מבזקים
נוספו עוד עשרים ושלושה משחקים לרשימת המשחקים הכי חמים שיש

לרשימת המשחקים המלאה

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק דרקולה - Dracula: Origin הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Tuesday, 22 July 2008

הקדמה
בפרקי אבות מוזכר: "דע מאין באת ולאן אתה הולך"... במשפט הזה המילה הנרדפת לדע היא גם "זכור". אם כולם היו נוהגים בדרך הזו, אז אולי מורים בבית הספר היו מתייחסים טיפה יותר בהבנה לילד חסר הסבלנות או לתלמידה הנרדמת במהלך השיעור, הלא גם הם היו כך בדיוק לפני כמה שנים בלבד.

אבל המורים הם רק דוגמה פרטית קטנה, קחו עוד דוגמה: שבוע שעבר קיבלתי משחק לביקורת – Dracula: Origin, המשחק דרקולה למי שלא ידע, הוא קווסט.
-קווסט? שאלתי את האדמין בפילאה מי משחק בקווסטים? הרי כיום כולם משחקים במשחקי FPS, RPG, מכוניות או ספורט, אבל קווסט?
-"דע מאין באת" ענה לי האדמין, תחשוב לרגע על כל הקווסטים ששיחקת בהם בילדות שלך – גם בלי שידעת טיפת אנגלית..

אם אתם שואלים אותי, האדמין צודק. למרות שגם שכשאני הייתי ילד היו משחקי יריות, מכוניות וספורט (לא באותה רמת גרפיקה אבל היו). אני שיחקתי בקווסטים ואפשר להגיד שביזבזתי שעות על גבי שעות מול הקווסטים ובינהם אני יכול להזכיר את: Police quest, Larry Quest, Kings Quest, The day of the tentacle ועוד קווסטים רבים. שלא תבינו לא נכון, זה לא היה קל לשחק בקווסטים: כל פעולה הייתם צריכים להקליד, כל העצמים היו ב-16 צבעים ( זה היה שיא הטכנולוגיה בזמנו), יכולתם למות מכל שטות והכי גרוע: אם שכחתם לעשות משהו אחד קטנטן באחד המסכים, הייתם צריכים לסרוק עד יגון את כל המסכים הקודמים כדי להגיע לאותו פריט\פעולה ששכחתם. ובכל זאת שיחקנו ונהנינו ואפילו למדנו טיפה אנגלית.  

 Image

 

 הסיפור
במשחק "Dracula Origin" אתם נכנסים לנעליו של פרופסור ואן-הלסינג, חוקר הערפדים והאיש שהתפרסם בספרות כאותו גיבור שגאל את העולם מקללתו של דרקולה. המשחק מתחיל במכתב שמקבל הפרופסור מחברו הטוב –יונתן הארקר גם הוא חוקר ערפדים ועל פי המכתב הארקר אכן מצא את דרקולה, שלא רק מצא בו עניין כארוחה טובה אלא גם הראה התעניינות עמוקה בבת הזוג שלו-  מינה. מכאן והלאה יכולתם לקרוא למשחק "דרקולה מאוהב" כי מרבית העלילה סובבת סביב סיפור אהבה שלא מומשה והותירה בליבו של דרקולה (או מה שנשאר ממנו) צורך עז לחזור לאותה אהובה, מה שמזכיר מעט את העלילה בסרט "המומיה 2".

ובכל  זאת היוצרים בחרו לתת למשחק את השם  "דרקולה-המקור", אולי בגלל שאתם נודדים עד למצרים העתיקה, שם בין כישופי האופל קמה כת מרושעת שכפי שנראה הביאה את האל-מתים לעולם הזה, או בגלל שאתם נודדים במסעותיכם עד למעונו האפל של הרוזן בטרנסילווניה..

 Image

 

גרפיקה
אני חייב לציין שזה בין הקווסטים הראשונים בהם אני משחק בעשור האחרון ואיזה שינוי מרענן, סוף כל סוף אתם לא צריכים להפעיל את הדמיון כדי להבין שמה שיש על השולחן זה בקבוק... אני יודע שזה נשמע מצחיק, אבל דווקא בקווסטים בהם צריך לשים לב לכל פרט קטן, לגרפיקה יש תפקיד מכריע.

מה אני יכול להגיד על הגרפיקה של דרקולה? מעולה, מה גם שיש לכם שליטה בכל הפרמטרים הבאים: רזולוציה עד 1280X1024, עומק הצבע עד 32 ביט, סינכרון ורטיקלי, אנטיאלייזינג על לרמה של X8, פילטר אנסטרופי עד לרמה של X8, רמת הבהירות, רמת הפירוט הגרפי, איכות הטקסטורה, רמת המיפוי, שליטה על הצללים ואפקטי ההבהוה. במילים אחרות מדובר במנוע גרפי מעולה, שלמרבה ההפתעה לא מעמיס על המערכת יותר מידי.

שימו לב: הדמו של המשחק לא מגיע לרמה הגרפית שהמשחק עצמו מציג ואין בו את כל האפשרויות הגרפיות. יש לי תחושה שזה קורה בגלל שבזמן ששיחררו את הדמו התצוגה הגרפית לא הייתה ערוכה כמו שצריך,  את התחושה הזו קיבלתי מעוד כמה באגים שהצלחתי למצוא בגרסת הדמו ולא היו במשחק עצמו.

 Image

 

 

קול וסאונד
אתם יודעים מה זה כרוניקה של טעויות? שימו לב למשפט הבא שכבר נכתב בביקורת של RainBow Six Vegas2: "בהתחלה אכן נהינתי מהמוזיקה של המשחק ואמרתי "פשששש.. איזה אחלה מוזיקה" אבל אחרי עשר דקות של חפירה הבנתי שאני הולך לצאת חירש ומשוגע מהמוזיקה הזו".

זה כל כך נכון כל מה שכתוב שם, שאני פשוט נדהם עד כמה המפתחים של המשחקים חופרים לעצמם את הבור, כאילו הם לא לוקחים בחשבון שאנשים הולכים לשחק 12 שעות ברציפות, טרק מגניב שנמשך משהו כמו 5 דקות ובמקרה הטוב אפשר לשמוע אותו שעה וחצי ברציפות, פעם אחר פעם, אבל ממש לא חושבים על לחדש את הנעימות (שנהיות ממש לא  נעימות אחרי כמה שעות משחק).

גם כאן בדרקולה המוזיקה ממש הפילה אותי מהכיסא בתחילת המשחק ואמרתי לעצמי "פשששש..איזה אחלה מוזיקה" אבל חוסר הגיוון, הטונים הגבוהים והתדירות הגבוהה עשו את שלהם ונאלצתי גם כאן להחריש לחלוטין את המוזיקה מהתפריט הראשי, חבל – דווקא יש המון פוטנציאל.

אפשרויות הסאונד העומדות בפני המשתמש הן: שליטה בעוצמת הסאונד הכללית, שליטה בכל אחד מאפקטי הקול (דיבור, מוזיקה, אפקטים) ומוזיקה היקפית. בגדול הסאונד והאפקטים של המשחק טובים וברגעים החשובים באמת, יוצרי המשחק ידעו לשלב את כל האפקטים ביחד כדי להגביר את תחושת המתח במשחק. יש רק מקום אחד שבו האפקטים נופלים: במצרים הדמויות של הערבים הפזורים ברחוב יודעות להגיד רק משפט אחד עלוב, עם מבטא שאפילו לי קל לזהות שמי שאמר את המשפט הוא לא ערבי ולמה כל הדמויות במצרים אומרות את אותו המשפט (שואלים אתכם אם אתם אוהבים את המוזיקה הערבית).           

 

 Image


דרישות מערכת
הדרישות המינימאליות הרשמיות של המערכת הן:

Microsoft Windows: WINDOWS XP SP2/VISTA
מעבד: PENTIUM4 1.5GHZ / ATHLONXP 1500+
זיכרון: 512 MB OF RAM MEMORY
כרטיס מסך: MB DIRECTX 9 COMPATIBLE GRAPHICS CARD
כרטיס קול: DIRECTX 9 COMPATIBLE SOUND CARD
מקום בכונן קשיח: 2.5 GB HARD DISK SPACE


כפי שניתן לראות, אלו דרישות מערכת ממוצעות ומטה, לאור העובדה שהגרפיקה של המשחק איכותית כל  כך הייתי מצפה שדרישות המערכת יהיו גבוהות יותר, אבל ככל הנראה לעובדה שלאורך רוב המשחק מרבית האובייקטים במסך סטטיים ורק אתם זזים.

 Image

 

המשחק והשליטה במשחק
בואו שוב נתחיל מזה שאני איש עתיק: השליטה במשחק הרבה, אבל הרבה יותר קלה ממה שהתרגלתי אליו לפני שני עשורים. זה אומר שגם אם לשחקנים צעירים יהיו תלונות על הממשק והשליטה במשחק, אני אוכל לתת להם לשחק חצי שעה באחד הקווסטים כדי להשתיק אותם לנצח.

קשה להסביר את זה, אבל בשבילי מה שהולך במשחק זה חלום: קחו למשל את מקש הרווח, נתקעתם במפה? אתם לא יודעים במה עוד אתם יכולים לגעת או לאן עוד ניתן ללכת? אין בעייה, תקישו על מקש הרווח והוא יסמן לכם את כל הפעולות האפשריות במסך. למה זה חשוב? כי הרבה פעמים קורה שאתם מקישים ממש ליד, קרוב לאובייקט, אבל לא ממש על האובייקט. מבחינתכם אתם ניסיתם אותו ולכן גם לא תחזרו אליו, מה שיכול לגרום לכם להסתובב במפה עוד כמה שעות טובות לפני שתנסו שוב את אותו אובייקט, מקש הרווח מציל אתכם מביזבוז זמן שכזה.

קחו למשל גם את עיקרון "לא הולכים עד שגומרים". בלארי למשל יכולתם לשחק במשך שעות, אבל אם שכחתם בטעות לקטוף איזה פרח שתקוע בשחור-לבן באמצע הג'ונגל באיזה סבך קוצני, או אז אין סיכוי שתוכלו לסיים את המשחק ואתם תאלצו לחזור את כל המפות הקיימות במשחק אחורה כדי לגלות מה הייתה הבעייה. אז זהו, שלא עוד! בדרקולה הגדירו גודל קבוע למפה, תחום שממנו אתם לא יכולים לצאת בלי שתסיימו את כל מה שיש לכם לעשות, המשימה היא לינארית לחלוטין, אין פיתולים ואין התברברויות בדרך. מצד אחד זה אומר שאתם מאבדים את החופש שלכם לטייל סתם ככה במסך בלי להתקדם ולנסות לפתור את הקווסט בלי הנחייה, אבל ההבדל בין "ללכת לטייל" ללדפוק את הראש בקיר מרוב יאוש הוא קטן מאוד בקווסטים.

 Image



 

אני חייב לציין שהמשחק מתחיל טיפה צולע, הרבה מאוד מלל וקטעי קריאה. המשימות הראשונות מצריכות קריאה מדוקדקת של עמודים שלמים באנגלית וזו יכולה להיות אבן נגף בפני לא מעט ישראלים, אפילו אני שקורא אנגלית שוטף התחלתי להתייאש טיפה מכמויות התוכן שצריך לקרוא, אבל לאט לאט המשחק הפך להיות יותר ויותר מעניין וסחף אותי איתו.

מה שסחף אותי לתוך המשחק היו בעיקר החידות, כאלו שפזורות לכם בכל מסך ובכמויות. פתרתם חידה? מעולה זה יוביל אתכם כמעט מיד לחידה הבאה! המשחק בנוי מאוסף של חידות לוגיות מתחומים שונים, בספקטרום נרחב של רמות קושי, היו חידות שאת הפיתרון אליהן ידעתי גם בלי לקרוא את כתב החידה – הן היו פשוט פתירות וצפויות. ולעומתן היו חידות שהושיבו אותי מול המסך שעות על גבי שעות בחיפוש אחר הפיתרון, מה שמאפיין את כל החידות הוא שברגע שפתרתם אותן הפיתרון נראה לכם כל כך פשוט – שלא ברור לכם איך לא חשבתם על זה עד כה.

יש בכמות קטנה של חידות גם "באגים" של היוצרים, זה אומר שאתם חייבים להקיש בדיוק על נקודה מסויימת, או שתישארו תקועים עם אותה החידה וכאן מקש הרווח ממש לא עובד... עצה שלי לכל המיואשים: לפני שאתם מאבדים את הצפון, תנסו לעשות שוב את מה שעשיתם קודם, רק טיפה יותר מדוייק.
 Image

 

יש עוד משהו קטנטן: חלק מהחפצים שאתם לוקחים איתכם ישמשו אתכם באופן ישיר לעבור שלבים במשימות, אבל אתם גם תאלצו "לשדרג" חלק לא מבוטל מהחפצים כדי להתקדם במשימות, לי זה נראה ברור מאיליו ואת מרבית החפצים שידרגתי עוד לפני שנאלצתי להשתמש בהם, אבל למשתמשים חדשים יהיה קשה להבין שצריך להיכנס לרשימת החפצים שלכם, להקליק פעמיים על אחד החפצים ואז לנסות לתפעל אותו על כל שאר החפצים מהרשימה.

מקודם דיברתי על רמות קושי של משימות, היופי במשחק הוא שלמרות שהמשימות קשות, מותר לכם לטעות: גם אם אתם לא מצליחים להציב בסדר הנכון את הגבישים או אם אתם לא בורחים ממש מהר מהחדר, במרבית המקרים התוצאות לא יהיו הרות אסון והפרופסור יגיד לכם באנגלית המאופקת שלו "לא זה לא זה, תנסו משהו אחר" או "חסר טעם". העובדה הזו יחד עם הנתון החשוב שאתם יכולים לשמור את המשחק בכל שלב שתרצו, הופכים את המשחקיות להרבה יותר איכותית, פחות מלחיצה ובמילה אחת: כייפית.

בואו נמשיך להחמיא עוד טיפה ליוצרי המשחק: לא רק שיש אפשרות לשמור את המשחק בכל שלב, גם ההתקדמות שלכם בפתרון חידות נשמר, זה אומר שגם אם תצאו מהמשחק – בפרופיל שלכם ישמר הניסיון האחרון ביותר לפיתרון החידה וכך שעות של חשיבה נשמרות יחד השמירה הכללית של המשחק, מה שלא ראיתי עד כה במשחקים אחרים. לי זה חסך טונות של זמן.  

 Image

מסקנות
המשחק דרקולה – המקור, הוא קווסט איכותי המשלב קטעי מתח ואימה עם עלילה מרתקת. המשחק מתחיל את צעדיו הראשונים בצליעה, אבל עם התקדמות העלילה המשחק ישאב אותכם אליו עד שלא תוכלו לעזוב את המסך. חושבים שאני מגזים, ובכן בניסוי שערכתי נתתי לשני גיימרים לשבת עשר דקות מול המסך כדי לפתור את אחת החידות, התוצאה הייתה מובהקת: שני גיימרים שנשארו מול המחשב עד אור הבוקר, רק כדי לנסות ולסיים את המשחק...

מלבד הממשק הנוח והגרפיקה האיכותית, המשחק בנוי באופן המתחשב ביותר והתחושה היא שמי שבנה את המשחק עשה עבודת מחקר יסודית לגבי "מה משגע את שחקני הקווסטים" או "איך אפשר להפוך את חווית המשחק שלך למהנה יותר". החיסרון הגדול של המשחק הוא הכמות האדירה של הטקסטים באנגלית, אבל רגע, למעשה מדובר ביתרון עבור כל אותם שרוצים ללמוד אנגלית בדרך מהנה יותר מבית ספר, האנגלית של הפרופסור ממש רהוטה, הוא לא מדבר כל כך מהר ובנוסף יש גם כתוביות, כך שהשפה לא חייבת להיות מכשול אמיתי.

למשחק אין משחק רשת, זה לא מקצר בהרבה את זמן המשחק שאתם תשקיעו: אני יכול להבטיח לכם שמרבית השחקנים יבלו שעות על גבי שעות מול המשחק, בעיקר בניסיון לפתור חידות היגיון. אין חידה שהיא לא פתירה, אבל כדי לפתור את מרבית החידות אתם תהיו חייבים לעלות על הלוגיקה שמאחורי החידה ובמרבית המקרים הפיתרון יהיה פשוט יותר ממה שחשבתם..

האם המשחק שווה את הכסף
כן, המשחק אומנם עולה בסביבות 219 ש"ח, אבל ניתן להשיג תלושי הנחה ולקנות אותו ב-170 ש"ח. בחישוב קצר של מה המשחק נותן לי לעומת מה שאני משלם, אני רואה שאני מקבל שני דברים: א. כמות אדירה של חידות היגיון במשחק אחד שגורמות למוח שלי לפעול בקדחתנות (וזה כבר הישג). ב. את האפשרות לעמוד מהצד ולצחוק על חברים שמנסים לעבור שלבים (אחרי שגמרתי את המשחק), זה למעשה החלק הכי כייפי בכל העניין... 

אני חייב לציין כאן שכל ההמלצות והציונים שניתנו יהיו רלוונטים לגבי מי שאוהב קווסטים ומשחקי חשיבה, אם אתם לא בטוחים, או לא יודעים בדיוק על מה מדובר, הייתי ממליץ קודם להוריד את הדמו של המשחק מכאן ולאחר מכן להחליט אם הוא מתאים לכם.

ציון
 גרפיקה: 9
סאונד: 8
עלילה: 10
אתגר (רמת קושי): 10
מקוריות: 9
זמן חיים של המשחק: 9

ציון סופי 91

לתמונות מסך נוספות

הביקורת נכתבה ע"י Falcon
נערכה ע"י רועי א.

עידכון אחרון ( Tuesday, 22 July 2008 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker