמת האקשן עולה, אתם מתחילים לסייר בכל רחבי העולם בחיפוש אחרי מפתחות קסומים \ פטישים של אלילים שאמורים לפתוח שערים מהתקופה העתיקה.

אז בטח תשאלו מה עומד מאחורי השערים שכל כך שווה ללארה להתאמץ ולפתוח אותם? תאמינו או לא אבל היעד של לארה יהיה לסגור את השערים, או יותר נכון למנוע מהאוייבת המושבעת שלה – אמנדה אוורט לפתוח אותם. מדוע ולמה? בגלל שדרך אותם שערים ענתיקה המפוזרים ברחבי כדור הארץ מאיים לפלוש גזע חייזרי אכזר בשם קאסיבלאבה או משהו כזה שנשמע כמו עלי-בבא. החייזרים המרושעים רוצים כמובן לפלוש לכדור הארץ ולמחוק את המין האנושי (כרגיל). ומסתבר שהיחידה שיכולה לעצור אותם מלהשמיד את האנושות זו לארה קרופט. היא לא תבקש עזרה ולא יזעיקו את כל צבא ארה"ב, לא! לארה שלנו חייבת להציל את האנושות לבד. ברור.

Image 

גרפיקה
להתחיל עם התלונות על הבאגים עכשיו? כי מרבית הבאגים של המשחק הם בתחום הגרפיקה. מדיבאג של המשחק אני באופן אישי הצלחתי לעלות על לפחות 24 באגים שונים שפוגעים באיכות המשחק ורובם נובעים מכישלון של הגרפיקאים לשלב בין האלמנטים השונים. בהתחלה חשבתי שמדובר בבאגים שבוודאי תוקנו עם הוצאת הטלאי הראשון למשחק אז התקנתי את הטלאי, זה אכן תיקן חלק מהבאגים – אבל לא את כולם.

מלבד התלונות על הבאגים, אני יכול להגיד שמדובר בסביבה גרפית די נעימה לעין: הטקסטורות, הגימורים והאפקטים; כולם עומדים בסטנדרטים של משחק מתקדם (נכון לסוף 2008). יש שיפור של האלמנטים הסביבתיים ותנועת הצללים\משחק אור צל. המצלמה במשחק גם היא מתנהגת יפה רוב הזמן, יש כמה מקרים בהם המצלמה משתגעת וזה לא המשחק היחיד שאני מוצא שהמצלמות משתגעות – בעיקר בשטחים סגורים.

האפשרויות הגרפיות העומדות בפניכם במשחק הן: רזולוציה עד לרמה של 1280X960, שליטה ביחס הרוחב גובה של המסך, באנטיאלייזינג עד ל-x6. כמו כן תוכלו לשלוט בסינכרון של המסך, באיכות הגרפית, בטקסטורה (שלוש דרגות), באיכות הצללים, בפילטר אנסטרופי עד לרמה של X16, ברפלקציה, במראה המים ובדרגת הבהירות.

Image

  

קול וסאונד
איום ונורא. לא נעים לי להגיד את זה, אבל זה מה שאני חושב על המוזיקה של טומב ריידר. המוזיקה של המשחק הצליחה מהר מאוד לעשות לי כאב ראש נוראי ונאלצתי להנמיך אותה. אני לא מבין איך ניסו בכלל לשלב קטעים מוזיקליים נוראיים וחסרי טעם עם שלבים כל כך יפים.  בקשר לשאר הקולות דהיינו אפקטים וקולות הקריינים אין לי תלונות. האפקטים בניגוד למוזיקה מצליחים לתת תחושה של סביבה אמיתית, הקולות של הקריינים ברורים והמשחק מצליח להעביר אלינו את הקולות והאפקטים באיכות סאונד גבוהה, בלי באגים או תקלות (לפחות לא שאני נתקלתי בהם).

אפשרויות הסאונד העומדות בפניכם במשחק הן:  שליטה במוזיקה, SFX ובקטעי המעבר בין השלבי, באותה קטגוריה תמצאו גם את ההפעלה והכיבוי של הכתוביות. 

Image

דרישות מערכת מינימאליות
Supported OS: Windows XP/Windows Vista
Processor: 3.0 GHz Intel Pentium or AMD Athlon 2500
RAM: 1 GB Windows XP/2 GB Windows Vista
Video Card: 256 MB DirectX 10.0–compliant video card or DirectX 9.0–compliant card
Sound Card: DirectX 9.0 or 10.0–compliant sound card
DirectX Version: DirectX 9.0 or 10.0
DVD-ROM: DVD-ROM dual-layer drive
Hard Drive Space: 7 GB

להלן כרטיסי המסך המינימאליים הנתמכים נכון ליום פרסום הדרישות:

ATI(R) RADEON(R) X1600*/1650*-1950/HD 2000/3000 series
NVIDIA GeForce(R) 6800*/7/8/9 series
שימו לב שהמשחק אמור להיות משופר עבור מעבדים מרובי ליבות.

Image

המשחק והשליטה במשחק
איזה יופי חשבתי לעצמי, בחוברת ההדרכה מופיע שלט שלו קונסולות ובדיוק קניתי שלט של Xbox למחשב, יש לי ניסיון רע ומר עם משחקים שעברו הסבה מקונסולה ל-PC, כך שהשלט אמור לעשות לי רק טוב, זה לפחות מה שחשבתי לעצמי. בניגוד למשחקים אחרים שממש אי אפשר להפעיל אותם בלי שלט, כאן לא רק שהמשחק מותאם באופן מלא ל-PC, השימוש בשלט יכול בכלל לפגוע בחוויית המשחק שלכם. ההסברים ניתנים לרוב על הכפתורים במקלדת והשימוש בעכבר חיוני ביותר כדי לעבור שלבים, יכול להיות שזה אפשרי לשחק עם השלט, אבל אם הגרסה הנוכחית מותאמת יותר למקלדת ועכבר מאשר למשחק עם שלט – אז למה לי לבזבז את הזמן בלנסות להעביר את לארה מעל צוקים עם שלט, כשאני יכול לעבור את אותו המכשול בפעם אחת עם המקלדת.

אחד הדברים שהפריעו לי לעבור מכשולים יותר מכל הייתה המצלמה, שימו לב שאני לא מתלונן על המצלמה או אומר שהיא הפריעה לי לשחק. להיפך, המצלמה נדחפה לכל מיני פוזיציות "מעניינות" שלא היה אכפת לי כל כך אם אני אעבור את השלב או לא ופשוט סקרתי את "הנוף" החדש ואמרתי בכובד ראש אמממממממ......... (לכל מי שלא הבין מצורפות תמונות להמחשה). מרבית הזמן לא בוזבזה בניסיונות מעבר אלא "בסקירות".

עוד משהו שממש הפריע לי לעבור מכשולים היה הבוץ: על הגוף החטוב של לארה קרופט מצטבר בוץ שמלכלך אותה ופוגע במראה הXXXי שלה, אז מה עושים שכרגע סיימנו לטפס חמש קומות ולארה כולה מכוסה בבוץ? כמובן קופצים חזרה לבריכת המים הקרובה (שיט עכשיו אני צריך לטפס מחדש) ושוטפים את לארה מכף רגל ועד ראש, מישהו אמר תחרות החולצה הרטובה?

Image

האתגרים במשחק לא יהיו קלים ואני יכול להבטיח לחלק לא מבוטל מהקוראים שהם יתקעו בשלב זה או אחר, אני באופן אישי נתקעתי במסך אחד עשר דקות רצוף בגלל שלא שמתי לב שאפשר למשוך דברים עם החוט מרובה הסנפלינג (יורה צלצלים מחוברים לחוט). מרבית החידות במשחק הן חידות לוגיות פשוטות יחסית שבודקות בעיקר את הערנות שלכם לסביבת המשחק, הבנה של חוקים פיזיקליים פשוטים ומעמידות מידי פעם גם את כושר ההמצאה שלכם למבחן.

במשחק הזה "תידרשו" גם למיומנויות קרב שלא תיתקלו בהן בכל יום במשחקי FPS/ Hack and Slash: אני מדבר על היכולת של לארה להיתלות על אובייקטים ביד אחת ולירות על מטרות ביד השנייה, על היכולת שלה לירות בשתי מטרות בו זמנית ובכלל על היכולת לבצע ירי ממצבים לא שגרתיים (נו טוב לארה עושה את הכל לבד, אתם סתם לוחצים על העכבר).  

תוספת נאה למשחק היא הלחימה בקרב מגע: לארה שלנו הופכת מסתם איזה אקדוחנית לנינג'ה אורגינל. מלבד היכולות האתלטיות המדהימות שלה – שלא היו מבישות גם את הנסיך הפרסי. לארה שלנו מסוגלת לחסל אוייבים בבעיטות קארטה מהסרטים, זה לא נשמע אמין – אבל יש מצבים שבהם עדיף לקפוץ על היריב בבעיטה מאשר לירות בו... זה לפחות מה שאומרים לכם לעשות.. אני ניסיתי את הבעיטות ואלו התגלו כלא יעילות, חלשות וכדרך מעולה לאבד חיים.

ללארה יש גם מד אדרנלין, זהו מד שמתמלא עם התקדמות הלחימה ומתרוקן עם הפסקת הלחימה או כשמשתמשים ביכולת האדרנלין, ובכן במה מדובר? שימוש באדרנלין מאפשר לכם להאט את הזמן בדיוק כמו במקס-פיין ולהכות את היריבים שלכם מנה אחת אפיים בלי שהם יספיקו להגיב. אני חושב שהאפשרות הזו, במקרה הספציפי של המשחק הזה – לא נחוצה והייתי מסתדר טוב מאוד גם בלי האדרנלין (למעט מקרים שבהם המשחק בנוי כך שתהיו חייבים להשתמש באדרנלין כדי לעמוד במשימה).

Image

מימד נחמד נוסף שיש במשחק הוא הפציעות, לארה כמו כל טרול ממוצע – מחדשת חיים, היא כמובן יכולה להשתמש בערכת עזרה ראשונה, אבל למה? כל פציעה היא ברת החלמה ולא משנה אם זו פגיעת ראש, כדור שחדר לריאות או שריטה ברגל. היופי הוא שלארה מחלימה מעצמה, בדיוק כמו ב-COD4, COD5, Crysis, Timeshift הנסיך הפרסי ועוד רבים מהמשחקים החדשים: לגיבור יש יכולת ריפוי עצמית מדהימה, או כמו שדודה שלי הייתה אומרת "הזמן מרפא הכל".

אם כבר דיברנו על הנסיך הפרסי ועל דודות, אני חייב לציין שהמשחק הנוכחי הזכיר לי מאוד את הנסיך הפרסי. היו בו יותר מידי אלמנטים משותפים: התנועה של לארה, דרישות המערכת, הדילוגים בין הקירות ואתם יודעים מה? היו אפילו אובייקטים שמשותפים לשני המשחקים. זה כאילו ששני צוותים שונים לקחו את אותה "ערכה לבניית משחקים" ולכל קבוצה יצא משהו טיפה שונה – אבל עם הרבה דימיון למשחק שבנה הצוות השני.

מה קשורות דודות? באחד הפורומים ראיתי את השאלה "את מי הייתם מעדיפים: את לארה קרופט או את הנסיכה מהנסיך הפרסי"? למרות שכולם הלכו על הנסיכה, אני חושב שהייתי הולך על לארה קרופט ולו רק בגלל שהנסיכה מהנסיך הפרסי סקסית כמו "דודה" ואצל לארה אין מעצורים (בנשק כמובן..). חוץ מזה, אם תחשבו טיפה תגיעו לתובנה שהנסיכה הפרסית - היא פרסית שזה במילים אחרות אירנית, רוצה לאמר בחורה עם הרבה שערות ברגליים, בבטן, בבית השחי ובגב.

בניגוד לנסיכה שלנו, אני ממוכן להתערב אתכם שלארה עושה גם קו מפשעה. אחרי הכל יש במשחק כל כך הרבה דגש על אסטטיקה, שבתחילת שלב נותנים לכם לבחור איך אתם רוצים להלביש את לארה: באופן חושפני סתמי \ באופן חושפני ומגרה. אם מדברים על מגרה, אז בתחילת שלב נותנים לכם גם לבחור את הנשק הנוסף שלכם: זה יכול להיות רובה סער, תת-מקלע, רובה צייד ורובה עם משתיק קול. אתם עושים את הבחירה באיזה נשק להשתמש - הכל תלוי בסגנון המשחק האישי שלכם, במבנה המפה ובאוייבים.

Image

שאני מדבר איתכם על האוייבים במשחק אני מוצא את עצמי חצוי לחלוטין, בהתחלה הייתי ממש מאוכזב מהם: מה זה? שאלתי את עצמי, התחלתי להיות דייג ולהלחם בכרישים? מרגע שהופיעו בני האדם (והחייזרים בדרך). רמת האקשן במשחק עולה. אז למה אני מאוכזב? כי האוייבים שלי במשחק טפשים כמו נעל ונלחמים כמו ילדה קטנה. אני לא מצאתי את רמת הקושי אותה חיפשתי במשחק, לטובת המשחק אפשר להגיד שהוכנסו בו הרבה אלמנטים שמשפרים את הנוחות של השימוש בו ובעיקר במהלך קרבות – מה שהופך אותו לקל יותר בהרבה ממה שהייתי מצפה.

אני כתבתי וכתבתי כל כך הרבה על המשחק והשליטה במשחק אבל לא הרחבתי בנושא הבאגים, אחד הבאגים המעצבנים ביותר במשחק הוא "קירות שקופים", זה אומר שהחל ממרחק מסויים הנשקים שלכם לא יהיו אפקטיביים וגם אם תירו על האוייבים – לרוב הם אפילו לא ישימו לב. אז על כמה באגים אנחנו מדברים? מהרצת בדיקה פשוטה מצאתי 24 באגים שונים: בשמירות, באובייקטים, בפעולות של לארה או במילים אחרות: בכל תחום אפשרי. איך מתמודדים עם הבאגים? בטווח הקצר הפיתרון המהיר ביותר הוא לפתוח מחדש את המשחק ולקוות לטוב. אבל בטווח הארוך ברור לנו שזוהי בעייה שחייבת להיפתר במסגרת טלאי שיוציאו למשחק.

ההדרכה של המשחק – לא משהו: יש לכם סונאר, מדריך טוטוריאל, יומן אישי ורמזים לכל שלב, אבל לא תאמינו – גם כאן יש באגים ולארה עלולה לנסות לשלוח אתכם לפתור משימות משני מסכים אחורה. אני מניח שהעמימות בתחום העזרה נובעת מאידיאולוגיה קפדנית לפיה על הגיימרים לחקור לבד את המשחק, מי שיבקש רמזים יקבל כמובן כתבי חידה \ הסברים חסרי תועלת \ הסברים על שלבים שעברתם. כל זה כדי להעניש את אותו גיימר סורר.  

בין הדברים שהפריעו הכי הרבה לשליטה במשחק היו: א. שאריות מההמרה מקונסולה למחשב – זה  לא בדיוק אינטואיטיבי ללחוץ על "E" ברגע שמופיע לי מול העיניים עיגול צהוב ובתוכו יד.  אולי לבעלי שלט צבעוני זה מתאים, לי מספיק שירשמו "E". ב. התנועתיות של לארה ביחס למצלמה – המצלמה עצמה כפי שהזכרתי קודם מתנהגת יפה יחסית, אבל לשלוט בלארה זה עניין אחר, תנסו לקפוץ ישר והיא תקפוץ לצד, תנסו ללכת הצידה והיא תלך אחורה. בקיצור, יש כמה מצבים קלאסיים שלארה תשגע אתכם לחלוטין ותגרום לכם לשאול מה לא עשיתם נכון, התשובה כמובן היא שאתם דווקא בסדר, אלו היוצרים של המשחק שלא חשבו מספיק על איך למנוע תקריות מתסכלות מהסוג הזה.

Image

עוד כלי שלא תמיד נוח לשלוט בו זה רובה הסנפלינג – השטויות שלארה עושה בקרקע עוד יכולות להיגמר בטוב, לעומת זאת כאשר אתם מרחפים מעל תהומות, כל לחיצה על מקש שלא מתפרשת כראוי יכולה לשלוח את לארה לאבדון ואתכם חזרה לתחילת האתגר. המוזר הוא שדווקא האופנוע, שחשבתי שיהיה הכלי הקשה ביותר לשליטה, דווקא הוא מתגלה ככלי נוח ביותר, שישמש אתכם לנהיגה, למעבר מכשולים ולחיסול יריבים.  

 

מסקנות
המשחק Tomb Raider: Underworld הוא בראש ובראשונה משחק מעריצים קלאסי וכמו כל משחק מעריצים, השם של המשחק מוכר יותר מכל פרסומת או ביקורת, כמובן שאחרי שאנשים יקנו את המשחק הם יבדקו האם המשחק מצדיק את השם המפוצץ שלו. נשאלת השאלה באיזה פרמטרים צריך משחק מהסוג הזה לעמוד? אם מסתכלים על היעדים שהמשחק צריך לעמוד בהם: גרפיקה, משחקיות ולארה סקסית. אז ניתן להגיד שגם גרסה זו עמדה בכבוד בכל הדרישות ומוצגת לנו גרפיקה חדשנית, משחקיות מעניינת וחשוב מכל לארה משודרגת שניתן ללכלך ולשטוף...

בקשר לגיל המומלץ למשחק: על גבי האריזה כתוב שהמשחק מיועד לילדים מגיל 16 ומעלה, אבל אתם יודעים איך זה בישראל. כאן לא כמו באמריקה, עם כל הבעיות: מלחמות, פרשיות שחיתות, כדורגל גרוע ופוליטיקה. עם כל אלו הילדים מתבגרים הרבה יותר מהר מהילדים האמריקנים ואם כתוב על האריזה 16+ זה אומר שניתן לשחק בו החל מגיל 13 ומעלה, לדעתי הדירוג הנוכחי של PEGI הוא סתם מתחסד ומחמיר עם המשחק בגלל שמדובר ב"לארה קרופט השוררת".

החסרונות העיקריים של המשחק הם בעיקר המוזיקה, האוייבים הנחותים שלא נותנים פייט וכמות אדירה של באגים, עם זאת למשחק יש יתרונות רבים כגון: הרבה אתגרים שיגרמו לכם לאמץ את המחשבה, שעות משחק רבות, עלילה מרתקת וכמובן גם את לארה קרופט.

תרשו לי לגנוב משפט מהביקורת לנסיך הפרסי: "יש הרבה משחקים בחנויות שנושאים שם של מותג מצליח, אבל החוכמה הגדולה היא לא להתעשר מהר ממכירות של שם מותג, אלא להצדיק את השם אותו נושא המשחק ובמקרה הזה – הנסיך הפרסי מייצג בגאווה את משחק ההמשך לסדרת משחקים מפוארת".  כל מילה נכונה גם לגבי המשחק הנוכחי.

 

האם המשחק שווה את הכסף 
לי אישית קשה להמליץ על משחק רווי בכמות כל כך גדולה של באגים, אם אני אשפוט את המשחק לפי התוכן שלו, שעות המשחק, הגרפיקה ולארה. אז אני אגיד שהמשחק די עונה על הציפיות של הקונה וכאן טמונה גם שאלת מליון הדולר: כמה זמן יקח ל-Eidos
המסקנה הסופית: המשחק יתן תמורה מלאה למחיר שלו ברגע שישוחרר התיקון לבאגים, עד אז צפו להיתקל בקטעים מעצבנים (לעיתים רחוקות). מעריצים שרופים יכולים להתעלם מהבאגים ולהוסיף גם את הפרק הזה לאוסף.   לשחרר טלאי נוסף לתיקון הבאגים שבמשחק (אם בכלל).

ציונים
 גרפיקה: 9
סאונד: 6
עלילה: 9
אתגר (רמת קושי): 8
מקוריות: 7
שליטה במשחק: 7
זמן חיים של המשחק: 9

ציון סופי 83

לתמונות מסך נוספות:

עידכון אחרון ( Thursday, 01 January 2009 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker