מבזקים

בחודש האחרון יבש מאוד בעולם המשחקים, אל תתעו זה לא המיתון שנותן את אותותיו בתעשיה: המשחקים שיוצאים בחודשים האחרונים הם תוצאה ופרי עמל של שנים על גבי שנים. קחו למשל את המשחק NecroVision, אם אני לא טועה את ההצהרה הרשמית עליו פרסמתי כבר לפני כמה שנים.

ובכן היובש הוא טבעי ומאפיין את התקופה הזו של השנה: התקופה שבין החגים הנוצריים, תקופה שבה בארה"ב ובאירופה קונים פחות משחקים ולכן גם כדאי פחות להוצאי משחקים. עם זאת גם החודש יצאו משחקים חדשים והרשימה המלאה של המשחקים ומועדי היציאה שלהם נמצאים

ברשימת המשחקים הכי חמים


 

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Dying light הדפס דואל
הערכת משתמש: / 1
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Monday, 16 March 2015

ביקורת למשחק Dying light

הקדמה
מיקרואורגניזמים יכולים לגרום לשינוי התנהגותי בבני אדם. השינויים בהתנהגות שמכתיבים לנו אותם יצורים זעירים כל כך משמעותיים, כך שעולה השאלה לגבי מיהו הבוס האמיתי של הגוף: בני האדם שחושבים שמנהלים את עצמם, או אולי אותם מיקרואורגניזמים שמכתיבים התנהגות.

קחו למשל את הטקסופלזמה: הפרזיט הלא חביב שמועבר לרוב דרך חתולים יכול לגרום לעכבר שנדבק בו להמשך לריח השתן של החתול, מה שמסתיים לרוב בעכבר לארוחת צהריים, וגם בבני אדם: מי שנדבק בטפיל יתחיל לחבב חתולים יתר על המידה וכך תוכלו למצוא אנשים שמגדלים שמונה ועשרה חתולים, בלי להסביר למה הם משקיעים רבע מההכנסה החודשית שלהם על החיה הפרוותית.

כלבת זו אולי המחלה הקיצונית יותר בשינוי ההתנהגות שנגרמת על ידי וירוס, המחלה לא רק שפוגעת בבעל החיים, אלא גם יכולה לגרום לו להפוך לתוקפני ועל ידי כך היא מועברת מחיה לחיה. הכלבת היא מחלה קטלנית, וזמן לא רב לאחר שהוירוס מגיע למח, החיה מתה מדלקת מח נגיפית. על בסיס התצפיות האלו, נוצרו מספר סדרות סרטים ומשחקי מחשב: The walking dead, I Am Legend, Planet Terror, הם אולי הבולטים ברשימת כותרי הזומבים שנוצרו בדרך טבעית ולכן גם נשיכה שלהם נחשבת למדבקת ביותר. כמו שכבר ניחשתם נכון, גם במשחק Dying Light מדובר בגרסה קטלנית של כלבת, עכשיו נשאר לראות אם יוצרי המשחק גורמים לסיפור כל כך נדוש להפוך למעניין.

Image

על המשחק
המשחק Dying Light הוא משחק הישרדות - זומבים אפוקליפטי במרכזו נמצאת עיר בשם חרן (Harran), שאיכשהו מופץ בה וירוס קטלני, אותה גרסה משודרגת של הכלבת, רק שהמחלה מתקדמת הרבה יותר מהר והאנשים הופכים לזומבים אוכלי אדם. במשחק אתם תשחקו בתפקיד Kyle Crane,  סוכן GRE שנשלח במסווה בכדי למנוע הפצת המידע על הוירוס דרך רשת האינטרנט. קייל מגלה שחוקי מרפי תופסים גם בחרן ושאם משהו יכול להשתבש - הוא ישתבש, כך שהדרך אל היעד המובטח הופכת לדרך חתחתים פתלתלה. המשחק הוא אומנם משחק איימה, אך הוא גם משחק פארקור טהור שמשלב תנועה חופשית והישרדות, כלי הנשק שיעמדו לרשותכם, יהיו מורכבים לרוב מאמצעים פרימיטיביים שנאספים מהסביבה ובאמצעותם קייל יתמודד עם מגוון די מכובד של זומבים.

Image

 

גרפיקה
שאנו מדברים על הגרפיקה במשחק נפריד בין הגרפיקה בקטעי המעבר, שהיא גרפיקה באמת מושקעת וברמה גבוה, לגרפיקה שאתם חווים במהלך המשחק, והיא אומנם גם גרפיקה לרוב איכותית, אך עם המון נקודות לשיפור. ראשית הרמה של הטקסטורה הייתה יכולה להיות גבוהה יותר, זה אולי היה מעמיס על הקונסולה אבל גם משפר משמעותית את הרמה הגרפית של המשחק. שנית  ישנם חלקים נדירים במשחק שבהם האלמנטים הגרפיים פשוט לא משתלבים כמו שצריך. מדובר אומנם במקרים מאוד נדירים, אבל מספיק כתם קטן על יהלום כדי למשוך תשומת לב של מבקר... סביבת המשחק נראית מאוד אמיתית ואותנטית, מה גם שפשוט כיף לנוע בחופשיות בכל מקום במפה בלי להיתקע בשל זמני טעינה, מבחינת נזק סביבתי, יהיה לכם קשה מאוד לדעת אלו אובייקטים במפה תוכלו להרוס ואילו חסינים לנזק, כך שבפועל אם אתם בראש של להרוס כל מה שאתם רואים תצטרכו לנסות, מה גם שלא תפיקו הרבה תועלת מלהחריב את הסביבה.

Image

 

סאונד
הסאונד של המשחק הוא לרוב איכותי ביותר, אני אומר לרוב כי היו מספר קטעים בהם האפקטים של הסאונד היו פשוט מוזרים ועוד כמה קטעים אחרים שבהם המוזיקה הייתה מוגזמת ביתר; אין לי שום בעיה המוזיקה תלחיץ אותי ותעלה לי את האדרנלין בזמן סכנה, אבל במשחק היו קטעים שבהם הכניסו קטעי מוזיקה "מלחיצים" גם בסיטואציות לא מלחיצות ואז נוצר מצב מעצבן שהתחלתי לשאול את עצמי למה אני לא נלחץ ואם אני לא מפספס משהו. לטובת יוצרי המשחק נגיד שהמשחק לא מסתמך על סאונד טראק אחד והנעימות המלחיצות מתחלפות בין השלבים השונים. יוצרי המשחק גם משלבים את הרמקולים של השלט ולא מסתמכים רק עליהם כמו שראינו במשחקים אחרים, כך למשל כשתדברו אם המטה שלכם דרך מכשיר הקשר, תשמעו את הקול בוקע בבירור ובעוצמה מהשלט, אבל אם תשימו לב יש גם גיבוי של הסאונד דרך הרמקולים הרגילים.

 

Image

 

 

המשחק והשליטה במשחק
המשחק מתחיל בעיר חרן, שהשם שלה בוודאי מוכר לכם מהסיפור התנכ"י על אברהם אבינו: זוהי עיר במזרח טורקיה אליה אברהם ברח מאור-כשדים, אה ועוד משהו קטן: העיר חרן ננטשה לפני כמה מאות שנים, כך שהעיר שמוצגת במשחק היא עיר דמיונית לחלוטין. אבל בכל אופן, המיקום התיאורטי של העיר מסביר את השמות של הדמויות במשחק: לרע הגדול קוראים סולימן קאדיר, טוב נו, שם קלאסי של מחבל במשחקי COD, עד כאן אין שום דבר חדש. ההפתעה האמיתית שלכם היא כשאתם מגלים שגם המצילים שלכם נקראים ג'ד אלדמיר וגוהורשי ולבוס החדש קוראים רחים אלדמיר, אתם מבינים שככל הנראה הגעתם לעיר עם צביון מוסלמי כלשהו. בהמשך המשחק אגב, צצים ועולים שמות יותר אירופאים ופחות טורקיים.

במשחק אתם משחקים בתפקיד הסוכן קייל קרן, סוכן בסוכנות GRE: סוכנות  מיוחדת שנוצרה כדי להתמודד עם מחלת הזומבים המשתוללת בעיר, אתם צונחים את העיר ומגלים שני דברים מעניינים: א. שהמזל שלכם נאחס ושהוא לא הולך להשתפר. ב. שכל מה שמוצנח מהשמיים מעורר עניין רב של תושבי העיר, שנמשכים אליו כמו דבורים לדבש. במילים אחרות: הצניחה שלכם משתבשת ואם זה לא מספיק אתם נופלים למארב מתוכנן של שודדים שרק ציפו שתיפול להם חבילה עם חפצי ערך מהשמיים, אבל למזלכם נמשכים לאתר הצניחה גם אנשי המגדל, שמצליחים לחלץ אתכם בשן ועין.

Image

 

ההיגיון אומר שאם העיר מוכת זומבים, אז בטח עדיף לזרוק עליה פצצת אטום ולגמור עם הסיפור, אבל המשחק הוא משחק ריאלי. מרגע שחרן הוכרזה כמודבקת, היא הוכנסה לסגר ואין אף שר או נשיא שיעיזו להפציץ עיר שלמה בכדי להרוג כמה זומבים. אם זה לא מספיק, אז בעיר יש את מר סולימן הנכבד שכנקמה על מות בנו גנב מ-GRE קבצים סודיים לגבי המבנה  של הוירוס הקטלני ומאיים להפיץ אותם לכל דורש אם יאונה לו משהו רע, פיצוץ אטומי זה משהו רע.

המשימה שלכם כסוכנים סודיים היא להגיע אל סולימן לשים את היד על הקבצים ולאבטח אותם, מה לעשות שהעיר מוכה בזומבים ושבחצי רחוב אתם יכולים לפגוש שלושים זומבים מורעבים? פארקור, זו מילת המפתח: תנועה חופשית שמציבה אתכם בעדיפות על פני מרבית הזומבים, מה לעשות הזומבים במשחק Dying light לא מוכשרים במיוחד, לחצי מהם חסרה יד (לא יצא לי לראות יותר מידי זומבים שחסרה להם רגל למשל). וגם אם הם רצים לכיוון שלכם, אז לטפס על בניין זה לא הקטע שלהם, מה שהופך את הגגות למפלט האולטימטיבי עבורכם ועבור כל אלו שהחביאו שם "חפצי ערך".

Image

 

בואו ניכנס רגע למושג "חפצי ערך" המשחק מתרחש בעולם מתוקן כמו זה שאנחנו חיים בו כיום, חתיכת צינור ברזל, מסמרים חלודים או סתם איזה פלסטיק נקראים אצלנו "אשפה", בעיר חרן של המשחק Dying light אלו נחשבים לאוצרות, כאלה ששווה להחביא בתיבות אוצר ולנעול תחת מנעול ובריח. מרבית הנשקים שלכם יהיו נשקים לקרב מגע, אותם תוכלו לשפר באמצעות איסוף והפקה של חומרי גלם מהסביבה והרכבה מחדש. מי שזוכר בימים עברו הייתה סדרה על בחור מוכשר שיכול לעשות פצצה מחוט ברזל, בקבוק וחומרי ניקוי, קראו לו מקגייוור. אז במשחק הנוכחי אתם משחקים על תקן המקגייוור החדש, שבונה אינספור קומבינציות ונשקים על סמך תרשימים שתמצאו מפוזרים במפה. הנשקים שלכם יכולים גם להישחק, זה משהו שכדאי לשים לב אליו כי שימוש עודף בנשק יגרום לכך שהוא ישחק ונשק שחוק לא גורם לנזק. כמובן שתוכלו לתקן את הנשקים, אחרי הכל אתם מקגייוור החדש... אבל לכל כלי נשק יהיה מספר תיקונים מוגבל ולאחר מכן תוכלו להפוך אותו לחלקי מתכת. למרבית המזל, כל שחקן יכול לשאת ארבעה כלי נשק זמינים בשלוף, כך שברגע שכלי נשק אחד נהרס לכם, אתם תוכלו מהר מאוד להחליף לכלי הבא. את הנשקים אתם תוכלו לשדרג גם כן על פי תרשימים שתמצאו, ומרבית השידרוגים יהיו מעניינים אם כי לא תמיד הכי הגיוניים.

Image

 

התנועה שלכם במשחק היא מאוד חופשית יחסית למשחקי הישרדות אחרים, אתם יכולים לקפוץ לטפס ולעבור המון מכשולים שבמשחקים אחרים שהם לא אססינז קריד הייתם יכולים רק לחלום על לעבור אותם. אבל לתנועה יש גם כמה חסרונות קטנים: ראשית היא לא פשוטה לחלוטין אלא מצריכה מהשחקן ללמוד לכוון את המבט של הדמות לכיוון הסולם\שפת גג שהוא מנסה לתפוס, אחרת הדמות שלכם תפספס, תוסיפו את העובדה שלקחו את המקש R1 והפכו אותו יחד עם L3 למקשי הקפיצה - ריצה, כדי להגיע למסקנה שהתנועה במשחק היא לא הכי אינטואיטיבית וצריכה להילמד. מרגע שתלמדו את התנועה, תגלו שיש דברים מגניבים כמו האפשרות לטפס קומה מתוך מרפסת - בלי לצאת מהמרפסת: פשוט מסתכלים למעלה והדמות שלכם קופצת אחורה ועולה קומה. לעומת זאת, עדיין לא מצאתי את הכפתור שיאפשר לי לרדת קומה כמו בן אדם בזהירות.

Image

 

הזומבים, נו הם מתנהגים כמו זומבים, מרביתם מתחבאים במהלך היום ויוצאים לרחובות בלילה, יש כאלה שיותר אדישים לאור השמש ומסתובבים ברחובות גם בשעות היום. כל הזומבים נמשכים לקולות רעש ונפץ, כך שלעשות הרבה רעש זה הרבה יותר גרוע מאשר לעבור במדרכה מולם, וברגע שתתקפו זומבי אחד, גם אם הוא נראה בודד, פתאום יתחילו לזרום לאיזור כל הזומבים שמתחבאים בכל מיני מקומות חשוכים. כך שאם אתם לא בנויים ללוחמה ארוכת טווח תמנעו מפעולות מרעישות ובינהן גם לוחמה. כמו שהזכרנו קודם מרבית הזומבים הם די סטנדרטים; לא מטפסים על בניינים, זזים לאט, חלשים יחסית. אבל יש גם זומבים מיוחדים. למשל זומבים חזקים במיוחד, זומבים שעולים באש, או זומבים שזזים ממש מהר - כאילו הם שתו חבית של משקה אנרגיה. אלו הזומבים שנחשבים בעיני ל"עושי משחק", כי בלעדיהם המשחק היה סתם משחק פשוט ולינארי בלי הרבה אתגרים שחוזר על עצמו, אבל מרגע שנכנס מגוון של זומבים, כך מערכת השיקולים וההתנהגות שלכם משתנה. כמו שהבנתם בלילה העיר פי כמה יותר מסוכנת, ולכן מי שיצא לשוטט בעיר בלילות אומנם יהיה בנקודת סיכון משמעותית, אבל יש גם פרס שמתבטא בעיקר כנקודות לשיפור הדמות.

 

על אף שהמשחק הוא משחק אימה, הוא מלא בקטעים של הומור, גם אם הומור שחור. בשיחה למשל בין שני אנשים במגדל אחד שואל את השני: מה זומבים אוכלים בחורף?" ושהשני עונה שהוא לא יודע, הראשון מגלה: "Frostbite" שזו בתרגום חופשי "נשיכת קור", בתרגום נכון: כווית קור. ובתרגום מתחכם מנוע גרפי מבית EA. המשחק זרוע כולו בקטעי הומור שכאלה שרק מחכים שתגלו אותם ותשתעשעו... בהצלחה.

Image

 

משחק הרשת
משחק הרשת לוקח אתכם ליקום אחר ממש; קודם כל החיבור למשחק הרשת מתאפשר רק למי שסיים את הפרולוג, שזה החלק של ההקדמה במשחק ואולי גם החלק הקל ביותר והפחות מפחיד. לאחר מכן נפתחת לכם האפשרות להתחבר למשחק רשת, שזו אפשרות טכנית יותר כי מרגע שתהיו בעניין של קו-אופ אז פשוט יוכלו להתחבר אליכם אנשים אחרים ולשחק איתכם כאוות נפשם.

עכשיו למה אני אומר שמשחק הרשת הוא עולם אחר? ראשית בגלל שכל עוד ששיחקתי לבד, הייתי לוקח את הזמן, מקדיש טונות של זמן כדי לחקור את הסביבה, לפתוח תיבות לחפש חפצים ואולי הכי חשוב: נמנע ממגע עם זומבים. מרגע שנכנס עוד שחקן איתי לרשת, התחילה תחרות מטורפת ביני לבינו מי הורג יותר זומבים, מי מגיע ראשון ליעד ומי אוסף יותר חפצים בכמה שפחות זמן. נוצר למעשה מצב הפוך שבו אנחנו הפכנו להיות לציידי זומבים ואם באו עוד זומבים למפה - ברוכים הבאים. נשמע תמוהה, אבל ככל שנכנסים יותר שחקנים ואגרסיביים, כך המפה הופכת ממפת "טרור" למפת טבח בזומבים. בגדול אפשר להגיד על משחק הרשת שהוא מאוד קליל, החיבור ממש נוח ושחקני קו-אופ שמחפשים אתגרים יוכלו לאתגר אחד את השני בתחרויות ידידותיות או קבוצתיות.

 

סיכום
המשחק Dying light הוא משחק הישרדות מגוף ראשון בו הדמות נעזרת בכישורי הפארקור בכדי להתנייד ממקום למקום. המשחק לא מעמיס על השחקנים מנות גדולות מידי של איימה, אלא מעלה בהדרגתיות את רף הפחד והסיכונים שהשחקנים מתמודדים איתם.
בשלב מסוים המשחק מתחיל להיות קשה, וזה בדיוק השלב לפנות אל האפשרות לשתף עוד שחקנים במשחק רשת ידידותי מאוד למשתמש, עם אפשרות ליצירת תחרויות ואתגרים בתוך המשחק, מה שיוצר בפועל משחק בתוך משחק. הכניסה של שחקנים אחרים אל תוך המשחק משנה את הדינמיקה שלו מקצה לקצה והופכת את המשחק בהרבה מקרים לקצבי ומאתגר יותר. מי שירצה לגמור את המשחק יוכל פשוט לרוץ אותו ולפספס את כל מה שמסביב, עם מספיק כישרון זה אפשרי. מי שיבחר בדרך הארוכה והקשה, יגלה שניתן להעביר במשחק שעות על גבי שעות בלי לשים לב ובדרך יבנה לעצמו דמות חזקה ומצוידת כהלכה.

 

ציונים
גרפיקה: 8
סאונד: 8
משחקיות : 9
עלילה: 9
קו-אופ: 10

ציון סופי: 8.8

עידכון אחרון ( Monday, 16 March 2015 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker