מבזקים

זה לא שנרדמנו על המשמר (או שקענו לתוך משחק), אנחנו עובדים קשה על ההגדרות של השרת ולכן אם שמתם לב יש גם כמה שיבושים, טוב נו זה התירוץ הרשמי, את התירוץ הלא רשמי שאנחנו עסוקים בלעלות דרגות אף אחד לא היה מקבל פה... אז בזמן שלא עדכנו יצאו המון משחקים חדשים מתוכם כאלו שגם יגיעו ארצה ושווים ועוד איך שווים ביקורת כמו mass effect, Dracula, lost planet. אבל אתם כרגיל רוצים את רשימת המשחקים המלאה, אז בבקשה:

 לרשימת המשחקים המלאה

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Psychonauts הדפס דואל
הערכת משתמש: / 1
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Friday, 16 November 2007

הקדמה

Psychonauts  הוא משחק פלטפורמה/הרפתקאה שיצא בשנת 2005. יוצרו הוא טים שייפר- יוצר משחקים מוכשר שאחראי על כמה מהקווסטים המפורסמים ביותר של החברה Lucasarts- Full Throttle, Grim Fandango ועוד כמה קווסטים ישנים שמוכרים בעיקר לקשישים שקוראים את הכתבה הזאת. אז למה אני כותב על משחק בן שנתיים? למה לא לכתוב על משחק כמו Crysis וזהו?

Psychonauts קטף בהרבה ביקורות את התואר "המשחק הטוב ביותר שלא שיחקתם בו אף פעם". הוא נחשב למשחק מקורי, מטורף, מרתק, אבל לא מוכר ולא מוערך מספיק. לכן אני כותב עליו- אם יותר אנשים יקנו אותו, זה יעודד הוצאת משחקים נוספים בסגנון, ומכך כולנו נהנה.

 

Image

 

הסיפור
סיפורנו מתחיל בילד בשם ראזפוטין, או בקיצור רז- ילד צועני קטן ממשפחה מוזרה. רז מגיע לקייטנה של ילדים בעלי כוחות מנטאליים מיוחדים המכונים- Psychonauts. הקייטנה מכשירה את אותם הילדים להיות הדור בא של הסוכנים החשאים הבאים שפועלים בעזרת כוחות המחשבה. ואכן,  גיבורנו הקטן נדחף לקבוצה זו, לאחר שברח מהבית בשביל להגיע לקייטנה היוקרתית שעליה שמע רבות. לצערו המדריכים לא מוכנים לקבל כל ילד שנדחף סתם ככה בלי הזמנה, ולכן הם קוראים להוריו שיבואו לקחת אותו, מה שייקח כמה ימים.

Image

עד שזה יקרה, רז צריך לעבור בפרק הזמן הקצוב שעומד לרשותו הכשרה שאמורה לקחת כמה חודשים טובים, ולהציל את העולם מתוכנית מרושעת של מדען מרושע לגנוב את המוחות של כל הילדים ולהפוך אותם למכונות לחימה אימתניות. בדרך הוא ילמד להשתמש בכוחות המחשבה שלו, ייפגש עם סגל ההדרכה בקייטנה, יכיר את הילדים האחרים, ואפילו יתאהב קצת. בשביל לקדם את העלילה, רז יכנס למוחותיהם של אנשים שונים ומשונים ברחבי המיקרוקוסמוס המוזר הזה- כל אחד מהם עם חלומות שונים, סטיות שונות, ומופרעויות אחרות. כל מוח יכניס אותו לעולם אחר, עם אווירה שונה לגמרי, ושם יצטרך לנווט בנבטי המחשבה האנושית הפתלתלה.

 

Image

 

 

גרפיקה
את הגרפיקה במשחק לא צריך להשוות ל Crysis החדש משתי סיבות- קודם כל, המשחק כבר בן שנתיים, ושנית, הוא לא הולך על המראה הפוטו ריאליסטי, אלא דווקא על המראה הקומיקס המצויר והילדותי. כל המשחק כולו מזכיר סרט אנימציה ארוך בתלת מימד, שבו אתם הגיבורים. המראה הזה מקרין כולו על אווירת המשחק, הגורמת לו להיראות הזוי בצורה מטורפת- בדיוק כמו שהוא.

המשחק מציג רמה כלשהי של טכנולוגיית תלת מימד, שהרמה הנמוכה יחסית שלה נובעת מכך שאת המשחק פיתחו במקור עבור קונסולות המשחקים מהדור הישן, שהיו בשלבי הזדקנות מתקדמים, ודי  קירטעו מבחינת גרפיקה.

מיעוט הפוליגונים (מצולעים) במשחק לא הפריע לי כלל, מהסיבה הפשוטה שמה שעושה את הקסם הוויזואלי האמיתי אצלו הוא דווקא העולמות עצמם. כל אחד מהעולמות היה חגיגה לעיניים מבחינה עיצובית, שונה לחלוטין מהשלב שקדם לו, ובעל קסם אישי משלו. מעולם המלחמה הקרוע והמפוצץ של המאמן אלכסנדר, דרך שחייה מתחת למים, ועד עולם המסיבות הפסיכודלי של הסוכנת וונדלו, כולם מצליחים לשאוב אותנו פנימה, ולהתפעל מחדש מהעיצוב הגאוני של יוצרי המשחק, ובראשם טים שייפר (טים תעשה לי ילד!!!).

 

 

Image

 

קול וסאונד
כל גיימר מושבע יגיד לכם שאחד מהאלמנטים החזקים במשחק הוא הסאונד שלו- מוזיקה ודיבוב. גם בתחום הזה מצליח Psychonauts לא ליפול למלכודת טיפוסית של חוסר השקעה ושגרה. המוזיקה מצליחה להתאים את עצמה למיקום העכשווי במשחק- היא תמיד שם, מוסיפה לאווירה, אבל לא מעבר לזה, ובדרך כלל היא תשתלב כל כך טוב עם המשחק עצמו כך שלא תשימו לב שיש מוזיקה.

Image

 

לכל אחד מהמקומות שבהם נהיה יש את מוזיקת הרקע המלווה שלו, כך שבמוחו שסוע הקרבות של המאמן אלכסנדר נשמע מרשים קרביים לרוב, ואילו במוחה של הסוכנת וונדלו חובבת המסיבות, מוזיקה עליזה ומקפיצה תישמע ברקע. זה לא פסקול שמצליח לעמוד בפני עצמו, כמו המוזיקה ב Grim Fandango, משחקו הקודם של טים שייפר, אבל זאת בהחלט מוזיקה שמתאימה עצמה יפה לאווירה, וסוחפת איתה את השחקן.

Image

 

הדיבוב, שהוא הצד השני בקטגוריה הזאת, מצליח אפילו הרבה יותר. אי אפשר להעביר עלילה טובה ללא דיבוב טוב, והדיבוב במשחק הזה פשוט משובח. רז מצליח לסחוף אותנו לתוך קולו הילדותי והחמוד הרבה יותר טוב מכל התסריט של המשחק, וכך גם הדמויות האחרות. דוגן, הילד הקטן וחסר המוח מצליח לדבר באופן שובה לב, וכך גם לילי הילדה חובבת ההרפתקאות, כולם מרגישים אמיתיים ממש כאילו אנחנו עומדים מולם בעצמנו. הדמויות מצליחות להעביר רגשות בצורה יוצאת מן הכלל, וגרמו לי לצחוק הרבה פעמים מהבדיחות השנונות בטון המתאים, אם זה ילדותי וחמוד, או מרושע ומטורף. מומלץ מאוד לשחק במשחק עם אוזניות, ולהקשיב טוב מאוד למה שנאמר. במיוחד זכורה לי הסצנה שבו עומדת ילדה אחת בקייטנה מול ילד קטן אחר, ומצהירה בקול מלא ערגה ותשוקה על אהבתה הסוערת אליו, בעוד הוא מקשקש לה על הא ועל דא, וכלל לא מקשיב לה.

 

Image

 

דרישות מינימאליות
מערכת הפעלה- ווינדוס 98/200/XP

מעבד- פנטיום 3   1.0GHZ , או AMD Athlon

זכרון RAM- 256 MB

מאיץ גרפי- 64 MB NVIDIA(R) GeForce3 או מתקדם יותר, או ATI(R) Radeon 8500 או מתקדם יותר

מקום בדיסק קשיח- 3.75 GB

שליטה- מקלדת ועכבר

 

דרישות מומלצות
מערכת הפעלה- ווינדוס 2000/XP

מעבד-  פנטיום 4   2.0 GH, או AMD Athlon

זכרון RAM- 512 MB

מאיץ גרפי- 128 MB NVIDIA(R) GeForce FX 5600 או מתקדם יותר, או ATI(R) Radeon 9600 או מתקדם יותר.

שליטה- גיימפאד

Image

 

המשחק והשליטה במשחק
כשאנחנו מדברים על השליטה, אנחנו נוגעים בנקודה כאובה. כמו שכבר כתבתי בהתחלה, המשחק פותח במקביל למחשב, לפלייסטיישן, ולאקס בוקס, והכי גרוע- הוא משחק פלטפורמה. משחקי פלטפורמה דורשים מאיתנו שליטה מרבית, זריזות ודיוק. בנוסף, במשחק הזה, אנחנו נצטרך להפעיל כמה כוחות מחשבתיים, שהשימוש בהם מצריך הפעלה של לפחות שני כפתורים שונים. מכאן אנחנו מגיעים לבעיה- אם אין לכם שלט, אתם תצטרכו לגדל כמה אצבעות נוספות בשביל לשחק בגרסת המחשב של Psychonauts. (או לקנות גיימפד כגון הנוסטרומו) רואים בבירור שהשליטה הותאמה לקונסולות ולא למחשב, והרגשתי את זה לא מעט במהלך המשחק.

Image

 

 

אלמנט בעיית נוסף בתחום הזה הוא המצלמה, שמצליחה להיתקע תמיד בזויות הכי לא מתאימות, ברגעים הכי מעצבנים וקשים שרק אפשר. אין דבר יותר מציק מקטע מאתגר שבו אתם צריכים לתזמן במדויק פגיעה באיזה יריב או קפיצה גבוהה במיוחד ופתאום המצלמה מחליטה לטייל לה לאיזו נקודה מסתורית שבדיוק מסתירה את הפלטפורמה הבאה, או את הכוונת.

מזל שבתחום של הפלטפורמות, המשחק לא דורש מאיתנו יותר מדי, ומציג רמת קושי סבירה בהחלט, אלמנט שמאפשר לנו לצלוח את המכשולים הללו. ישנם כאלה שיגידו שרמת הקושי הייתה נמוכה מדי, אבל לטעמי היא הייתה בדיוק באיזון הנכון, עם מספיק קטעים קשים, ומספיק קטעים ברמת קושי סבירה.

Image

 

למרות כל מה שכתבתי עכשיו, המשחקיות היא לא הנקודה החשובה כאן. המשחק נוטה הרבה יותר לתחום של ההרפתקה, ופחות לתחום של הפלטפורמה, בכך שהוא דורש מאיתנו להפעיל הרבה מחשבה בכדי להבין באיזה כוחות מנטאליים נשתמש בדיוק מתוך כל המגוון שיש לנו, ולא רק על איך ובאיזה מהירות נשתמש בהם. הוא עושה זאת תוך התמקדות עצומה בעלילה, שמצליחה לסחוף את השחקן עמוק לתוך עולמם המקסים, ובעיקר ההזוי של הילדים הללו. המשחק מתחיל דווקא בבעיות הקטנות והמציקות של גיל ההתבגרות, אבל מתקדם עם התעלומות הגדולות של המשחק- מי גונב את מוחם של הילדים, למה הוא עושה זאת, ואיך ניתן לעצור בעדו. העלילה לא תניח לכם לכל אורך המשחק, ותכריח אתכם לסיים את המשחק עד תומו, דבר שייקח לכם בהערכה גסה בין 12 ל 18 שעות משחק, אורך סטנדרטי לכל הדעות למשחק מהסוג הזה.

Image

 

מסקנות
טוב, אז הגענו לשלב הסיכום, ובעצם אני חוזר להתחלה- למה דווקא כתבתי על המשחק הזה? ייחודו של Psychonauts הוא בסך כלל מרכיביו. בזה שהוא משחק פלטפורמות שמתמקד המון בעלילה, בזה שהוא  משחק הרפתקה שמתעסק הרבה באקשן, ואולי גם בזה שהוא משחק מיוחד ושונה בנוף הרגיל שכולנו כבר מכירים ומשועממים ממנו. המשחק נותן חוויה מצחיקה, מהנה, כיפית, והכי חשוב- מרעננת. יוצר המשחק (בפעם שלישית אני אזכיר טים שייפר). מוכיח את מגע הקסם שלו שוב ושוב, ומצד שני, גם מוכיח את הכישרון העסקי הנמוך שלו- הוא מכר מעט מדי יחידות, ולכן נכשל כלכלית.

זו למעשה הסיבה שאני כותב על המשחק הזה היום- לקנות אותו פירושו להשקיע בקידום עולם המשחקים של טים ושלנו צעד קדימה לעבר מקום יצירתי ופורה יותר, שלא מתמקד רק במהירות של האצבע היורה שלכם. אם גם אתם מסכימים עם החזון שלי- עשו לכם ולי טובה, וקנו את המשחק המשובח הזה. אני מבטיח שתיהנו מכל רגע.

 

האם המשחק שווה את הכסף?

במילה אחת- כן.
אבל אני משוחד, אני רוצה שתיקנו אותו. המשחק נמכר ברשת במחיר מופקע של 160 שקל לא כולל משלוח, בערך אותו מחיר שבו אתם יכולים לקנות משחק חדש. במילים אחרות, המחיר ברשת אינו תואם את גיל המשחק המתקדם.

 

ציונים
גרפיקה: 8
סאונד: 8
עלילה: 10
אתגר (רמת קושי): 8

משחקיות: 8

משחק ברשת: אין


ציון סופי- 88

 

את הביקורת כתב ישי ריבלין.

ערך עזרא א.

 

 

 

תמונות נוספות

Image

Image

Image

Image

 

 

עידכון אחרון ( Friday, 23 November 2007 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker