מבזקים

שינינו את הלוגו ואיתו את הצבע של האתר והעיצוב לכבוד החג אז תנו לנו לשמוע מה אתם אומרים על העיצוב החדש

לדיון בפורומים

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק אבודים: הדרך הביתה (LOST - Via Domus) הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Tuesday, 01 July 2008

ביקורת למשחק אבודים

 

הקדמה
תראו איך תפיסות עולם ודעות קדומות יכולות להשתנות במהלך: כשהייתי ממש צעיר הייתי בטוח שכל העולם מחולק לשני סוגי אנשים: כאלו שאוהדים את בית"ר וכאלו שלא ואת האחרונים בדר"כ ממש לא גרים באיזור ירושלים. אתם הייתם צריכים לראות את הפרצוף המופתע שלי למשל כאשר אחד התלמידים בבית הספר החדש סיפר לי שהוא אוהד הפועל ירושלים, הפועל ירושלים?!? שאלתי אותו, יש בכלל קבוצת כדורגל כזו?

מאז חלפו להן שנים רבות, האהבה לכדורגל הלכה והתפוגגה, עד שיום אחד הזמין אותי חבר לראות משחק כדורגל, "אני לא יכול לבוא" אמרתי לו, "היום יש אבודים". החבר עיוות את פניו ואמר "אבודים?!? מה זה החרא הזה?

מאז השיחה עם  אותו החבר הבנתי בבירור – העולם ממש לא מחולק לאוהדי בית"ר או קבוצת כדורגל זו או אחרת, העולם מן הסתם מחולק בין צופים של הסדרה אבודים לאלו שעדיין לא התחילו לצפות...

 

Image

 

הסיפור
כמו בסדרה אבודים, גם כאן הכל מתחיל בהתרסקות מטוס על אי בודד, אי שם בלב הים. אתם משחקים את דמותו של אחד הנוסעים שמוצא את עצמו אחרי ההתרסקות על האי, מחוסר זיכרון לחלוטין ומבולבל, מכאן והלאה אתם צריכים למצוא דרכים להחזיר לעצמכם את הזיכרון ועל ידי כך גם למצוא את הדרך החוצה מהאי.

למעשה למי שמכיר את הסיפור המקורי של אבודים, אפשר להגיד שיוצרי המשחק לקחו את העלילה המקורית ולתוכה דחפו עוד דמות נוספת מבין נוסעי המטוס – דמות שמעולם לא התמקדו בה בסדרה, אתם תזכו לחוות מחדש רגעי שיא ונקודות ציון מיוחדות מהסדרה, כמו למשל הרגע שבו המטוס התרסק וכולם נחלצים להצלת הנוסעים או כמו פיצוץ הצוהר על ידי לוק וכן הלאה.

 

Image

 

גרפיקה
השליטה בגרפיקה נעשית קודם לכניסה למשחק בחלונית קטנה, שם תוכלו לקבוע את הרזולוציה עד לרמה של 1280X1024, להתאים את הגרפיקה של המשחק למסך רחב, לדאוג שיהיה סנכרון רוחבי בין המסך לכרטיס מסך, לשלוט ברמה כללית של גרפיקה שנעה בין "נמוכה –ממוצעת- גבוהה וגבוהה מאוד" ולבסוף יש גם שליטה ברזולוציה של הטקסטורה. באותה חלונית אגב יש לכם גם טאבים שמאפשרים לבדוק את ההתאמה של המחשב שלכם לדרישות המינימום של המשחק ולקבוע את השפה, אבל זה כבר לא קשור לגרפיקה.

 

Image

 

מה אני יכול להגיד לכם על הגרפיקה? זה שהעציץ שהחברה שלי קיבלה ליום הולדת הזדקר כל פעם שנכנסתי לג'ונגל זה דבר אחד, אני מהגרפיקה של המשחק לא התרגשתי יותר מידי, צריך ממש להפעיל את הדמיון כדי לזהות חלק מהדמויות ויש תחושה חזקה של "זה לא אמיתי". זה נכון שיחסית לכמה משחקים שמגיעים ישירות מעולם הקונסולות הגרפיקה איכותית, אבל רק יחסית. בהשוואה למשחקי מחשב שנועדו למשתמשי ה-PC הגרפיקה של המשחק מסריחה, חסר אפקט האנטיאלייזינג, חסרה החדות של התמונה, הכל נראה מטושטש טיפה ואל תנסו למכור לי שזה בכוונה – כשמעבירים את התמונה מהמסך של המחשב לטלוויזיה הכל נראה בסדר, בעיקר בגלל הרזולוציות הנמוכות בהן תומכים מסכי הטלוויזיות (הענתיקות).

מה שכן השקיעו בו בגרפיקה זה העיניים, אם תעשו דיבאג למשחק תגלו שלעיניים יש חיים משלהן וזה דבר יפה: כל הפנים יכולות להעלם בבאג עצבני, אבל העיניים ישארו במקום (כמו החתול של עליזה בארץ הפלאות), מה שאמור לתרום לתחושה שמדובר בדמויות אמיתיות, חבל רק ששמתי לב לעובדה הזו רק בזכות באגים.

Image

 

קול וסאונד
הקולות של המשחק הם העתק מושלם של הקולות מהסדרה, אם הייתי צריך לתת מדליה על הסעיף בו הצטיינו יותר מכל, זה יהיה לצוות הסאונד שעשה עבודה נהדרת בתחילת המשחק ובנה מערך קולות ומוזיקה שהפכו את המשחק לחוויה יותר מרתקת מהסדרה בעצמה.

מה לעשות, אבל ככל הנראה הוציאו את אנשי הצוות להורג, כי בשלב כל שהוא במשחק הקולות כבר לא עושים לכם את זה, המוזיקה והאפקטים חוזרים על עצמם והכל הופך להיות מתיש דביק ומייגע. תראו, יכול להיות שלא בהכרח הוציאו את מפתחי הקול להורג, אולי פשוט הביאו פועלים זולים יותר מבית הספר הקרוב להשלים את המלאכה. בניגוד לממשק הגרפי, כאן יש לכם שליטה בסיסית דרך המשחק עצמו במאפייני הקול, לפחות זה.

 

 

Image

 

דרישות מערכת מינימאליות
מערכת הפעלה: ויסטה או XP בלבד!
מעבד: AMD 2.4GHz או Athlon 3.5GHz או כפול ליבה במהירות 2.5GHz.
זיכרון: 1GHz.
כרטיס מסך: תואם DirectX 9 עם לפחות 128Mb זיכרון.
כונן DVD.
5 ג'יגה בכונן הקשיח.

משהו משעשע: על האריזה המקורית של המשחק רשום תמיכה ב- "גייפד" אני מקווה שהתכוונו לגיים פד, אחרת אני לא רוצה לדמיין מה עושים עם גיי פד (שמתם לב לעובדה שבמשחקי RPG אתם מתסתכלים רוב הזמן על החלק האחורי של הדמות ? ).

 

רגע, לפני שתתחילו לבכות! המחשב שלכם בסדר גמור ודרישות המערכת שכתובות למעלה הן הדרישות האמיתיות, אז למה המערכת כותבת שלקובץ yeti_final_win32.exe יש בעייה בקריאה\כתיבה לזיכרון? ולמה בכל הפורומים של יוביסופט כתוב שמדובר בבעיה של מערכת ההפעלה?

פשוט מאוד מדובר בבאג שעד לכתיבת שורות אלו לא תוקן (המערכת אמורה להוריד עידכונים לבד), אני לא יודע למה לא עלו על הבאג, לי לקח כמה דקות למצוא אותו, אולי לאף אחד אין כח לתקן. בנתיים הדבר היחידי שאתם יכולים לעשות אם המערכת נותנת לכם הודעת שגיאה שקשורה ל- yeti_final_win32.exeב-Lost זה לצאת מהמשחק, להוריד את איכות הגדרות התצוגה, לעבור את השלב שגורם לכם לבאג – עד השמירה הבאה ואז תוכלו שוב להעלות בחזרה את ההגדרות הגרפיות.

 

Image

 

 

המשחק והשליטה במשחק
ממה להתחיל, טוב בואו נתחיל במילים טובות, כי זה החלק הקצר. המשחק נאמן למקור, יש שימור של מרבית הדמויות המרכזיות, של הקולות שלהן ושל סביבת המשחק. לאוהדי הסדרה מדובר בהזדמנות יוצאת דופן לראות כמה אירועים מרכזיים בסדרה מנקודת מבט טיפה שונה ולהנות מרגעים נוסטלגים.

לאורך המשחק תוכלו להנות מציטוטים של דמויות מהמשחק מעלילה שמתחילה ממש טוב עם רגעים חזקים של מתח ואימה ו-אופס, נגמרו המילים הטובות.

החסרונות של המשחק מתחילים בשליטה במשחק, זה די מעליב לפתוח תפריט של משחק ולראות שלא כל כך טרחו להתאים אותו למשתמשי המחשב הביתי. זה עוד מילא, אבל מי למען השם קבע את המקשים? וגם אם תגידו לי "אפשר לשנות מקשים" אז כל פעם תוך כדי משחק המפתחים מחליפים לכם את היעוד של המקשים...כאילו...הלו...יש כאן אנשים שמנסים לשחק!! קחו למשל דוגמה: כדי לצאת מהמשחק צריך ללחוץ Esc, כדי לצאת משיחה צריך ללחוץ Backspace., כדי לצאת מהמצלמה צריך ללחוץ E, וכדי לצאת מהמחשב צריך ללחוץ F12 ... אנשים, תקשיבו: אנחנו מספיק חכמים כדי להבין שלמקש אחד תהייה פונקציה דומה נקראת "לצאת", אבל אנחנו ממש לא מתחוכמים ואין לנו כח לשבת וללמוד את כל המקשים המוזרים שלכם. זה כאילו שעוד מעט – כדי ללכת ימציאו מקש לרגל שמאל ומקש לרגל ימין, למי שבחיים לא שיחק במחשב זה עוד עלול להישמע רעיון מגניב, אז זהו, זה לא! 

 

Image

 

קודם אמרתי "הזדמנות יוצאת דופן לראות כמה אירועים מרכזיים במשחק", אני באמת  ובתמים קיוויתי שאני אוכל לטייל להנאתי בחופי האי הזהובים, ללכת לאיבוד בג'ונגל או לטבוע בים או לקפוץ מאיזה צוק.

אבל לא, המפות במשחק ממש קטנות, בהתחלה אתם תחשבו שעושים לכם טובה בזה שמעבירים אתכם ממקום למקום, אבל עם הזמן תבינו שאתם מוגבלים כמו תינוקות בלול, בלי היכולת ללכת באופן עצמאי לאן שתרצו, גם הטיולים ביער הופכים לבלתי נסבלים בזכות העשן השחור המחורבן שתוך שלוש שניות מתביית לכם על הישבן, אין לי מושג איך הוא מוצא רק אתכם כל כך מהר בג'ונגל אבל הוא "מריח" אתכם כל כך טוב - כאילו לא התקלחתם במשך שנתיים.

 

בכלל אם מדברים על השם של המשחק, "אבודים- הדרך הביתה" או בלועזית Lost via Domus, אז זה בכלל לא השם שמתאים לדעתי למה שקורה במשחק עצמו. זה היה הרבה יותר מדוייק אם היו נותנים למשחק את השם "כל הדרכים למות על אי בודד – ועוד אחת לקינוח". או אולי את השם "אבודים- כל הדרכים לתא המעצר". בכלל, זוכרים מה שאמרתי לכם בהקדמה על דיעות קדומות, אז הנה עוד שקר שגדלתי עליו: "לא מתים מחושך" זה לוקש שניסו למכור לי שהייתי קטן והנה לפני יומיים, ששיחקתי באבודים, היה שלב שהתכבה לי הלפיד במערה, לא זזתי, עמדתי במקום, אבל תוך כמה שניות הופיעה ההודעה "מתת מהחושך". איזה גננת שקרנית היתה לי!

 

אחד החסרונות הגדולים ביותר של המשחק זה האורך שלו וחוסר הגמישות שבו: היוצרים מגישים לכם על צלוחית מפלסטיק תקציר דליל ביותר של הסדרה ומנסים לדחוס כמה שיותר פרטים, אלמנטים ומאורעות לכמה שפחות זמן משחק, בעקבות כך העלילה מתעוותת, אין תחושה של הזדהות עם הדמות ורגשות כמו אהדה או סקרנות הולכם ומתפוגגים, הכל קצר מאוד, נגמר מהר מאוד ולא מספיק. זה כמו שאני אתמצת את תולדות היקום והאנושות כך: אנטי-חומר, פיצוץ, חומר, אנושות, המתנה לפיצוץ.

 

Image

 

חיסרון או יתרון
יש דברים שבכמה פעמים הראשונות נראים לכם ממש כמו יתרון ומתגלים בהמשך כחיסרון אדיר ויש כאלו שפשוט קשה להחליט אם מדובר בחיסרון או יתרון, אז אני מביא אותם באופן הכי אובייקטיבי שאני יכול ואתם תשפטו לבד:

משחק (צילום) הזיכרון: מראים לכם שברי תמונה למשך שנייה וחצי ואתם חייבים לשחזר\לצלם בדיוק את אותו שבריר השנייה, בדיוק מאותה הזווית שצילמתם את התמונה. אם תצליחו לצלם ברגע ובזווית הנכונים תזכו בפלאשבאק לזיכרון שלכם שיאיר עוד פיסה מהזהות האבודה שלכם ויחשוף עוד פרטים הנחוצים לקווסט. לכאורה מדובר בעוד שלב שנותן עומק רב למשחק, אבל בהרבה מקרים זה שלב מעצבן, שחוזר על עצמו ויכול לגרום לכם לסחרחורת איומה, זוכרים מה שאמרתי על הגרפיקה של המשחק? אז היוצרים של המשחק מצאו דרכים לגרום לגרפיקה להראות הרבה יותר איומה בשלבי הצילום ואם הקולות החוזרים לא יעשו אתכם מסוחררים – האפקט הגרפי של "משחק הזיכרון" ישלים את המלאכה.

 

היצמדות לפורמט המקורי של הסדרה: כל פעם שתחזרו לשחק תאלצו לראות מחדש תקציר של כל מה שעבר עליכם, זה ממש כיף, בעיקר שאתם חוזרים למשחק אחרי יומיים שלא נגעתם בו. אבל מה קורה אם אתם חוזרים על אותו שלב שוב ושוב? נכון מאוד! אתם צריכים לראות את התקציר שוב ושוב ושוב... אין שום מערכת שמזהה את "כמה אנחנו מציקים למשתמש", הרעיון עצמו ממש מגניב, אבל היישום שלו על הפנים (שיט, הבטחתי אובייקטיביות).

Image

 

חידות חשבון והיגיון: כדי לאפשר שימוש במחשבים אתם צריכים לענות על חידות שהן ברובן סדרות חשבוניות של מספרים ואותיות. בדומה כדי להפעיל מתגים ודלתות אתם צריכים להתאים מתחים בלוח חשמל, בסגנון חשיבה המצריך בעיקר ידע בחיסור בסיסי. יש בזה יתרון כי הנה סוף סוף משחק בו אתם נדרשים להפעיל את השכל, אבל הרמה היא ממש לא רמה בשביל מי שיודע סדרות, מה גם שאין עלייה משמעותית בדרגות הקושי והאתגרים לא מתחלפים, כמו גם העקרונות הבסיסים עליהם מבוססות החידות.

דחפו אנשים לעלילה: יתרון ברור, בגלל שהנה אפשר להרוג אנשים שהם לא דמויות מהסדרה, וכך גם היוצרים יכולים לבנות סיפור מרתק. אבל יש גם איזה חיסרון קטנטן: ככל שמוסיפים יותר דמויות כך הסיפור הולך ומתרחק מהעלילה המקורית של אבודים – אותה עלילה שבשבילה באנו לשחק. חוץ מזה שיש כמה שלבים שאנשים פשוט מתחילים לירות לעברכם או שאתם עושים דברים קיצוניים (שמשפיעים על שאר הדמויות בסדרה) שאין סיכוי שהיו עוברים עליהם  בשקט, ההתרחקות הזו יוצרת דיסוננס צורמני ביותר הפוגע בחווית המשחק (דיסוננס = חוסר תאום\חוסר הרמוניה).  

Image

 

סיכום
המשחק אבודים הוא אחד המשחקים שקיבלו אצלי את הקרדיטים הגבוהים יותר בזכות העובדה שאני צופה קבוע בסדרה, ההתחלה של המשחק היתה ממש טובה, אפשר להגיד שנהנתי מכל רגע בשלבים הראשונים. עם ההתקדמות במשחק התחילו לצוץ עוד ועוד בעיות כגון סטייה מהעלילה המקורית של המשחק, התקדמות מהירה מידי של קו העלילה, אלמנטים חוזרים שהפכו להיות למטרד וסוף מהיר ומאכזב.

המשחק שייך לזאנר של משחקי תפקידים בסגנון קווסט ואמור לגרות אתכם אינטלקטואלית, אותי הוא לא הצליח "להפיל מהכיסא" עם חידות קשות, למעשה היו כמה שלבים בהם נעלבתי מהרמה הירודה של החידות. למרות המערכת לעדכון אוטומטי, המשחק מלא בבאגים שמשפיעים בעיקר על הקריאה מהזיכרון ובעקבות כך גם על התצוגה הגרפית, על איכות הסאונד ויש גם כמה מקרים בהם המשחק פשוט קורס.

התחושה שלי כשאני כותב את הסיכום על המשחק היא בעיקר תחושה של החמצה, "אבודים" יכול היה להיות משחק גדול, אפשר היה להקים קהילת אבודים ברשת ומליוני מכורים היו עושים הכל כדי לפתח את האי ואת הדמויות שלהם. אולי במשחק הבא.

 

האם המשחק שווה את הכסף
אין כאן עניין של שאלה, אם אתם אוהבים את אבודים זה לא ישנה לכם מה שאני אגיד, כן או לא, אתם תקנו את המשחק, המשחק יתן לכם כמה רגעים של נחת, כמה רגעי נוסטליגה ושוב תחזרו לריקנות של "בין העונות" של אבודים. אם אתם לא צופים באבודים, סביר להניח שהשם "אבודים" לא עושה לכם יותר מידי ולא ברור לי בדיוק איך בדיוק הגעתם לשורות האלו של הביקורת.

 

 

ציונים

גרפיקה: 6
סאונד: 7
משחקיות: 6
רמות קושי: 5
מקוריות: 7
זמן חיים של המשחק: 5 

ציון סופי: 63

  

הביקורת נכתבה ע"י Falcon

נערכה ע"י רועי א.

  

רוצה להיות כתב\ת ב-NGO ?

צרו איתנו קשר במייל webmaster at ngo.co.il

 

 לתמונות מסך נוספות מהמשחק הקליקו כאן

 

 

עידכון אחרון ( Tuesday, 01 July 2008 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker