מבזקים

לכבוד ראש השנה החליטו בהד-ארצי להכניס לרשימת המשחקים תשעה מהמשחקים המובילים, הנה הרשימה המלאה המלאה של המבצעים ושל המחירים המומלצים, אל תקנו ביותר!


 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Civilization: Beyond Earth הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Sunday, 16 November 2014

ביקורת למשחק Civilization: Beyond Earth

הקדמה
אם היו נותנים לכם משחק אחד לקחת אתכם לאי בודד, איזה משחק הייתם בוחרים? רגע, תחשבו טוב לפני שאתם עונים על השאלה הזו, כי אתם הולכים להיות תקועים עם המשחק שתבחרו למשך העשר השנים הקרובות. אז איזה משחק אני הייתי בוחר? אם הייתם נותנים לי לבחור בין משחק סופר מרתק וקצר למשחק טוב וארוך הייתי הולך על המשחק הארוך.

Image


 

על המשחק
המשחק Civilization: Beyond Earth הוא משחק אסטרטגיה בזמן אמת בו אתם משחקים בתפקיד המפקד העליון והדיפלומט הראשי. בעלילת המשחק האנושות מגיעה למסקנה שכדור הארץ אינו יכול להכיל עוד את בני האדם: מקורות האנרגיה שבו כמו גם הקרקעות והמשאבים הטבעיים נוצלו כמעט עד תום, ובכדי שהאנושות תוכל להמשיך ולשרוד עליה למצוא עולמות חדשים להתיישב בהם. 
כדי להכניס עניין למשחק, בני האדם לא שולחים נציגות מאוחדת אחת, אלא כל אומה או תאגיד אומות שולח כמה עשרות נציגים שמתפזרים ברחבי הגלקסיות. מה זה אומר מבחינתכם? שלא משנה באיזה כוכב תנחתו, תמיד תמצאו עליו לפחות עוד ארבעה נציגים מאומות שונות שיוכלו להיות בני ברית ויוכלו גם להיות היריבים הכי שנואים עליכם. המשחק לא עוסק רק באסטרטגיה מלחמתית, אלא מביא לפני השחקן גם דילמות דיפלומטיות, שאלות מוסריות ודילמות אבולוציוניות.

Image

 

דרישות מערכת
מעבד: כפול ליבה במהירות 1.8GHz או AMD Athlon X2 64 2.0GHz.
זיכרון ראם: 2 ג'יגה.
מערכת הפעלה: ויסטה SP2 או גרסה חדישה יותר.
כרטיס גרפי: Radeon HD3650, Nvidia 8800GT, Intel HD3000, כל כרטיסי המסך צריכים להיות עם לפחות 256Mb זיכרון.
מקום פנוי בארד-דיסק: 8GB.
כרטיס קול: תומך DirectX9.0c ומעלה.

 

דרישות מומלצות
מעבד: ארבע ליבות במהירות 1.8GHz.
זיכרון ראם: 4 ג'יגה.
מערכת הפעלה: ויסטה SP2 או גרסה חדישה יותר.
כרטיס גרפי: Radeon HD5000, Nvidia GT400, Intel IvyBridge, כל כרטיסי המסך עם לפחות 512Mb זיכרון.
מקום פנוי בארד-דיסק: 8GB.
כרטיס קול: תומך DirectX9.0c ומעלה.

בשני המקרים רצוי שהמערכת תתמוך ב-DirectX11, אם כי בדרישות המינימאליות סביר להניח שפונקציות מתקדמות שהיישום מציע לא יפעלו.

Image

 

גרפיקה
המשחק מציג גרפיקה איכותית יחסית למשחק אסטרטגיה בזמן אמת וכן קטעי מעבר באיכות גבוהה. עם זאת המאפיין העיקרי של המשחק הוא עומס גרפי גבוה וריבוי פריטים שממסכים אחד את השני. אומנם ישנה האפשרות לבחור אילו שכבות מידע יהיו מוצגות על גבי המפה, אך גם בתצורה המינימאלית היה קשה לזהות יחידות על המפה. בסביבות העיר למשל, הסיבה העיקרית לכך היא שכדי לשלוט בעיר צריך פיזית להיכנס אליה ולכן במקום שהתצוגה של הערים תהיה מרוכזת בפאנל משלה בצד, האייקונים של השליטה בעיר מתערבבים עם אלו של היחידות והמשאבים. לעומס הפרטים במסך יש חלק משמעותי בשליטה על המשחק ולכן יוצרי המשחק שידרגו את מערכת השליטה על פי תור.

האפשרויות הגרפיות העומדות לרשותכם הן: בחירת רזולוציה עד לרמה של 1920x1080, אנטיאלייזינג עד לרמה של 8X MSAA וסינכרון ורטיקלי, מעבר לכך המשחק עצמו מזהה את המערכת איתה אתם משחקים וקובע את שאר ההגדרות הגרפיות בהתאם, כך שתקבלו את התוצאה המקסימאלית בהתאם למפרט המחשב שברשותכם.

Image

 

סאונד
הסאונד של המשחק סביר ביותר, המוזיקה אומנם מעט רועשת יחסית לדיבוב, אבל זהו פרט שולי שניתן לסדר בקלות. הסאונד של המשחק משקף במדויק את אשר מתחולל במפה, כך למשל אם תהיה תולעת מצור שנמצאת קרוב לעיר שלכם – אתם תשמעו את החבטות שלה בקרקע לאורך כל התור שלכם. הדבר לכאורה מגוון את סביבת הסאונד שלכם, אבל יכול להיות גם מטרד רציני כשנמצא קרוב לאחת ההתנחלויות שלכם יצור רעשני ומעצבן במיוחד.
 
Image

 

המשחק והשליטה במשחק
החלטות גורליות, אם היו שואלים אותי איזה שם אלטרנטיבי מאפיין את המשחק זה היה ללא ספק "החלטות גורליות", מערכת ההחלטות מתחילה עוד הרבה לפני שהחללית שלכם יוצאת אל הלא נודע, אתם נאלצים לבחור את האומה איתה אתם משחקים, את הצידה שתיקחו אתכם לדרך ואת הדרך בה העם החדש שלכם יצעד.

שאנחנו כותבים "דרך", אנו מתכוונים לדרך אבולוציונית, אתם תוכלו לבחור לשמור על צביונכם כבני אדם הנאמנים לגזע האנושי ולתרבות כדור הארץ, תוכלו לבחור להתפתח כבני אנוש במקביל להתאמת היכולות הטכנולוגיות לכוכב החדש או לחליפין לאבד את הזהות האנושית שלכם ולהתפתח בהתאם לתנאים בכוכב החדש. הבחירה של הדרך שלכם כאנושות תקבע גם התכנון של הערים שתבנו ואת האינטראקציה שלכם עם חייזרים בסביבה.

המשחק Civilization: Beyond Earth אומנם נותן לכם לבחור דרגת קושי ואת רמת התמיכה שתוכלו לקבל מהיועץ של המשחק, אבל אין טוטוריאל מסודר ואין הכנה אמיתית שהשחקן עובר. במילים אחרות, אתם נזרקים ישירות אל כוכב זר ונכנסים אל משחק שברור לכם איך הוא מתחיל אבל אחרי כמה מאות תורים אתם מתחילים לשאול את עצמכם מה בדיוק המטרה שעליכם למלא כשחקנים במפה הנוכחית והאם יהיו עוד מפות או שמא זהו העולם היחידי בו תתפתחו?

Image

 

אני לא אומר חלילה שהמשחק משעמם, תמיד יהיו חייזרים חביבים אותם יהיה ניתן לתקוף להנאתכם, או את העמים האחרים שיהיו נחמדים אליכם בשלבים הראשונים של המשחק ופחות בהמשך. וכאן המקום להגיד שהמשחק Civilization: Beyond Earth הוא המקום בו תלמדו שדיפלומטיה ופוליטיקה זה דבר מכוער והפכפך. כך למשל העמים סביבכם ינסו לגרום לכם להיכנס למצב מלחמה מול עמים שאתם דווקא ביחסים טובים איתם ואם תסרבו אז הרי זו עילה טובה למלחמה..  גם עצם העובדה שתכרתו ברית עם אומה אחת יכולה להרגיז אומה אחרת ולהיות סיבה מספיק טובה למלחמה. כעיקרון במשחק Civilization: Beyond Earth עדיף להיות במצב של שלום עם כל האומות, או לפחות עם השכנים הקרובים אליכם, כי יחסי מסחר ומעברים פתוחים יהיו בסיס טוב להתפתחות מהירה של הערים שלכם, אבל אם אומה מסוימת מעצבנת אתכם יותר מידי, אז לכבוש לה את הערים יכולה להיות גם דרך נחמדה להתרחב.

Image

 

כמו שהזכרנו בתחום הגרפיקה, השליטה במשחק היא *טיפה* מורכבת וחלק מהמורכבות גורם עומס הפרטים ועומס האייקונים שמופיעים במפה. אז עקרונית כדי שהזמן היקר של היחידות שלכם לא ילך לאיבוד היוצרים מודיעים לכם על כל מאורע חדש או דמות שלא מועסקת בכפתור סיום התור. במילים אחרות אי אפשר להתעלם ממאורעות חדשים שקורים במשחק ולהעביר ככה סתם תור. חושבים שזה אומר שלא הלכה לי שום יחידה לאיבוד? אם כך אתם טועים. ראשית המערכת לא ממש מזהה את כל היחידות הבטלניות כי יש כמה מקרים בהם יחידה יכולה להתבטל בלי שהמערכת תשים לב שמדובר ביחידה בטלנית. שנית, היו כמה יחידות שפשוט נעלמו לי מהמפה, יכול להיות שאני אמור לדעת איך למצוא אותן בחזרה, אבל גם אחרי 16 שעות משחק לא הבנתי איך בדיוק אני מאתר חלק מהיחידות שפשוט התאדו.

כמו שאמרנו המשחק עמוס פרטים ועמוס זו לא מילה, בכל פינה שרק תסתכלו יהיו נתונים שלא תמיד תדעו איך להתייחס אליהם ומה עליכם לעשות איתם. ההמלצה שלי היא פשוט לשחק את המשחק בפעם הראשונה עם הדרכה מלאה. מרגע זה והלאה יהיה עליכם לעקוב אחרי ההנחיות שהמחשב נותן לכם ולבנות\לשדרג לפי ההמלצות של המחשב (האפשרות המומלצת מסומנת ביהלום). אם זה לא מספיק, כדי לחסוך לכם כאב-ראש וזמן יחידות "אפורות" כמו פועלים או סיירים יוכלו לפעול באופן אוטומטי, כך שעליכם יהיה רק לקבוע מדיניות והחלטות דיפלומטיות חשובות. על יחידות הצבא תאלצו לשלוט באופן ידני.

Image

 

היחידות שיעמדו לרשותכם מושפעות כמובן מהדרך הראשונית בה תבחרו ללכת, אך בגדול הן מחולקות לארבע יחידות שונות: יחידות של לוחמה פנים אל פנים, יחידות טווח ויחידות לוויניות. היחידות הלוויוניות הן למעשה יחידות נותנות בונוס זמני ועד שלא תשדרגו באמת את המחקר שלכם ואת ההתקדמות התרבותית בהתאם, לא יהיה משתלם להרים לווין כי משך החיים שלו יהיה קצר מאוד. היחידות ללוחמה פנים אל פנים ויחידות הטווח מזכירות מאוד את אלו שאנחנו מכירים מעולמנו אנו: חיילים, צלפים, רכבים משוריינים, משגרי טילים, מטוסים, אוניות קרב וכן הלאה. כל אלו בנויים כמובן ברוח הלוחמה העתידית אבל העיקרון נשאר אותו עיקרון: יחידת לוחמה פנים אל פנים תהיה טובה בלוחמה כנגד יחידות אחרות מטווח קצר ופגיעה להתקפות ארוכות טווח ולהיפך, יחידות ארוכות טווח יהיו יעילות "מרחוק" ופגיעות מאוד בלוחמה פנים אל פנים. עד כאן החלק המוכר, כמובן שאתם תוכלו לשדרג את היחידות שלכם בהתאם לדרך האבולוציונית שבחרתם עבור האומה שלכם, היחידות שלי למשל למדו להתמזג עם הטבע ולרכב על צפרדעים חייזריות או מה שזה לא יהיה.

בדומה למשחקי אסטרטגיה אחרים, גם במשחק Civilization: Beyond Earth החיילים שלכם יוכלו לצבור נקודות ניסיון ולהתפתח, מאחר והקרבות נערכים בסבבים והם לרוב לא טרמינליים במכת האש הראשונה, בחרתי שהיכולת הראשונה של היחידות שלי תהיה להתחדש במצב לא לחימתי, הדבר אפשר לי לתת הרבה מכות אש קטנות ולהסיג יחידות פצועות בזמן, בדרך זו גם ניקיתי את המפה מחייזרים וגם השגתי חיילים בדרגה גבוהה.

Image

 

את המשחק תתחילו עם עיר אחת, לעיר תהיה מערכת הגנות רבת עוצמה שתגן עליה בעיקר בפני חייזרים פולשים ויחידות צבא קלות, העיר לעומת זאת תהיה חשופה יחסית להתקפות ארוכות טווח ובעיקר התקפות טילים. כשתרצו להתרחב ולהקים עיר חדשה, כל שיהיה עליכם לעשות זה לבנות קולוניאליסט שהוא MCV נייד, שיודע להתרחב ולהיפתח לעיר חדשה, במהלך התנועה וההתרחבות הקולוניאליסט יהיה פגיע ביותר ולכן מומלץ בחום לאבטח אותו. בכל אופן, אתם תגלו מהר מאוד שהעיר החדשה איטית בהרבה מהעיר הראשונה שלכם וכל מלאכה לוקחת בה לפחות פי שניים יותר זמן מאשר בעיר הראשית, לפי אותה מגמה - בעיר השלישית והרביעית המצב הרבה יותר גרוע. אני יכול להבין את הרציונאל שעומד מאחורי ההגבלה הזו על הערים: למנוע מהשחקנים לשגשג באופן בלתי מבוקר על ידי בניית קולוניאליסטים ויצירת "ספאם" של קולוניאליסטים שמהר מאוד יתפשטו על פני כל המפה ויגמרו את המשחק. לפיכך אני מקבל את ההגבלה הזו בברכה, בעיקר בגלל שהיא פוגעת בשחקנים אחרים בדיוק כמו שהיא מפריעה לי.

עצרו החלטה! כמו שאמרנו, בכל רגע נתון המשחק מביא בפניכם החלטות גורליות וכמו הפיסקה הזו שהופיעה משום מקום בלי קשר לפסקה הקודמת, כך גם ההחלטות שיהיה עליכם לקחת במהלך המשחק יהיו פתאומיות וידרשו התייחסות מיידית. לכל החלטה תהיה חשיבות מכרעת על התפתחות האומה שלכם ועל עתידה ולכן מומלץ מאוד להיות תמיד עם היד על הדופק, להבין מיהם השכנים שנמצאים סביבכם, מה הם מפתחים ורגע לפני שאתם מעבירים את התור, תסתכלו ותנסו להבין מה קורה במפה, ששום דבר חשוב לא יעבור לכם מתחת לרדאר.

Image

 

מולטיפלייר
חושבים שאתם מוכנים לעלות לרשת? שחקו עוד 300-400 תורים ואז תעשו את הניסיון הראשוני שלכם מול המחשב על הרמה הקשה. הצלחתם לשרוד ולשגשג? אתם ככל הנראה מוכנים לשחק כנגד אנשים אחרים מרחבי הרשת. הדבר הראשון שתגלו במשחק הרשת הוא שאנשים יכולים להיות הרבה יותר מלוכלכים ממחשב ושהפוליטיקה המכוערת שהמחשב מציג זה כלום לעומת המציאות. אני לא מדבר רק על מקרים בהם כמה שחקנים עולים לשחק ביחד כנגדכם, אלא גם על מקרים בהם שחקנים יכרתו כנגדכם ברית על בסיס שפה או לאום משותפים ובעצם, למה לא?

המכשול העיקרי והראשוני שתיתקלו בו במשחק הרשת זו האפשרות למצוא שרת משחק, וגם אחרי שתמצאו שרת שכזה - יש סבירות גבוהה שיעשו לכם קיק. למה? כי משחק המולטיפלייר של Civilization: Beyond Earth הוא מבוסס תורות וכמשחק כזה הוא מתאים יותר למשחק בין מכרים\חברים מאשר בין יריבים מרחבי הרשת. הסיבה לכך היא שכל משחק יכול לארוך שעות על גבי שעות, עכשיו תארו לעצמכם מצב שבו התור לא מוגבל בזמן ואחרי ארבע וחצי שעות של משחק השחקן שמולכם פשוט לא ממשיך את התור שלו... לא נעים נכון? מהסיבה הזו אין עומס על השרתים מצד אחד, ומצד שני אפשרויות כמו LAN או Hot Seat (שני שחקנים שונים המשחקים על פי תור על אותו מחשב) נחשבות לפופולאריות.

יתרון אדיר של משחק הרשת הוא שאתם יכולים פשוט לשמור את המשחק בכל שלב ולהמשיך לשחק בהזדמנות, עכשיו תודו שזו אופציה שמתאימה למשחק מול מישהו שאתם די מכירים. משחק הרשת מתווך אומנם על ידי שרת מרכזי, אבל כל המשחקים בנויים כך שאחד השחקנים הופך להיות ההוסט והשאר מתחברים כאורחים. משחק סטנדרטי במפה קטנה וברמת קושי קלה עד בינונית יכול לארוך בכיף כמה שעות, לא בגלל שהשחקנים מחליטים להכריז על שלום עולמי ויושבים לצפות בכל פרקי בנות הזהב, אלא בגלל שבמשחק הרשת של Civilization: Beyond Earth החייזרים פשוט משתגעים וצרים לכם על הבסיס כאילו אין מחר.

 

סיכום
המשחק Civilization: Beyond Earth הוא משחק אסטרטגיה בזמן אמת שמציג את המשחקיות המורכבת והמפושטת ביותר שראינו בו זמנית; המשחק מלא בעשרות ומאות פרטים שעל השחקן לעכל ואינספור החלטות מיידיות שיהיה עליו להכריע בהן. למרבה המזל למשחק יש מערכת תמיכה שמאפשרת לשחקן לעסוק רק בשאלות החשובות באמת. כמובן שאת רמת הסיוע והעזרה קובע רק השחקן וכך במקום שתור אחד יארך שלוש דקות הוא יוכל להשתרע גם על פני עשר דקות, זה אגב אחד היתרונות הבולטים במשחקים על פי תור. המשחק מעמיד את השחקן גם בפני שאלות אתיות ודיפלומטיות כמו מה לעשות עם הטבע החייזרי בכוכב בו התיישבתם? כיצד להתייחס לאומות אחרות שהתיישבו במקביל אליכם בכוכב והאם להתייחס לחייזרים שאינם בני אדם כאל אויבים או כאל בני ברית? דבר אחד בטוח. במשחק Civilization: Beyond Earth לא יהיה לכם משעמם..

 

האם המשחק שווה את הכסף
בואו נחזור לשאלה המקורית: איזה משחק הייתם לוקחים לאי בודד בו הייתם תקועים למשך עשר שנים? המשחק Civilization: Beyond Earth הוא ללא ספק אחד המשחקים שיכולים לעלות על הפרק כמשחק אותו הייתי בוחר, מדובר במשחק שורף זמן בצורה שלא תיאמן שפשוט קשה להפסיק לשחק בו. הנה עוד תור אסיים את המחקר הזה, ועוד שני תורים אכריז מלחמה על הרוסים... הדבר הזה פשוט לא נגמר ויכול בכיף להעביר לכם כמה שנים טובות של גיימינג. אז מהתשובה אתם יכולים להבין שברור שכל מי שישחק במשחק Civilization: Beyond Earth ויהיה עם מספיק סבלנות וראש כדי להבין כיצד להתנהל במשחק, יקבל תמורה מלאה לעלות שלו.

ציונים:
גרפיקה: 9
סאונד: 8
משחקיות: 9
עלילה: 8
משחק רשת: 8

ציון סופי: 8.4

 

 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker