מבזקים

יצאה ביקורת למשחק ה-MMORPG - Dawn of Magic או בעברית: שחר הקסם. מדובר במשחק מז'אנר המשחקים של דיאבלו וגילד וורז, שהוא אחד הז'אנרים היותר "שורפי זמן" שבו אנשים עסוקים בלאסוף עלי שלכת ואיברים של מפלצות בכדי לרקוח שיקויים או לייצר את השריון האולטימטיבי.


לקריאת הביקורת

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Civilization IV Colonization מבית Sid Meier. הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Monday, 24 November 2008

הקדמה
כשקולובמוס גילה את אמריקה לפני כמה מאות שנים, הוא לא העלה על דעתו שבעוד שביבשת החדשה יחגגו ניצחון של נשיא שחור, בעיר הקדושה ירושלים יחגגו ניצחון על שחורים מסוג אחר. למעשה, זה הרבה יותר סביר להניח  שקולומבוס גילה את אמריקה הוא חשב על כסף ונתיב מהיר יותר להעברת סמים (אממ.. הכוונה לתבלינים כמובן).

מלבד גילוי אמריקה, צריך להודות לקולומבוס על ביטוי שטבע: "ביצת קולומבוס", את הביטוי הוא טבע באחד ממפגשי ההשמצה, בהם אנשים קנאים, מנופחים וצרי עין העלו את הטענה שכל אחד היה יכול להגיע לאמריקה עם הציוד והמימון הנכון. בתגובה קולומבוס לקח ביצה ושאל את האנשים "מי מבינכם יכול להעמיד אותה על הקצה מבלי שתיפול"? כולם שתקו והנמיכו את מבטם (מלבד כמה דבילים שניסו להעמיד את הביצה בסתר). קולומבוס לקח את הביצה (ביצה קשה). מעך את הקודקוד והעמיד אותה בהצלחה - לקול תשואות הקהל (שוב, מלבד אותם דבילים שהיו  שקועים בלנסות להעמיד את הביצים שלהם). "אחרי שראיתם איך, כולכם יכולים עכשיו להעמיד את הביצה בקלי קלות" אמר קולומבוס, "החוכמה היא לעלות על העיקרון בפעם הראשונה".
מוסר ההשכל: אם אתם מוצאים מקום "סודי" שיש בו תמיד חנייה פנוייה בתל-אביב, אל תרוצו לספר לכולם ואם סיפרתם – אל תתפלאו אם כולם יתפסו לכם את החנייה.

Image

על המשחק
Civilization IV Colonization, שהוא למעשה גרסת רי-מייק למשחק Civilization 4, מתחיל בערך כמה שנים אחרי גילוי אמריקה ע"י קולומבוס. בזמנו, הצרפתים, האנגלים, ההולנדים ושאר עמי אירופה לא היו בדיוק החברים הכי טובים והמושג "האיחוד האירופי" לא היה קיים. מה שכן היה קיים בין העמים זה מאבק כוחות בלתי פוסק ותחרות על משאבים. ביחס לאמריקה נאמר שכל עם שאף להשיג לעצמו נתחים כמה שיותר גדולים מהיבשת החדשה.

האירופאים היו כל כך מרוכזים בעצמם, עד שהם בקושי שמו לב שיש גם אנשים שנקראים בטעות "אינדיאנים" ושהם למעשה הבעלים החוקיים של יבשת אמריקה. עד שהאירופאים שמו לב לאינדיאנים, הם כבר הקימו מושבות, ביססו את עצמם והחלו בשוד משאבים מקיף. אבל אל חשש, מרגע שהובהרה להם הטעות, האירופאים גילו שיש ביבשת גם אינדיאנים ושהאינדיאנים הם לא הודים, הם חזרו לאירופה. רק שהם לקחו איתם גם את האינדיאנים כעבדים, חוץ ממי שהם רצחו, שיעבדו למכרות זהב, כלאו בשמורה או סתם הדביקו באבעבועות שחורות (איך יכולנו לדעת שהאינדיאנים לא עמידים למחלה הזו?!?).


Image

דרישות מערכת מינימאליות
בואו נתחיל מזכוכית מגדלת לקרוא את דרישות המערכת על גב האריזה...
מעבד: פנטיום 4 1.2GHz או מקבילה שלו מבית AMD.
זיכרון: 512Mb.
כרטיס מסך: עם לפחות 64Mb זיכרון ותמיכה ב-DirectX9.
כונן CD: במהירות X4.
מקום פנוי בכונן הקשיח: 900Mb.

אני מסתכל על דרישות המערכת ושואל את עצמי: "מאיפה אני אביא עכשיו כונן CD", טוב שהם לא ביקשו כונן 1.44" (לצעירים שבקוראים: מדובר בבדיחה של זקנים, אנא התעלמו).
במילים אחרות, אני יכול להגיד לכם שדרישות המערכת המינימאליות מגוכחות ומתאימות למחשבים של לפני שבע שנים. למעשה לפני שבע שנים בדיוק, קיבלתי ליום הולדת מחשב נייד עם מפרט טוב יותר מהדרישות המינימאליות של המשחק. הדבר נובע ככל הנראה מכך שמדובר בחידוש של גרסה ישנה של המשחק, על השאלה האם זה טוב או לא טוב, נענה בהמשך בהמשך..


Image

גרפיקה
קודם דיברנו על דרישות המערכת הנמוכות; יחסית לרמה הגרפית שהמשחק נותן, הדרישות אכן נמוכות. המשחק מאפשר לכם להגיע לרזולוציה של עד 1280X1024, לאנטיאלייזינג של עד X16, לשלוט ברמה הגרפית הכללית ובכל אחד ממיני האפקטים הגרפיים הרבים שיש.

מהתפריט הגרפי אני די מרוצה, אבל הגרפיקה של המשחק מצועצעת למדי, זה ממש לא ברור מה ניסו לעשות: מצד אחד יש כל כך הרבה אפקטים יפים, כל כך הרבה פוטנציאל ומצד שני הדמויות שלכם נראות כאילו גוליבר פלש לארץ ליליפוט, האונייה שלכם נראית כאילו בדיוק סיימתם לבנות אותה בחוג-בית בכיתה ג'. הגרפיקה בסרטוני המעבר ממוצעת מינוס, לדעתי יכלו להשקיע טיפה יותר בתחום הזה ולנסות להפוך את המשחק לקצת יותר מציאותי. ידוע לי שב-Civ4 היו אותם עקרונות עיצוביים ושהמשחק נחשב למצליח בביקורות, אני יכול רק להגיד "מזל שלהם שבזמנו המשחק לא נפל לי ליידים לביקורת". מצליח או לא הגרפיקה מעצבנת.

בכלל הפספוס של הגרפיקה הולך יד ביד עם הפספוס של המשחק כולו: ניסיון כושל להפוך את המשחק לכמה שיותר מציאותי, שתחת זאת הופך את המשחק לקשה לעיכול עד כדי כך שגם פרה עם ארבעה קיבות תקיא אחרי שש שעות משחק. קשה לי לא לחשוב על משחקים פשוטים כמו Heroes, בגרסה השלישית והחמישית. משחקים שבנויים כל כך טוב וכל כך נכון שאפילו שנים אחרי שגמרתי לשחק בהם, אני עדיין חוזר אליהם מידי פעם: הכל עניין של ארגון.


Image

סאונד
אם לא היה מקום להגיד מילים טובות, אז הסאונד הוא התחום שקוטף את מרבית התשבחות: המוזיקה של המשחק, האפקטים (גם המעצבנים שבינהם), הכל משתלב ממש טוב. אומנם אחרי מספיק שעות משחק יהיו כמה אפקטים וכמה נעימות שיעלו לכם על העצבים אבל לשם כך יש את לוח הבקרה שמאפשר לכם לשלוט בכל תחום קול אפשרי.

מערכת הסאונד המובנית במשחק היא מערכת חכמה ביותר עם טכנולוגיית ה-X-Fi והיא תאפשר לכם זיהוי אוטומטי של כרטיסי הקול שברשותכם (כולל בחירה בינהם) וכן תמיכה בכל אפשרות סראונד שקיימת. הנה מילה טובה על המשחק.

Image

השליטה במשחק
יש בדיחה שאומרת "איזה דבר ארוך וקשה גרוזיני נותן לאישתו ביום הנישואין" והתשובה כמובן "שם המשפחה". אותו הדבר כלפי המשחק והשליטה בו, מספיק היה שיתנו כמה הוראות קצרות בהתחלה, שיגרמו לנו להבין מה הולך סביבנו, שיהיה טוטוריאל כמו שצריך. אבל לא, המשחק נותן לכם בראש על ההתחלה. בניגוד למשחקי אסטרטגיה אחרים, הטוטוריאל נותן לכם סדרת משימות רציפה שגורמת לטשטוש היעד הסופי, קשה להבין מה רוצים מכם ופחות קל לעקוב אחרי הוראות המשחק.

בטח תשאלו אותי "איך זה יכול להיות שמישהו מוציא משחק כל כך מורכב וכותב עליו 12+, הרי שני מבקרים קשישים ישבו במשך כמה שעות עד שהצליחו לפצח את המשחק ולהבין מה רוצים מהם". ובכן, התשובה שלי תהייה "לא יודע". כנראה מי שתכנן את המשחק בנה על זה שעיקר הלקוחות שלו יהיו חנונים סקרנים צמאי ידע ודוברי אנגלית שוטפת, אחרת קשה לי להסביר מדוע ולמה מעמיסים על השחקן כזו כמות של אינפורמציה.

אל תבינו אותי לא נכון, אני בעד משחקים חינוכיים, קחו למשל את CivCity Rome. במשחק הזה הייתה אנציקלופדיה, ניתנו הסברים על אישים חשובים והשחקן יכל ללמוד על תרבות רומא.
אבל כמות מידע הערוך בטקסט אנמי כמו שמפילים על השחקן ב- Civilization IVהייתי מאחל רק לגרועים שבשונאים שלי, מזל שלא חובה באמת לקרוא אותו.


Image

 

השליטה במקשים גם היא לא תענוג מיוחד, פאנל הניהול של הדמויות ציורי אומנם, אבל סתום ברובו ולוקח זמן רב עד שרוכשים שליטה מלאה באפשרויות שבו. השליטה בנתינים שלכם גם היא יכולה להפוך לסיוט לא קטן, בעיקר בגלל הנטייה שלהם לאוטומטיזציה: אם בטעות ביקשתם מנתין להגיע לנקודה מסויימת, הוא ימשיך עד לנקודה באופן אוטומטי ולא יבקש "חידוש פקודה" בכל תור, שוב- כפי שנהוג למשל בהירוז. יותר גרוע, אם תעבירו נתין אחד מעמדה בתוך העיר, נתין אחר יתפוס את מקומו באופן אוטומטי, גם אם אתם לא ממש רוצים לאייש את העמדה וגם אם הוא לא מתאים לתפקיד (שמעתי מישהו אומר אולמרט?). זה נכון שעל כל האפשרויות הללו ניתן לשלוט ולבטל חלקים נרחבים מהאוטומטיזציה של המערכת, אבל למה הסיוט המתסכל הזה מוגדר כברירת מחדל?!?

בניית העיר, קלי קלות; אתם לוחצים על בניין והוא נבנה. אבל רגע, איזה בניין כדאי לי לבנות קודם, מה קורה אם אני לוחץ על כמה בניינים בו זמנית ואם אני רוצה לבטל בנייה של בניין? במשחק יש הרבה סוגים של בניינים, שכל אחד יכול להמשיך ולהתפתח למבנים נוספים (שהם יתנו פונקציות חדשות כמובן). ואתם צריכים להיות חרוצים ולשרטט לכם טבלה של מה עושה כל בניין ואיזה בניין כדאי לבנות קודם. למה? כי מישהו היה עצלן והשאיר לכם את העבודה השחורה.

אז יופי אתם יודעים לבנות עיר, עכשיו תתחילו ללמוד על יחידות. יש לכם במשחק משהו כמו 24 סוגים שונים של יחידות, בגדול מה שחשוב לדעת זה שיש "מומחים" לכל תפקיד, הנתינים שלכם יכולים לבוא עם ההתמחות ישירות מאירופה, או לחליפין לרכוש התמחות באחת מערי האינדיאנים, בהתאם למקצוע של אנשי הכפר אליו נקלעתם. בגדול מדובר ברעיון חמוד, רואים שהשקיעו הרבה מחשבה עמוקה בתחום הזה, אבל אתם יודעים מה? זה גם כאב ראש לא קטן. תנו לי בניין, אני אייצר בו חיילים ופועלים– פשוט וקל.


Image

 

עכשיו שאתם מוכנים להתחיל לשחק, בואו נלמד שיעור בפוליטיקה: אתם צריכים לנשק לכולם את הישבן, בעיקר למלך שמושיט לכם את הטבעת בכל פעם ודורש בתוקף שתעלו לו מס. תצטרכו להיענות לדרישות תובעניות מצד האינדיאנים ולנסות לשמור על יחסים טובים עם שכניכם ועם אירופה. בקיצור, בלתי אפשרי ובלתי נסבל. אני מכריז מלחמה על כולם וכמה שיותר מהר, אם למישהו יש בעיות אם זה – לי יש חיילים ותותחים, שינסו לדבר.

אל תתלהבו יתר על המידה מהגישה הלוחמנית שלי, כי עם גישה כזו ממש אי אפשר להגיע רחוק במשחק, למה? -כי אין חופש פעולה נרחב מידי לשחקנים ואין כל כך הרבה אפשרויות לבחור את סגנון המשחק המאפיין שלכם. הסיכוי שלכם לנצח מהר יותר או "יפה" יותר, הוא רק אם תהיו יעילים במיוחד ותסיימו את המשחק מהר.  

אם אתם רוצים להצליח במשחק, לפחות בשלבים הראשונים, אני יכול לתת לכם טיפ: בנו את העיר כמה שיותר קרוב לאירופה. שיהיה מרחק הפלגה של יום אחד אם אפשר, את הכסף הטוב באמת תשיגו ממסחר בין-יבשתי וכמובן שכדי לגייס עוד אנשים תאלצו גם כן להפליג לאירופה.




 

אפשרויות המשחק
ב- Civilization IV Colonization השקיעו בכל הקשור לגבי אפשרויות המשחק: אתם תוכלו לבחור אם לשחק כשחקן יחיד בקמפיין, או לחליפין להרכיב מפה משלכם ולהגדיר את מספר היריבים, גודל היבשת ופוליטיקה (לעולם לא מלחמות\תמיד מלחמות וכן הלאה).

אתם תוכלו גם לבחור לשחק ברשת כנגד חברים ב-LAN או להיכנס לשרתים של Gamespy ושם לחפש יריבים ראויים. זה ידוע לכולם מה אנחנו חושבים על השרתים של Gamespy ועד כמה הם יכולים להוציא את החשק ממשחק הרשת, אבל האפשרות הזו קיימת. רק שימו לב שכדי להתחבר עליכם לעבור הליך רישום לשרתים.

 

Image

 

סיכום
למשחק Civilization IV Colonization היתה עמדת פתיחה טובה: דרישות המערכת שהוא מציב פונות לקהל נרחב, טווח הגילאים אליו המשחק פונה לכאורה גם הוא עצום והחשוב מכל – המשחק מבית Sid Meier הידועים ככאלה המפתחים משחקים חינוכיים לכל המשפחה.

עודף הפרטים שבמשחק, חוסר יכולת של ההדרכה שבו להסביר את המשחקיות, חוסר פורפורציות עצום ודינמיקת משחק לקוייה. כל אלו גורמים למשחק לאבד את כל היוקרה שלו. אם זה לא מספיק, אז כמות התכנים האדירה שהמשחק מציג תגרום לשחקן הישראלי להרגיש שהוא מפספס המון ובצדק. אחרי הכל להביא את המשחק לישראלי זה כמו להביא מבחר קעקועים לעיראקי שעיר: יכול להיות שזה יפה, בטוח שזה נעשה בתחכום וללא ספק זה הופך את המקועקע למישהו מיוחד יותר. אבל ה-ש-ע-ר-ו-ת!!! זה פשוט לא מתאים ולא הולך.
למשחק יש גם אפשרות של משחק רשת, אבל הוא מחייב אתכם לעבור דרך המערכת הלא כל כך חביבה של Gamespy, גם אחרי שתירשמו – לכו חפשו עם מי לשחק. אחרי הכל אם התפעול של המשחק כל כך לא נוח בשחקן היחיד, אין שום סיבה שפתאום במולטיפלייר המצב ישתפר.

 

האם המשחק שווה את הכסף
לא ממש. אלא אם אתם חנונים דוברי אנגלית ותאבי ידע, או לחליפין חובבי היסטוריה ואישים מפורסמים. בעצם, בתכל'ס זו הגדרה שונה לאותם אנשים...

 

ציונים
גרפיקה – 7
סאונד – 9
משחקיות – 4
עלילה – 6
אינטיליגנציית יריבים –8
ציון סופי: 65.

 

לצפייה בתמונות מסך נוספות

עידכון אחרון ( Monday, 24 November 2008 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker