מבזקים

זה לא שיש לנו משהו נגד קריאטיב, אבל עד שהם מוציאים דרייבר, עוברת שנה. מדובר בדרייבר בטא לסדרה X-FI שלהם. מרבית העידכונים בדרייבר הם תיקוני באגים ותמיכה מלאה ב- OpenAL 1.1 לגיימרים. 

להורדת הדרייבר  

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Crysis הדפס דואל
הערכת משתמש: / 1
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Wednesday, 16 April 2008

מבוא
מי לא מכיר את המשחק FarCry מבית CryTec, המשחק היה ידוע לא רק במנוע הגרפי המתקדם שלו, בעלילה המרתקת אלא גם בנופים המדהימים של האיים הקריביים. נופים שעשו חשק לצאת לטיול לג'מייקה ובו זמנית גרמו ללא מעטים מאיתנו לשבת על החוף (במשחק) ולהסתכל על האופק.

אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בי ששמעתי של-FarCry יהיה המשך שיקרא Crysis. מרגע ההודעה ועד ליציאת המשחק ביקרתי כל שבוע באתר החברה, להתעדכן בהתקדמות המשחק ולראות אם יש חדשות משמחות. אתם לא צריכים לנחש שאני הייתי בין הראשונים ששחקו במשחק ובדמו שלו.

Image

 

הסיפור
במשחק אתם תשחקו בדמותו של "נומד": שם חיבה שהדביקו לכם שאר חבריכם לכוחות המיוחדים וכיאה לכוחות המיוחדים ביותר של צבא ארה"ב אתם מצוידים בחליפת ננו מיוחדת שעולה כמו כל תקציב הביטחון של מדינת ישראל. הסיפור מתחיל עם שיבושים במשימה שלכם שרק הולכים ומחריפים עם הזמן, על חלק ניכר מהשיבושים אחראי מפקד הכוחות הקוריאנים שבקרב נגדו מצליח להפתיע  אתכם ובגדול, אבל זה לא כל הסיפור. כל מיני תופעות ועדויות מלמדות עוד מסוף השלב הראשון של המשחק שבקרב הזה בני אדם לא יהיו היריבים היחידים.

Image

דרישות מערכת מינימאליות
מערכת הפעלה: ווינדוס XP או ויסטה
מעבד: 2.8GHz עבור ויסטה 3.2GHz
זיכרון: 1GB עבור ויסטה 1.5GB.
כונן קשיח: 12GB פנויים לפחות.
DVD: במהירות X8 לפחות.
כרטיס מסך: עם 256Mb  זיכרון ומסדרת GeForce 6800 או Readon 9800  ומעלה. מצריך ReadonX800 ומעלה עבור משתמשי ויסטה.
למשחק הרשת דרוש חיבור מהיר ביותר (512Kbps). הערכה שלי שמדובר במהירות של כ-3-4 מגה.

Image

 

גרפיקה
עוד לפני כמה שנים המשחק FarCry הציג גרפיקה מדהימה וזו הסיבה שמהמשחק Crysis היו לנו ציפיות אדירות. מה להגיד, בתחום הגרפיקה יוצרי המשחק לא אכזבו אותי, יש במשחק קטעים שהעולם האמיתי לעומתם נראה ממוחשב ובתחום הזה אפשר להגיד למפתחים שאפו. לכל המילים הטובות הללו יש סייג קטן אחד: דרישות המערכת של המשחק עלו פלאים ואפילו מחשבי על לא הצליחו להגיע ל-FPS גבוה במפות מסוימות (בעיקר במפה עם השלג). העדכונים שיצאו למשחק עושים לו רק טוב בתחום המאמץ של המנוע הגרפי, אבל זה עדיין לא מספיק ואם יש לכם מחשב שהוא לא כל כך חדש – אל תתבאסו שהמשחק לא רץ חלק בחלק מהמפות.

Image

סאונד
המוזיקה והסאונד במשחק משתלבים יפה מאוד עם המשחקיות, בשלבים ראשונים קולות האפקטים של החליפה אפילו מגניבים. אבל אחרי שלושים אלף פעמים שתשמעו "maximum armor" או "maximum speed", יתחיל להימאס עליכם כל הסיפור עם החליפה ויתחילו לעבור לכם בראש מחשבות כמו "אם אני קבעתי באיזה יכולת של החליפה להשתמש, למה צריך קריין שיודיע לי מה בחרתי?". שאר קולות הרקע  כולל היריות, האנשים שנאנקים מכאב וקריאות הקרב של החיילים כולם משתלבים די טוב במרבית הזמן עם המשחקיות ומאפשרים לשחקן לקבל את המושג שהוא צריך לגבי מיקום היריבים שלו במפה.

Image




המשחק והשליטה במשחק
בואו נתחיל מזה שאת הדמו של Crysis שיחקתי במקביל לביקורת של TimeShift, שם גם יש חליפה ביונית שעובדת פחות או יותר על אותם עקרונות של מתן עדיפות טקטית ללוחם. אלא שבניגוד למשחק Crysis לחליפה של TimeShift הייתה בינה מלאכותית ובמרבית המקרים היא ידעה איזה כוח עליה להפעיל כדי לתת את המענה האופטימאלי לסיטואציה בה הלוחם נמצא וכל זה נעשה באמצעות מקש אחד. במשחק Crysis אתם תאלצו לבחור בעצמכם את היכולות בהתאם לסיטואציה אליה  נקלעתם, ואל תצפו מהחליפה לעזור לכם לבחור בין אחד מארבעת המצבים המיוחדים שלה (שריון, כוח, מהירות, בלתי נראות). עוד חיסרון אדיר שיש לחליפה ב-Crysis היא שהבטרייה שלה מתרוקנת ממש מהר וזה משהו שממש הורג אותי: בניתם חליפה במיליארד דולר ואתם מתקמצנים לי על הבטריות?!? אם זה היה תלוי בי בתקציב שעולה החליפה הייתי מצייד אותה בכור גרעיני קטן.
עכשיו נשאלת השאלה האולטימטיבית: אם הבחור מהמשחק Crysis נפגש עם הבחור מ-TimeShift מי מבניהם מנצח? לדעתי TimeShift לוקח ובגדול בעולם הווירטואלי. השאלה הטובה באמת היא מי מבין שני המשחקים ינצח על המדפים.

Image

אז אחרי שעברו כמה מפות, התחלתי להתרגל ללחצנים המוזרים של המשחק. אפילו התחלתי לחבב את האפשרות לבחור את התוספות על הנשק: לכל נשק שתאספו תוכלו להצמיד אביזרי עזר כגון פנס, לייזר, כוונת אלביט, טריג'יקון, כוונת צלפים. זה נחמד כי המשחק מגביל אתכם לשני נשקים בלבד, ואם לא הייתה האפשרות הזו לא הייתי מוכן לוותר על נשק משודרג לטובת נשק ללא כוונת אופטית או לייזר.

למשחק יש כמה דרגות קושי, רמות הקושי הנמוכות הן ממש ביזיון ואפילו ברמת הקושי הבינונית מרגע שהאויבים יורים עליכם הם מתחילים לזהור כמו גחליליות בחושך. ברמה הזו אתם יכולים לפתח אסטרטגיה פשוטה ביותר: לירות ירייה אחת, להזעיק את כל האויבים שזוהרים להם בין הענפים ולחסל אותם בלי לראות במי יריתם. אם קניתם את המשחק ואתם רוצים להפיק ממנו מירב של ההנאה וזמן המשחק, שתי דרגות הקושי הקשות ביותר יספקו לחלוטין את הסחורה, בשאר המשחק ירוץ מהר מידי.

העלילה של המשחק היא נחמדה אבל לא העלילה הסוחפת ביותר, בואו נחלק את המשחק לשלבים: בהתחלה אין בדיוק עלילה, פשוט זורקים אתכם למשימה ושם העלילה מתגלגלת במהירות רבה לתסריט איימה. מהר מאוד אתם מגיעים לשלב האמצע שבו אתם שוכחים לחלוטין מכל מה שקרה בתחילת המשחק ומחסלים את הקוריאנים ואז בשלב האחרון אתם שוב מגלים שהחברים החייזרים שלכם מתעוררים לתחייה, מכאן והלאה המשחק הופך לבזאר של הזדמנויות ולא יהיה נשק אחד או כלי רכב שלא יצא לכם להשתמש בו.

Image

 

היריבים שתפגשו במשחק הם כפי שאתם יכולים לנחש בני אדם בשלבים הראשונים, בהמשך אתם תגלו שגם לבני האדם יש חליפות ננו כמו שלכם. אבל רגע, מאיפה הם הביאו את החליפות? השאלה הזו נשארת פתוחה וכל הנראה יוצרי המשחק נתנו לקוריאנים את החליפות כדי להכניס טיפה פלפל למשחק ואולי כדי שתתחילו להבין עד כמה אתם לא השחקנים הכי קשוחים שיש ושאתם הצלחתם לעשות את כל הדרך עד לשלב הזה במשחק בזכות החליפה ולא יותר.

היה איזה אי דיוק במה שאמרתי, את החייזר הראשי – זה שחוטף את החבר שלכם אתם פוגשים אפילו בגרסת הדמו, מייד עם סיום השלב הראשון. אבל חייזרים נוספים יגיעו רק אחרי שתילחמו בצבא שלם של בני אדם כולל מסוקים, טנקים, רכבים משוריינים, סירות מלחמה ואנשי ננו. הבאסה בחייזרים זה שהם לא משאירים אחריהם נשק, המגניב הוא שהם אפסים וממש קל לחסל אותם בלי קשר אם אתם טסים, מרחפים או מהלכים על הקרקע. כמו שהזכרתי קודם יש את החייזרית האימא וכמוה יש גם עוד חייזרים מיוחדים שלא תמיד היה לי ברור איך הצלחתי לחסל. אבל הם מתו, אני המשכתי לשחק, בעיה שלהם.

Image

 

הנשקים, אוי הנשקים במשחק הזה זו סוגיה בפני עצמה. ראשית אני הזכרתי את היתרון של הנשקים שאתם יכולים להוסיף לכל נשק את הכוונות שאתם רוצים וזה יתרון אדיר. אבל תגידו לי אתם, אם אני איש קומנדו עם חליפה שעולה מילונים, למה לא יכלו לדאוג לי גם לאיזה רובה לייזר או לפחות לתחמושת בכמות נאה. אחרי כמה דקות משחק מצאתי את עצמי מחטט בגופות של יריבים בחיפושים אחרי תחמושת או כלי נשק – בושה וחרפה למי ששלח אותי עם כל כך מעט תחמושת.

עוד משהו שהרגיז אותי בנשקים היה שהדמות שלכם יכולה לסחוב עליה רק שני נשקים שונים. כן אני יודע שזה הכי מציאותי שיש, אבל מליון פעמים אני אגיד – זה פחות כיף ואותי לא מעניין מה מציאותי ומה לא, למה חליפת ננו שהופכת אותי לבלתי נראה במלחמה נגד חייזרים זה מציאותי והיכולת לסחוב אקסטרה נשקים זה לא? חוץ מזה שאין הרבה חידושים בנשקים או גיוון מיוחד מרבית הנשקים די חוזרים על עצמם בלי גיוון מיוחד. אל תבינו אותי לא נכון, הנשקים די סבבה: הם מעוצבים יפה וכיף לירות בהם אבל מה עם איזה רובה פלזמה ורימוני חומצה? מה נשק חייזרי אחד זה נחשב לגיוון?

המשימות שניתנות לכם במשחק הן משימות שגרתיות ביותר בהתחלה, שכמובן תמיד יש את הדברים הלא כל כך צפויים שקורים בדרך ומוסיפים טיפה פלפל למשחק. אתם תוכלו לבחור גם אם לבצע רק את המשימות העיקריות שלכם או להתעכב עוד טיפה במשחק ולעשות גם משימות משניות, אני עשיתי כמעט את כל המשימות המשניות, אחרי הכול חבל לבזבז זמן משחק כל כך איכותי.

 

Image

הניווט שלכם במשחק כצפוי מאנשים עם חליפה ביונית הוא בעזרת GPS, אבל היריבים שלכם דואגים מידי פעם לשתק את התקשורת, מה שמשאיר אתכם די עיוורים בשטח בכל מה שנוגע לשימוש במפה הממוחשבת. דווקא את הקטעים האלו אני אהבתי כי הצלחתי להוכיח לעצמי שאני יכול למצוא את הדרך ליעד בהצלחה גם בלי עזרת GPS.

שימו לב איך דואגים שאנשים ייהנו ממשחק מחשב: מאפשרים להם לרדת מהכיסא בכיף. יש משחקים שבהם אתם לא יכולים לשמור לפני שהגעתם לנקודת ביקורת ואם לא הגעתם לנקודה כזו תמשיכו לחפש אותה או שתתחילו את כל השלב מהתחלה. רק אחרי שמשחקים במשחקים מהסוג הזה מתחילים להעריך את האפשרות לשמירה מהירה ששמו ב-Crysis.

Image

משחק הרשת
לפני שאני אתחיל לדבר על משחק הרשת אני אגיד שגרסת השחקן היחיד עצמה כבר נותנת תמורה די נחמדה לעלות המשחק, אבל המולטיפלייר זה המקום שבו בדרך כלל מתקבלת תמורה מלאה למשחק המחשב.

דבר ראשון ששמתי לב אליו הוא שמשחק הרשת מנוהל בעזרת פלטפורמה של GameSpy, לדעתי פעם הפלטפורמות שלהם נחשבו לטובות, אבל פעם זה פעם וכיום הם לא עומדים לדעתי בסטנדרטים וחבל שהם ממשיכים לקבל חוזים ולהרוס משחקים, מבחינתי הנוכחות של GameSpy כבר גרעה מהציון של משחק הרשת.

כדי להיות כמה שיותר אובייקטיבי התחלתי לשחק ולנסות לצבור מוניטין בשרתים, שהבעייה איתם הייתה כפולה: א. שהם לא היו (היו רק 450 שרתים בכל העולם) ב. שמחצית מהשרתים היו בגרסאות משחק לא מעודכנות או עם פינג מטורף.

Image

 

אל תחששו, בסופו של דבר הצלחתי למצוא לי כמה שרתים נחמדים. כאן אני יכול להמליץ לכם לעדכן את ה-PunkBuster שלכם, זה יעלה באופן משמעותי את מספר השרתים בהם תוכלו לשחק. אז איך נראה המשחק? לכולם יש כוחות מיוחדים ומגניבים כמו שלכם (שזה פחות כיף). ומה שאני יכול להגיד הוא גם שדינמיקת המולטיפלייר שונה לחלוטין מזו של המשחק לשחקן היחיד: כאן יהיה עליכם לנצל כל שבריר שנייה של אנרגיית כי קצב המשחק מהיר ואף פעם לא תוכלו לדעת מאיפה יבוא האוייב הבא.

אז איזה משימות יש לנו?  ראשית יש מפות בהן כולם נלחמים בכולם. אלו המפות הכי אינטנסיביות, אבל הן מתחילות לשעמם\לעצבן בעיקר בגלל שאנשים מופיעים משום מקום שזה בד"כ מאחורי הגב שלכם חצי שנייה אחרי שלקחתם את ה-Super Weapon. מלבד המפות הללו יש מפות בהן אתם משחקים קבוצה נגד קבוצה בהגנה\כיבוש של טכנולוגיות חייזריות\בונקרים. המפות הללו הרבה יותר מעניינות כי כיבוש של עמדה יכול להוביל להשגת טכנולוגיה (טנקים, מטוסים, מסוקים, רכבי שטח, נשקים, פצצות אטום וכן הלאה..). אז מה הבעייה עם הסגנון הזה? שהוא יכול להפוך מהר מאוד ללא מאוזן, מספיק שקבוצה משתלטת על מפעלי האמל"ח הכבדים כדי שהיא תאמלל לחלוטין את הקבוצה היריבה. להיות בקבוצה השולטת זה כיף, במאומללת הרבה פחות.

התגמול היחידי שניתן לכם כתוצאה מזה שאתם שחקנים טובים בא לידי ביטוי רק במשחק הקבוצתי, שבו אתם מקבלים נקודות איתן אתם קונים תחמושת וכלי מלחמה. אין לכם בניית דמות או התאמה אישית, אין לכם יעדים או מטרות להגיע אליהם ואם יש אז אחרי שבוע של משחק לא בדיוק התחברתי אליהם.

Image

 

סיכום
המשחק Crysis הוא אחד המשחקים המיוחדים יותר שיצאו בשנת 2008, בעיקר בגלל שהביקורות על המשחק התפלגו לשני פלגים קיצוניים ביותר: כאלו שהעריצו את המשחק וקראו לו "משחק השנה של 2008" עוד לפני שהגיעה 2009 וכמובן היו גם כאלו שהקדישו קומיקסים שלועגים למשחק בעיקר בתחומים של אינטיליגנציית בוטים (איך הם רואים אותנו מעשר קילומטר אם אנחנו מסתתרים בג'ונגל). ועל דרישות המערכת ("האם המחשב הראשי של ספינת האם יוכל לדעתך להפעיל את המשחק?").

אני בדקתי את המשחק וראשית לא הייתי מכתיר אותו למשחק השנה לפני שנגמרה שנת 2008, אבל אני הייתי שמח גם להפריך את הדעות הרעות על המשחק: התקנה של העידכונים משפרת ומאזנת לדעתי את אינטיליגנציית הבוטים וזה נכון שהמשחק גרם לכרטיס המסך שלי לעבוד קשה, אבל לא היו לי מצבים של פחות מ-25 FPS במפות הכי קשות ובגרפיקה האיכותית ביותר. 

 

האם המשחק שווה את הכסף
Crysis הוא ללא ספק משחק עם המון פרמטרים איכותיים כמו גרפיקה מדהימה, סאונד טוב, עלילה נחמדה לשחקן היחיד ואפילו יש לו משחק רשת. אם תגידו לי "קח את הכסף ותבחר מה לקנות COD4 או Crysis" אני אמליץ על COD4, אבל משחק אחר כמו TimeShift הוא מנצח לדעתי, בעיקר בגלל שיש לו פואנטה במשחק הרשת.

לי אישית לקח לא מעט זמן להתרגל לדינמיקה של משחק הרשת, אבל אחרי שהתרגלתי התחלתי גם להנות מהעניין ולשרוף עליו שעות על גבי שעות. או לסיכום: אם יש לכם סבלנות ללמוד את המולטיפלייר המשחק שווה כל שקל. אם אתם קצרים בסבלנות, סביר להניח שתהנו מהמשחק אבל רק מגרסת השחקן היחיד.

 

ציונים:
גרפיקה: 10
סאונד: 10
אינטיליגנציית בוטים: 9
משחקיות: 8
שליטה במשחק (כולל המולטיפלייר): 8
משחק הרשת: 7.

ציון סופי: 8.9

 לתמונות נוספות
הביקורת נכתבה על  ידי עזרא א.


Image
Image

Image
Image

Image
Image

עידכון אחרון ( Friday, 18 April 2008 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker