מבזקים
Edios Interactive הודיעה על תאריך יציאה של המשחק Tomb Raider: Legend ל-PSP. אנחנו מחכים שזה יגיע אלינו.
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Prince of Persia - הנסיך הפרסי הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Wednesday, 17 December 2008

הקדמה
בואו נתחיל את הביקורת שלנו עם לינקים להורדה של כמה משחקים:
Prince of Persia 1, Prince of Persia 2, כאן אני משתף אתכם בנוסטלגיה האישית והקטנה שלי לגבי המשחק Prince of Persia. הפעם הראשונה שאני ראיתי את המשחקPoP1 זה היה בשחור לבן, המשחק רץ חלק על מחשב XT עם זיכרון פנימי של 512k, למחשב לא היו לאגים ולי לא היו תלונות, לא על הגרפיקה ולא על הטקסטורה. הנשק היחידי שלכם היה חרב, היריבים בהם נלחמתם היו לרוב אחידים במראה ובלבוש ואם מתתם סביר להניח שזה קרה כתוצאה מנפילה מגובה\על קוצים.

לא תאמינו לי באיזה שוק הייתי שיצא PoP2, את המשחק הזה כבר שיחקתי במסך צבעוני, אבל האלמנטים הבסיסיים של הקווסט, תנועת הדמות, הלוחמה וסיבות המוות נשארו קבועים עם כמה גיוונים קטנים (בשני נוספו עוד כמה סיבות מוות שונות ומשונות). כמעט 20 שנה אחרי מגיעה אלי ההזדמנות לשחק בגרסה המחודשת למשחק Prince of Persia ואני בלי לחשוב פעמיים חוטף את העותק ומתקין אותו במחשב כמה שיותר מהר.

בלי הרבה קשר לשתי הפסקאות הקודמות: ראיתי אתר שקורא למשחק "הנסיך הפרסי 4" אם תקחו בחשבון את שני המשחקים שהבאתי לעיל (PoP1, PoP2), את הנסיך הפרסי – הלוחם שמבפנים (2004), הנסיך הפרסי –חולות הזמן. ואת הנסיך הפרסי-שני הכתרים (2005). אז לא כל כך ברור איך נדבק הכינוי "4" אם אפילו באתר הרשמי של יוביסופט לא מצויין מספר.

 Image

 הסיפור
העלילה של המשחק מתחילה כמו כל סיפור טוב בגיבור שיצא לחפש את האתונות ומוצא את המלוכה, במקרה שלנו נופלת  על הנסיך התמים נסיכה קסומה, ממש משום מקום. למרות שבתחילה הנסיכה נראית חסרת אונים, אתם מגלים מהר מאוד שהיא קוסמת-לוחמת רבת עוצמה, שמנסה להציל את העולם.

אז ממה הנסיכה מנסה להציל את העולם? מאבא שלה כמובן: מסתבר שהמלך איבד את הצפון ומנסה לשחרר את אל החושך האכזר. בטח תשאלו אותי מה הסיפור עם אל החושך ומאיפה הוא בא? אז מאיפה הוא בא לא בדיוק מספרים לכם. אבל מה שכן ידוע זה שבעבר הרחוק היו שני אלילים אחים. אחד מהם- אל החושך, החליט להפר את האיזון ולשלוט בעולם לבד. בדרך הוא זורע הרס, חורבן, סבל ויגון. אחיו אל האור לא יושב מנגד ומתגייס להציל את העולם, למזלם של כל תושבי תבל – מסתבר שהאח הטוב הוא גם החזק יותר והוא כולא את אל החושך יחד עם צבא חייליו תחת "עץ החיים" המשמש כחותם קסום.

עם הזמן נחלש החותם וכשלבסוף מגיע המלך ומשחרר את אל החושך מכלאו, פורצים כל חייליו ונאמניו ומשרים סבל, אפלה וחשכה בכל העולם. בהעדר תגובה מאל האור, שיצא ככל הנראה לנופש, מתחילה העלילה שלכם ותפקיד מצילי העולם מוטל באופן בלעדי על כתפיכם המסוקסות. 

Image

 

גרפיקה
אני חייב להגיד שדווקא בתחום הזה הצליחו להפתיע אותי טיפה, בעוד הגרפיקה של הסביבה שואפת לשלמות ריאליסטית: הטקסטורה והאלמנטים נראים כמה שיותר אמיתיים. הגרפיקה של הדמויות היא גרפיקה ציורית יותר. זו לא פעם ראשונה שאני רואה את השילוב בין שני האלמנטים הללו, אבל זו הפעם הראשונה שאני יכול להגיד שהיוצרים קלעו בול והצליחו בעזרת הניגוד בין הטקסטורות להעצים את תחושת ה"עולם של אגדות" מסיפורי אלף לילה ולילה.

את הרמזים לכישרון של הגרפיקאים ניתן היה לקבל עוד לפני תחילת המשחק, עם המעבר הלא שגרתי בין התפרטים. גם מי שלא שם לב לפרטים אלו לא יוכל לפספס את ההשקעה המדהימה בטקסטורה של הסביבה וברמת הדקדוק של המפרט (פרחים, פרפרים, דשא, מים וכן הלאה). לגרפיקה יש גם תפקיד חשוב בתחושת ה"ההשחתה", כשאתם נכנסים לאיזור שנשלט על ידי נתיניו של אל החושך ולתחושת ה"טיהור" והביטחון שמתקבלת עם הצלת האיזור.

האפשרויות הגרפיות העומדות בפניכם במשחק הן: רזולוציה עד לרמה של 1280x1024, שליטה ביחס הרוחב גובה של המסך, באנטיאלייזינג עד ל-x6. כמו כן תוכלו לשלוט בסינכרון של המסך, באיכות הגרפית, בטקסטורה, באיכות הצללים, ובדרגת הבהירות.

Image 

 

 

קול וסאונד

על הסאונד יש לי הרבה דברים טובים להגיד, אבל בואו נתחיל דווקא מכמה דברים שהצליחו להרגיז אותי: בכמה מקרים המוזיקה חוזרת על עצמה ויכולה לשגע טיפה את השחקן ויותר גרוע יש כמה אפקטי קול שחוזרים על עצמם – לפעמים בתדירות גבוהה מידי, המסוגלת לערער גם את שלוות הנפש של קרנף מסורס.

אז מה בקשר לדברים הטובים? ובכן, המוזיקה עליה התלוננתי קודם היא לא כזו גרועה, לרוב היא משתלבת היטב עם הדינאמיקה של המשחק ואתם תוכלו בקלות להתחבר לנעימות הקלילות שיושמעו לכם ברקע. תוסיפו את הגניחות של הנסיכה, או – כן זה! אין לי מושג מה עבר בראש של אנשי הסאונד, אבל גם הנסיך וגם הנסיכה גונחים קשות בעודם מקפצים מעמוד לעמוד. אני רואה כבר בעיני רוחי אלפי ילדים מנמיכים את הסאונד כדי שאמא לא תשמע ומסמיקים בבושה שדודה שואלת אותם "מה אתה עושה שמה במחשב?".

עוד נקודת זכות היא הקולות של השחקנים: יש משחקים בהם הקריינים מאנפפים ואני בקושי מצליח להבין על מה הם מדברים. כאן הקריינים עושים עבודה מעולה וקל להבין כל מילה, מה גם שניתן להפעיל כתוביות. כלפי שאר הפרמטרים כמו אפקטי קול וצלילים לא היו לי טענות וזה נדיר. הסאונד מצליח להכניס אתכם יפה מאוד לאווירת המשחק הנכונה בהתאם לסיטואציה בה תמצאו ולסטטוס של הקרקע עליה אתם דורכים (מטוהרת\מושחתת).

אפשרויות הסאונד העומדות בפניכם במשחק הן:  שליטה במוזיקה, בקולות ובאפקטים, באותה קטגוריה תמצאו גם את ההפעלה והכיבוי של הכתוביות. אפשרויות הסאונד לא הכי מפותחות שיש וזה תוצר ישיר של ההמרה לקונסולה, שלא משפיע כל כך על מידת ההנאה שלי מהמשחק שכן כרטיס הקול במחשב אצלי זוהה באופן אוטומטי ולא נתקלתי בבעיות סאונד כל שהן.

 Image


דרישות מערכת
הדרישות המינימאליות - נכון לקבלת המשחק פורסמו לעיתונות הדרישות הבאות:

Supported OS: Windows XP/Windows Vista
Processor: Dual core processor 2.6 GHz Intel Pentium D or AMD Athlon™ 64 X2 3800+
RAM: 1 GB Windows XP/2 GB Windows Vista
Video Card: 256 MB DirectX 10.0–compliant video card or DirectX 9.0–compliant card
Sound Card: DirectX 9.0 or 10.0–compliant sound card
DirectX Version: DirectX 9.0 or 10.0
DVD-ROM: DVD-ROM dual-layer drive
Hard Drive Space: 8 GB

להלן כרטיסי המסך הנתמכים נכון ליום פרסום הדרישות:

ATI(R) RADEON(R) X1600*/1650*-1950/HD 2000/3000 series
NVIDIA GeForce(R) 6800*/7/8/9 series

Image

המשחק והשליטה במשחק
מכירים את השאלה "ילד למי אתה דומה לאבא או לאמא?" זו השאלה הראשונה שעלתה לי בראש, למי המשחק יהיה דומה, האם הוא ידבוק בסגנונות המשחק שראינו מגרסאות קודמות או שמא ילכו המפתחים בשבי אחר אחד הסגנונות הנפוצים והפופולאריים יותר.

אני מיד אענה על השאלה הזו, אבל תנו לי להתחיל קודם במילה קטנה: משחק שמתחיל בנסיכה יפיפיה, חצי מעורטלת, עם יכולות קסומות שנוחתת לי ישר ליידים ועוד משתרעת על כל כולי – הוא כבר משחק טוב. קחו כל משחק שלא יהיה, תזרקו על הגיבור הראשי נסיכה מעורטלת לידיים וכבר אני מעלה לו את הציון בחצי נקודה ואם הגיבור הראשי זה לארה קרופט (טומב ריידר) אני מוכן להוסיף גם שתי נקודות...

Image

אבל נחזור לענייננו: איך שהמשחק התחיל ישר אמרתי לעצמי "משהו מזכיר לי פה את ריימן" (Ray-Man), התעלמתי מהתחושה ההתחלתית המוזרה הזו, אבל מרגע שנוספו אלמנטים כמו אפלה שמשתלטת על העולם, איסוף של כדורי אור זורחים, טיהור של אדמות אפלות ופרפרים חמודים המרחפים בכל פינה. באותו הרגע אמרתי לעצמי – פאק זה לא הנסיך הפרסי – זה רי-מייק למשחק ריימן 2. בואו נעשה תרגיל: תעיפו לרגע את הנסיכה והנסיך, תשאירו את הנופים הקסומים עם השיחים המטפסים על הקירות, הצוקים, זרמי המים המפכפכים, הפרפרים, כדורוני האור הפזורים בכל עבר. עכשיו תוסיפו גמד בלונדיני ומכוער עם זיקה ליהדות (על פי האף) ותגידו לי אם זה לא נשמע לכם בדיוק כמו ריימן2.

כדי להיות מדוייקים, אני אגיד שהיו עוד כמה אלמנטים במשחק שהזכירו לי גם משחקים אחרים. למשל הגושים השחורים וכן גם הלוחמים של אל החושך הזכירו לי את המשחק אנדי (יצא בזמנו לPS1). אבל במשחק יש גם סממנים חזקים ומובהקים של הנסיך הפרסי.

קחו למשל את החרב, הנשק העיקרי שלכם במשחק יהיה החרב ומיומנות הלחימה שלכם היא זו שתקבע כמה זמן יקח לכם להביס את היריבים. יש גם את הדילוגים מעל צוקים מסחררים, את היכולת להיתלות על זיזים וכמובן גם את הנפילות. בתחום "הנפילות" והמוות בכלל משהו לא אופייני: אתם לא יכולים להיפסל. תנסו, קיפצו מצוק, תתרשלו בזמן שתילחמו, תנסו להתאבד לתוך גושים שחורים ומגעילים. כלום לא יעזור. הנסיכה אליקה תבוא לעזרתכם בכל מצב, היא תתפוס אתכם שנייה לפני שתגיעו לקרקע ותרחף איתכם חזרה לנקודה הבטוחה האחרונה ממנה נפלתם. ברגע שהיריב כמעט ויתן לכם מכה אנושה, אליקה תכה אותו בסנוורים ואם חלילה ישאב אתכם החומר השחור, תהיה זו שוב אליקה שתציל אתכם בשנייה האחרונה. אני נדהמתי מיכולות ההצלה של הנסיכה, שגם בזמן שהייתה שבוייה בתוך החומר השחור, הצליחה לצאת, לחלץ אותי מנפילה ולחזור לכלאה. הוקוס פוקוס.   

לאלמנט הזה יש יתרונות וחסרונות כאחד, מצד אחד מה הטעם לשחק במשחק שאי אפשר להיפסל בו? ומצד שני זה הרבה יותר כיף, כן אני מודה, יש הרבה דברים משוגעים שאולי לא הייתי עושה ומקומות שלא הייתי מנסה להגיע אליהם אם לא הייתי יודע שיש איזו נסיכה שתציל אותי בדקה ה-90. אז אני מוכן לשלם את העונש של לחזור כמה שניות של משחק אחורה ובתמורה לקבל משחק זורם והמשכי בלי קטעים מעצבנים יתר על המידה.

Image

אני מדבר על המשחק כבר כמה פסקאות וכמעט ולא הזכרתי לכם שמדובר בהמרה מקונסולה. הדרך היחידה לדעת שמדובר בהמרה מקונסולה (חוץ מלקרוא חדשות), היא המקשים המודגמים בהדרכה של המשחק. ולמה אני מזכיר את זה? כי הנסיך הפרסי היא דוגמה מעולה להמרה מושלמת של משחק מקונסולה לפלטפורמת המחשב, בלי שתהייה פגיעה בביצועים של המשחק ובלי שהשליטה במשחק תהפוך לדבר לא מובן ומתסכל.

ההדרכה של המשחק – אותה הזכרתי קודם לכן, היא אחת ההדרכות הטובות יותר בהן נתקלתי במשחקים מהסוג הזה, ראשית יש לכם את אפשרות הבחירה בכל שלב של המשחק אם להפעיל את ההדרכה או לבטל אותה. זה חשוב, כי מצד אחד לא תמיד קולטים מה רוצים מכם בפעם הראשונה וצריך לקבל את אותו ההסבר כמה פעמים. ומצד שני – לפעמים יש הסברים עליהם תדלגו בשמחה. ההדרכה לא רק שהיא ברורה, אלא גם עוצרת את המשחק בשלבים בהם לא ניתן להקשיב להוראות ולשחק כאחד (בהנחה שהמשחק פונה גם לגברים). אתם באמצע קרב? –לא נורא, חכו שנייה, תקראו את ההוראות ותמשיכו להילחם בהנאה.

השליטה במצלמה: מאז יצא ריימן2 הנושא הזה היה אחד הנושאים הכאובים ביותר. מצלמות במשחקים תלת מימדיים היו כל כך גרועות - שהן גרמו לגיימרים לנתוש את המחשב לטובת בנות. עד כדי כך היה חמור המצב, שבמקום לסובב סביבונים בחנוכה גיימרים ניסו לירות אחד על השני פגזים בוורמז 3. למזלנו, המצב השתפר פלאים. המפתחים הצליחו לרסן את המצלמה ושוב לא היה צריך להיות חניך בקורס טייס כדי לרכב על אופניים ב-GTA. אז מה קורה במשחק Prince of Persia? –לרוב המצלמה לא עושה צרות, זה נכון שאם אתם ממש מתעקשים – אתם תוכלו להגדיר את המצלמה כך שהיא תוציא לכם את הנשמה. אבל ברירת המחדל של המשחק היא דווקא מצלמה מרוסנת ומשופרת. חבל שלא תמיד המצלמה המשופרת מתנהגת כמו שצריך, יש קטעים במשחק – בעיקר באיזורים סגורים. שהמצלמה מאבדת את העשתונות ולכם לא ישאר מושג קלוש מי אתם ואיפה אתם ממוקמים, כלום. זה יכול לעצבן, זה ללא ספק פוגע בביצועים, אבל אם יש נסיכה מהממת ומצלמה לא קולטת מה אנחנו עושים אני לא מתלונן יותר מידי...

כאן, יעצרו כל הקוראות של הביקורת ויגידו "איכס איזה חזיר סקסיסטי", אז נכון, זה אני. אבל מה לעשות שלאורך כל המשחק היוצרים דאגו להכניס טיזרים ורמזים למתח מיני מכל כיוון ובכל דרך אפשרית: בסאונד (ראו לעיל), באנימציות (אפשר לרכב עליך\אופס נפלתי לך ישר לידיים), בטקסטים (צונזר), בגרפיקה (איך שהדמויות נראות) ובכל תחום אפשרי שרק ניתן לחשוב עליו. שיוצרים של משחק מבליטים את המתח בין המינים, אני חייב להדגיש את זה, טוב או לא טוב? אני לא אקבע אבל זה בטוח יסעיר את הרומנטיקנים שבחבורה.

Image

אז איך הייתי מגדיר את סגנון המשחק? ראשית כל זהו קווסט: מסע משותף של הנסיך והנסיכה. המשך ההגדרה פחות ברור: יש במשחק איזו תערובת בין סגנון ה-RPG באופן תנועת השחקנים לבין ההאק & סלש של הקונסולות, או במילים אחרות: תלחצו על כל הלחצנים שיש כמה שיותר ויקרו רק דברים טובים. תנסו – זה עובד בדוק! אני יכול להגיד לכם שיש במשחק הרבה מאוד ותרנות כלפי הגיימר, גם בכך שקשה מאוד למצוא מקומות בהם נסיכנו היקר יכול למות על באמת וגם בכך שלחיצה על מקש שגוי לא מובילה לתוצאה טרגית, בתנאי שלפניה\אחריה תבוא לחיצה על המקש הרצוי.

היריבים במשחק: בהתחלה אתם נלחמים באותם אנשי תרבוש מסורתיים – השומרים של המלך ויש גם את המלך בכבודו ובעצמו, זה עוד כלום. מרגע שיפתח החותם יעוטו עליכם השומרים האפלים והשרים של אל החושך. אומנם הם לא יבואו בכמויות, אלא יהיו כמה אוייבים בודדים למסך. אבל ככל שתתקדמו במשחק האוייבים יהפכו ליותר קטלניים, מגוונים ומתוחכמים, מה שיכריח אתכם לשפר את יכולות הקרב שלכם ולרכוש יכולות קרב חדשות (קומבואים ידידי, קומבואים).

המשחק עם אליקה מקנה לכם הרבה יתרונות. ראשית, הרבה יותר כיף, משעשע ומעניין לשחק בצוות מאשר לשחק לבד. או כמו שהגדירו יפה ברחוב סומסום: "לעבוד לבד זה מאוד נחמד לה, לה, לה, לה, לה, לה, לה. – אבל לעבוד בשניים זה נחמד כפליים". גם בנסיך הפרסי זה תופס, יחד עם אליקה תוכלו להפגין ביצועים אקרובטיים מרהיבים שעיקרם ריחופים באוויר וטיפוסים לגבהים שקשה לדמיין. בנוסף, מלבד העניין הרומנטי, אליקה גם משמשת כמומחית לענייני אלילים וקטסטרופות והיא תוכל להסביר לכם כל תופעה חריגה שתראו. בזמן שלא תדברו על הקווסט, תוכלו לפתוח עם אליקה גם דיאלוגים משעשעים לחלוטין.

בפעם הראשונה ששמעתי מפיה של הנסיכה אליקה מה האתגר שצפוי לנסיך הפרסי – להילחם באל רשע ובכל צבאו חשבתי שמדובר במשימה בלתי אפשרית, אבל אחרי שראיתי איך פעם אחר פעם הנסיך שלנו מתעלם מחוקי הפיזיקה ומטייל על קירות חלקים לאורכם ולרוחבם. או אז הבנתי שבמשחק הזה הכל עוד אפשרי, מה גם שאם שיפרה הצליחה לנצח את בובליל באח הגדול, מה זה כבר לנצח אל רשע?

את קצב ההתקדמות שלכם במשחק אתם תקבעו, כמו בריימן – תהייה לכם מפה וממנה תבחרו לאן לדלג באמצעות טלפורטר וכמה זמן להישאר בכל מפה. המשימה שלכם אם לא הזכרתי את זה קודם, תהייה לטהר קודם את האדמות שהושחתו ואז לאסוף כמה שיותר זרעוני אור, בעזרתם תפתח אליקה מעבר למפות נוספות. אחרי שכל האדמות יחזרו להיות טהורות, או אז אתם אמורים "לדחוק את אל החושך". נניח.

 

מסקנות
המשחק הנסיך הפרסי הצליח להפתיע אותי: בנוסף לשמירה על אלמנטים בסיסים במשחקיות, היה בו את כל מה שלא ציפיתי לו. הגרפיקה של המשחק, השילוב בין שני בני הזוג הלוחמים, מבנה המפות, המשימות, דינמיקת המשחק (כולל ההצלות של אליקה). כל אלו נותנים הרבה עומק וגוון של משחק איכותי.

יש הרבה משחקים בחנויות שנושאים שם של מותג מצליח, אבל החוכמה הגדולה היא לא להתעשר מהר ממכירות של שם מותג, אלא להצדיק את השם אותו נושא המשחק ובמקרה הזה – הנסיך הפרסי מייצג בגאווה את משחק ההמשך לסדרת משחקים מפוארת.

את המשחק אני שיחקתי בפלטפורמת המחשב הביתי, אבל אם תשאלו אותי הייתי מעדיף לשחק אותו בקונסולת ה-PS3 לו הייתה לי אחת כזו, לא בגלל שלא נהנתי לשחק במחשב הביתי, להיפך. בגלל שנראה לי שזה יכול להיות כיף לא נורמלי לשחק במשחק הזה בקונסולה.

 

האם המשחק שווה את הכסף  

לדעתי כן, חד וחלק. אני נהנתי מהמשחק וישבתי מול המחשב שעות על גבי שעות כדי לסיים בו שלבים. המשחק משעשע, מאתגר והכי חשוב לא מתסכל – שזה פרמטר שחשוב לבדוק כאשר ניגשים למשחק עם מאפיינים של קווסט. למרות הרמזים הרומנטיים שבו, המשחק מתאים לכל הגילאים (מרגע שמצליחים לשלוט בג'וי-סטיק\מקלדת) ואני אישית ממליץ עליו בשמחה.

ציון
 גרפיקה: 10
סאונד: 9
עלילה: 9
אתגר (רמת קושי): 10
מקוריות: 9
זמן חיים של המשחק: 9

ציון סופי 93

לתמונות מסך נוספות

 

עידכון אחרון ( Wednesday, 17 December 2008 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker