מבזקים

חברת המשחקים SEGA הכריזה על שיתוף פעולה עם Obsidian במטרה ליצור את משחק -RPG של הדור הבא

לכתבה המקורית

לדיון בפורומים

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Evolve הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Monday, 02 March 2015

ביקורת למשחק Evolve

הקדמה
הסעיף הבא כתוב עבור הפלייסטישן, אבל נכון לחלוטין גם עבור פלטפורמות אחרות;
אחד הדיונים הנפוצים יותר בקרב גיימרים הוא האם כדאי לרכוש עותקים של משחקים אונליין כוירטואלי, הארד קופי או אולי עדיף ללכת לחנות הקרובה ולשלם מחיר יקר יותר לכאורה בדיוק על אותו מוצר. אז בואו נתחיל מזה: עותק ויראטואלי זה חרא. למה? א. כי באמת שאני לא סומך על עותק שאני לא יכול להחזיק ביד, מה יקרה אם אני אסיר את המשחק? הוא ימחק לגמרי או אולי יחכה לי בספרייה? זה נכון שרוב הסיכויים שהעותק יחכה לי בספרייה, אבל מעולם לא היה לי אומץ לבדוק ולכן אני צריך כל חודשיים לקנות לפלייסטישן הארד דיסק חדש להתקנת עותקים וירטואלים חדשים. ב. להוריד עותק וירטואלי מהחנות של סוני זה באסה, בעיקר שמדובר בעותק של חמישים ג'יגה, אז זה לא משנה אם יש לכם אלף מגה, על הכבל התת-ימי בסוני עדיין לא שמעו ומשחקים יורדים על מהירות של 64K.
לקנות עותק בחו"ל זה גם באסה, עזבו אתכם מהאזוריות שיכולה לבאס לכם את הצורה אם הדיסק לא עובד על המכשיר שלכם כי קניתם מאלסקה את הדיסק. אני מדבר על ההמתנה לדואר, בכל מדינה מתוקנת דואר מגיע תוך כמה ימים, רשום תוך יומיים. בישראל דואר מגיע תוך כמה חודשים רשום תוך שבועיים, במקרה הטוב החבילה פתוחה והדיסק לא שבור.
אתם מבינים, דואר ישראל הוא החוליה החלשה במסחר עם חו"ל, ואם תנסו לשלם על משלוח דרך FedEx תגלו שיותר זול לכם לקנות פלייסטישן חדש עם באנדל למשחק שאתם רוצים מאשר להביא אותו עם שליח מחו"ל.
שורה תחתונה, לקנות משחק בחנות בארץ זו אולי אופציה שנראית יקרה, אבל בחישוב הסופי + זמן המתנה, אתם יוצאים הכי בזול שיש, אה וכן... זו גם הסיבה שאת הביקורת למשחק Evolve אני מביא לכם בפיגור של כל כך הרבה זמן: הדוור החזיק את החבילה אצלו מספיק זמן כדי שהטראקר שלה ייצא מהמערכת ולא יצליחו לזהות את הברקוד שלה. יחי דואר ישראל!!
אבל אתם יודעים מה? אני שמח שהחבילה הגיעה באיחור: לבנתיים נוצר רעש אדיר סביב המשחק, המבקרים לא מסכימים עם השחקנים והגולשים חלוקים בינם לבין עצמם האם מדובר במשחק השנה או שמא זוהי הונאה בעטיפה יקרה? ולתוך קלחת המחלוקת הזו אנחנו קופצים ראש בסגנון חופשי ובלי אטמי אוזניים.

Image

על המשחק
המשחק Evolve הוא משחק יריות מגוף ראשון המדמה מציאות עתידנית בדיונית בה בני האדם מתמודדים עם מפלצות ענק קטלניות עם יכולת אבולוציה מרשימה ביותר. המשחק הוא משחק רשת, אך מאפשר לשחקנים לשחק גם כנגד המחשב גם ללא חיבור לאינטרנט. במשחק יהיה על השחקן לבחור בין הצד של המפלצות לצד של בני האדם - הציידים ובהתאם לתפקיד גם לעמוד במשימות היעד שמציב המחשב בתחילת המשחק. מי שראה את הטריילר למשחק, ראה למעשה את כל העלילה של המשחק: המפלצת קשוחה ביותר מנסה להרוג את בני האדם ובני האדם קשוחים לא פחות, מנסים בדרך שלהם לחסל את המפלצת, תוך כדי שיתוף פעולה מירבי, מי יותר חזק ומי ינצח בסוף? את זה קובעים רק השחקנים שבשרת.

Image

 

גרפיקה
הגרפיקה של המשחק ממש איכותית, אל תוך המשחק משולבים קטעי אנימציה בהם הגרפיקה איכותית אף יותר, אך גם ללא קטעי המעבר התחושה המתקבלת היא של סביבה חייזרית עויינת ואוטנטית ביותר. תכניסו לכאן סייג אחד: המבקרת שלנו טוענת שחסרים במשחק צבעים, שהסביבה עצמה די עגמומית ומתה ויש בזה משהו: אנחנו יכולים להבין שמפלצות טורפות יהיו עם צבעי הסוואה, אולי גם שאר המפלצות הקטנות, למרות שטווס למשל זו חיית ג'ונגל מאוד צבעונית, כמו תוכים ושאר בעלי חיים צבעוניים. אבל אם בחרתם שכל המפלצות יהיו קודרות ומשתלבות בסביבה, מדוע גם הצמחים (הסביבה) מאוד אפלולית וקודרת? למה אין אזורים עם צמחים צבעוניים מקסימים שמאירים את המפה בשלל צבעי הקשת? האם זה לא היה הגיוני שצמח שרוצה שמפלצת תישא את הפירות שלו ינסה להתבלט בסביבה? נקודה למחשבה עבור המפתחים.

בברירת המחדל התצוגה הגרפית של המשחק בוחרת להדגיש הכל, זה אומר שכל יצור שיהיה לכם מול האף יזהר, וזה משהו שצריך להתרגל אליו כמפלצת, מעבר לכך התצוגה הגרפית היא מאוד סטנדרטית עבור המשחקים מהז'אנר וקל מאוד להשתלב ולהבין מה רוצים מכם על פי המפה או המיקום של הסמנים במשחק.

Image

 

סאונד
הסאונד לוקח חלק חשוב מאוד במשחק, זהו משחק צייד שמתבסס על היכולות שלכם להקשיב טוב לסביבה ולפעול בהתאם. אם תתעלמו מקולות הסביבה, תוכלו למצוא את עצמכם מותקפים כשאתם לא מוכנים באמת וזו סיטואציה באוד לא נעימה. הדמויות במשחק קשקשניות בלי הפסקה, זה די חמוד בהתחלה ולמען האמת די פחות בהמשך, גם אם תקשיבו להערות שהדמויות זורקות אליכם, תבינו מהר מאוד שלא משנה עד כמה ההערות מצחיקות, הן די חוזרות על עצמן. עכשיו תתארו לכם אדם שמספר בדיחה ממש מצחיקה, שוב ושוב ושוב, הבנתם את הרמז... המוזיקה של המשחק די איכותית, אך היא לא עוברת את הרף של קטעי המוזיקה שיחקקו לעד בהיסטוריה או יגרמו לנו לפזם אותם בשעות הפנאי. פשוט מוזיקה קצבית, נכונה שמשתלבת היטב עם המשחקיות.

Image

 

המשחק והשליטה במשחק
נתחיל ממילה טובה על המשחק: המשחק ברור מאוד, מהרגע הראשון שאתם מתחילים לשחק מביאים לכם טוטוריאל איכותי ביותר ודואגים שתשלטו במשחק על הצד הטוב ביותר. בנוסף למשחק יש גם גלריה של סרטוני הדרכה, בהם שחקנים ששכחו\לא הבינו יוכלו לחפור כאוות נפשם וללמוד איך לשחק. בהרבה מקרים הדרכה טובה או העדר הדרכה יכול להיות ההבדל שהופך את המשחק ממשחק ברור וטוב למשחק גרוע ומתסכל, בעיקר כשאתם מגיעים לסביבה חייזרית עתידנית שמחצית מהנשקים בה הם פרי הדמיון הפרוע של המפתחים.

את המשחק אתם מתחילים דווקא כמפלצת "גוליית", המפלצת המפורסמת מהטריילרים, אם כי לא המסוכנת ביותר. לשלוט בגוליית זו משימה קלה ביותר ואפילו תענוג גדול: המפלצת נותנת תחושה מפלצתית של המון כח ותנועתיות אינסופית, התחושה מתחזקת עוד יותר כשאתם מצליחים בלי יותר מידי מאמצים לחסל את הציידים שנשלחים אליכם, ומרגע זה המשחק נראה לכם משחק מכור לטובת המפלצות. אז זהו, שלא.

Image

 

מייד אחרי הטוטוריאל של המפלצות מתחיל זה של בני האדם, גם בטוטוריאל המפלצות יהיו חזקות יחסית, ואתם תגלו שכדאי לכם מאוד לתפוס אותן כמה שיותר מהר, לפני שהן מגיעות לדרגה 3, בה הן חזקות מספיק לא רק כדי לפרוץ את ההגנות, אלא גם כדי לפרק את הקבוצה כולה בשלושים שניות.

אחרי שתעברו את שלבי הטוטוריאל תתחילו במשחק אוף-ליין או אונליין: המשחק מאפשר את שתי האפשרויות, רק כשבאוף-ליין אתם משחקים כנגד בוטים של הקונסולה. בתחילת כל מפה אתם תקבלו איזשהו סיפור רקע כללי, משהו נוסח: "זוהתה מפלצת\צורת חיים לא מוכרת שפלשה למתחם, לכו לשם ותהרגו אותה". זהו, זו כל העלילה של המשחק. בני האדם הקימו מושבות בכוכבי לכת שיש בהם מפלצות ומידי פעם המפלצות תוקפות, אז הציידים מוזמנים להרוג אותן לפני שהן הורגות מתיישבים.
להגיד את האמת, יש כאן פספוס קטן: התחושה היא שיכל להיות למשחק אחלה של סיפור, אחלה עלילה וסינגל מרתק. אבל כל זה לא קיים וגם לא נראה שיקרה בזמן הקרוב כי Evolve יוצא מתוך ז'אנר של משחקים כמו Left4 dead בהם ההשקעה היא לא בעלילה, אלא במשחקיות ובעיקר במשחק הרשת.

Image

כשמדברים על משחק הרשת, מגיעים ליבה של המשחק: זה נכון שיש מוד לשחקן היחיד, אבל זה ממש לא אותו הדבר לשחק עם וכנגד בני אדם מאשר כנגד בוטים. משחק הרשת מתגלה כמשחק מאתגר ביותר, בעיקר למפלצות שלא מקבלות הנחה במשחק כנגד שחקנים אחרים. השחקנים מתחילים את המשחק עם גישה לדמות אחת מכל קלאס של בני אדם: תומך לחימה, חובשת, ציידת וחייל תקיפה (אין מה לעשות באנגלית זה נשמע יותר טוב). או לחליפין עם גוליית כמפלצת הראשונה שלכם. הדמויות בנויות עם סקילים, אבל אתם מקבלים דרגה כללית כשחקן, בלי קשר לדמות בה אתם משחקים וזה יוצר מצב מצחיק שאני כשחקן עולה דרגה בדמות של צייד, אבל מקבל גם סקיל שמתאים למפלצת.

לכל צד במשחק יש את הדינמיקה שמתאימה למשחקיות שלו: הציידים חייבים למצוא את המפלצת כמה שיותר מהר, כי ככל שהמפלצת תטייל יותר ברחבי המפה, כך היא תטרוף יותר מפלצונות קטנות יותר וחמודות ותשתדרג. כל עוד מדובר בבני אדם שמשחקים כנגד מפלצת שמנוהלת על ידי שחקן אחר, אפשר להגיד שהציידים ידם בד"כ על העליונה, אלא אם כן מדובר בשחקן מפלצות מיומן ביותר. אבל כשהמפלצת מנוהלת על ידי בוט של הקונסולה, זה כבר סיפור אחר ופתאום הכל נראה טיפה יותר קשה.

Image

הציידים חייבים לשחק כצוות, אין להם את הפריווילגיה של להתפזר ולעשות מה שבא להם משתי סיבות: א. הסביבה פשוט עוינת אותם ובניגוד למפלצת הראשית, הם נחשבים לטרף בעיני חלק ניכר מהשוכנים בג'ונגל. ב. הכח של הציידים טמון ביכולת שלהם לתמוך אחד בשני, ותמיכה יכולה להיות ריפוי, עיכוב של המפלצת, הגנה מלאה בפני נזק וכן הלאה. מספיק שתיפלו בקבוצה שבה אחד השחקנים לא באמת מכיר את התפקיד שלו כמו שצריך, כדי שהמפלצת תקרע לכם את הצורה ובמקרה הטוב תצאו בשן ועין.

למפלצת מצד שני יש את מערכת השיקולים שלה: היא חייבת להימנע ממגע עם הציידים ככל שרק אפשר, כדי שתוכל לבנות את עצמה ולהתחזק על ידי צייד של מפלצות אחרות. אבל יש מפות שבהן הזמן של המפלצות מוגבל והן חייבות לעמוד ביעדים, שיחייבו אותן לחתור למגע עם הציידים או עם האובייקטים שמוצגים להם. החוכמה הגדולה במשחקיות של המפלצת זה לדעת למשוך את הציידים מהזירה שהם בחרו כמתאימה לקרב, למקום שבו קל להפריד אותם ולחסל אותם בזה אחר זה. המשימה הזו נשמעת קלה, אבל היא לא פשוטה, גם בגלל שהניידות של הציידים מאוד גבוהה בזכות ג'ט-פאקים שמאפשרים להם לרחף למרחקים קצרים, וגם בזכות דייזי: מפלצת ציידת שמשתמשת בחוש הריח כדי לעזור לציידים למצוא את המפלצת הראשית.

את המשחק תוכלו לשחק בסגנון של משחקונים קצרים שתוצאה שלהם לא משפיעה על שום דבר מעבר לנקודות הניסיון שתצברו. או לחליפין תוכלו לשחק במוד "פינוי", שבנוי מחמש מפות המוצגות בזו אחר זו ואתם כציידים תצטרכו לעשות הכל כדי לנצח את המפה, כי לתוצאה של כל מפה תהיה השפעה על איך שתראה המפה הבאה. בגדול נגיד שהצד המנצח במוד פינוי מקבל בונוס די משמעותי למפה הבאה. כן זה הזמן שלכם להתמרמר ולהגיד, "מה גם הפסדתי את המפה וגם המפה הבאה תהיה קשה יותר? לא מספיק שמתו לי הרבה מתיישבים?", אבל ככה זה בחיים, המנצחים לוקחים הכל המפסידים סובלים ומהבחינה הזו המשחק יוצא מאוד ריאלי. מה שכן, זה לא נדיר למצוא ששחקנים שמפסידים כמה מפות ברצף פשוט נוטשים את המשחק.

Image

יצא לכם למות? אם אתם ציידים, אז לא נורא!
ציידים יכולים לחזור למשחק גם אם הם מתים. למעשה לכל שחקן יש שלוש הזדמנויות למות, לאחר מכן הוא לא חוזר יותר, אבל בגלל שיש Cooldown ארוך של כדקה וחצי, הסיכוי שתצליחו למות ולחזור שלוש פעמים במשחק אחד הוא די נמוך..

Image

סיכום
המשחק Evolve הוא משחק יריות מגוף ראשון. המשחקיות של Evolve מאוד אינטנסיבית ומחייבת את השחקנים לדעת בדיוק את תפקידם בלהקת הציידים או לחליפין להיות חדים ומהירים כמפלצות. המשחק מציג סביבה מאוד אוטנטית של לוחמה עתידנית בסביבה פראית באיזו קולוניה. הדמויות, הנשקים והמפלצות כולן מאוד מקוריות ובנויות היטב, הן מהבחינה הגרפית והן מהכיוון של המשחקיות. את המשחק ניתן לשחק גם כמשחק רשת והן כמשחק לשחקן היחיד ללא חיבור רשת. זהו משחק מאתגר שבו קצב ההתקדמות שלכם בסולם הדרגות הוא איטי יחסית ומחייב את השחקן להשקיע מאמצים לא מבוטלים כדי להתקדם, לטפס בסולם הדרגות ולפתוח יכולות ודמויות חדשות. המשחק מאוד ידידותי למשתמש, משתדל להיות ברור ונגיש כבר מהדקות הראשונות למשחק. קטעי הוידיאו הרבים להדרכה מאפשרים לשחקנים לחזור ולשחק בו גם אחרי תקופה ארוכה שבה הספיקו לשכוח איך משחקים.

 

Image

שאלת השאלות: האם המשחק שווה את הכסף או לא?  או בניסוח העדכני: מי צודק אלו שבעד המשחק או אלו שנגד?
ובכן, לדעתנו באופן חד משמעי מדובר במשחק טוב ששווה את הכסף. זוהי דעתנו כי שלושת המבקרים שלקחו חלק בביקורת הם אנשי FPS שאוהבים את משחקיות ההארדקור, הסיכון הגבוה והתנועה המתמדת. גיימרים שהם קמפרים או סקיל בילדרים יסבלו במשחק, כי המשחק לא סלחן כלפי קמפרים ואתם צריכים לנצל כל שנייה בזמן הקצוב ביותר שיש לכם לפני המפגש בין המפלצת לציידים כדי לפתח את הדמות שלכם\למנוע מהמפלצת להתפתח.
אם אתם זאבים בודדים שאוהבים להסתנן מאחורי קווי האויב או לשחק אותה רמבו, המשחק גם לא יהיה סלחן כלפיכם כציידים, כי הכח של הציידים הוא בכך שהם פועלים כחבורה בה כל אחד תומך בשני. למשחק אין עלילה או קמפיין, אלא מדובר במשחק רשת נטו.

על בסיס המשחקיות המאוד אינטנסיבית והחברתית, אפשר להבין את כל מי שאמר שמדובר במשחק גרוע: זה פשוט לא סגנון המשחק שלו. ואנחנו חושבים שזהו יתרון משמעותי: כשאתם קונים את המשחק Evolve, אתם יודעים בדיוק למה לצפות ומה אתם קונים: משחק יריות אינטנסיבי שבנוי בעיקר עבור אנשים שאוהבים לשחק בקבוצות, וגם עבור שחקנים שאוהבים לצוד את אלה שמשחקים בקבוצות...

 

ציונים:
גרפיקה: 9
סאונד: 8
עלילה: אין.
משחקיות: 9
משחק רשת: 10
גיוון במשחק וקצב התקדמות: 7

ציון סופי: 8.6


 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker