מבזקים
המוצר מיועד עבור ארנק סלולרי ו- AppStore
cVidya מערכות, ספקית בינלאומית של פתרונות מידע על הכנסות ורווחים (Revenue Intelligence  ) עבור חברות טלקום, מדיה וספקי שירות ובידור תשיק ב- MWC בברצלונה מוצר חדש לאבטחת הכנסות וניהול הונאות עבור  ארנק סלולרי ו- AppStore (חנויות מקוונות להורדת אפליקציות לסלולר) עם הגידול בשימוש של מכשירים ניידים עבור עסקאות מסוג זה.
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Middle earth: Shadow of Mordor הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Monday, 13 October 2014

הקדמה

האדמה החרוכה נדפה צחנת מוות מרוב גוויות שהיו פזורות בכל עבר, מכונות מלחמה ומחנות צבא הוקמו בה, מבנים הרוסים ונטושים היו חלק מהנוף וחילות אוּרוּקים שרצו בכל פינה. מורדור בהחלט ראתה ימים יפים יותר.

בעברה הלא רחוק ניתן היה לראות מדשאות ירוקות וחיות בר,  שכעת אין כלל בנמצא. השמיים שהיו תכולים ובהירים הוחלפו בשמי-דם עכורים וענני אבק כבדים המכסים את האופק. בני האדם שנפוצו בה, משועבדים עתה לאורוקים האכזריים.

טאליון הביט סביבו בדאבון נפש, כשלעיניו נגלתה מורדור השסועה, רבת המלחמות והעייפה, בעודו מנסה להבין איך הכל התחיל.

הוא זוכר תקופה יפה בה הוא פיקד על מצודת בלאק-גייט, האורוקים היו לא יותר מאשר מטרד קטן וזמני. הוא זוכר ימים בהם אימן את בנו והפתיע את אשתו במתנות.

ואז הוא נזכר גם איך לפתע הכל התהפך – איך ביום אחד פלשו צבאות האורוקים בהמוניהם, מונהגים על ידי כת זדונית ואפילה בשם "היד השחורה". הוא גם נזכר איך הספיק לראות את חברי הכת רוצחים את בנו ואת אשתו לנגד עיניו, רגע לפני שהם הורגים גם אותו.

כן, הוא נזכר שהוא בעצם מת, אז מה הוא עושה פה שוב? ומי היא אותה רוח מסתורית המלווה אותו, מדברת אליו ומנחה אותו?

הוא נעמד על רגליו, על מגדל-אור המשקיף על פני מורדור ומנסה לאסוף את שברי המידע אשר בידו.

 

וכאן למעשה מתחיל המשחק. ההקדמה הזאת אולי נשמעת ארוכה בכתב, אך בפועל היא אורכת כמה דקות בלבד, ובה השחקן יעבור הדרכה קצרה בהתנהלות המשחק – מצחצוחי חרבות בין טאליון לאורוקים, להתגנבויות וחיסולים שקטים ועד לשימוש בקשת.

לאחר אלו, כאמור, השחקן ימצא את עצמו ניצב על המגדל, משקיף על כל הארץ אשר לפניו ויכול לעשות כל שרק יבחר. והדבר הטבעי ביותר לבחור בו מכאן ואילך זה להלחם, והרבה.

מורדור שורצת בחילות אורוקים שמשעבדים את בני האדם ומחריבים את הארץ. טאליון מחפש תשובות אך על הדרך לא יפריע לו גם לנקום במי שהחריב עליו את כל עולמו.

 

Image

 

על המשחק
"הארץ התיכונה: צילה של מורדור" הוא משחק מבית היוצר של האחים וורנר, אותו בית יוצר שהביא לנו את סדרת משחקי באטמן המצוינים. ובשל כך גם נוכל למצוא הרבה דברים מאוד דומים בין צילה של מורדור לבאטמן,  זאת משום ששניהם מבוססים על אותו מנוע למעשה. מי ששיחק במשחקי באטמן: ארקהאם ירגיש בבית פה, החל מהקרבות שזורמים באופן מצוין, הבינה המלאכותית של האויבים וההתנהגות שלהם בקרב, ועד היכולות השונות של טאליון.תיאורטית, אפשר לומר שלקחו את ארקהאם, הלבישו עליה את המראה של מורדור, ושינו קצת את היכולות והגאדג'טים של באטמן, שכמובן עכשיו הוא טאליון, ובעיקר הגדילו את המפה פי כמה.

אבל אל תבינו אותי לא נכון, זה נשמע כאילו אני ממעיט בערכו של המשחק המצוין הזה Middle earth: Shadow of Mordor.

כי אמנם הנוסחה דומה מאוד, אך היא משופרת הרבה יותר והתוצאה מרהיבה ומהנה עוד יותר. בפועל הקרבות מתנהלים טוב יותר, הסיומות ברוטאליות ונועזות יותר, היכולות של טאליון רבות ומגוונות והשילוב של כל הדברים הללו נעשה בצורה חכמה ביחד עם העלילה, כך שהכל נשמע ונראה הגיוני.

 

Image

 

הסיפור מכניס אותנו לנעליו של טאליון, אך לא רק. כשטאליון נהרג, הוא נקשר עם רוח של אֶלף מסתורי, שמקנה לו יכולות חזקות ורבות השפעה. כמו למשל היכולת לזהות את כל היצורים סביבו עד למרחק רב, לזהות מה התכונות של כל דמות, והכי חשוב – לזהות בוסים ומפקדים ואת התכונות שלהם.

כי אתם מבינים, מורדור היא אדמה למודת-קרבות, אך גם מאוד דינמית ורווית שינויים כל הזמן. וזה אחד הדברים בהם "צילה של מורדור" מתעלה על הרבה משחקים אחרים. טאליון נמצא במצב ביניים, נתון בין החיים למתים. מה שאומר שאפשר להרוג את הגוף הפיזי שלו, אך הוא עצמו לא מת אלא מתעורר מחדש באחד ממגדלי האור הקרובים אליו.

דבר נוסף שזה אומר זה שהאורוק שהרג את טאליון יקודם בתפקיד שלו ובדרגת הכוח שלו, בתוך החילות של האורוקים. וכך יוצא שאתם תפגשו במפקד שלפני רגע היה חייל זוטר שפשוט היה בזמן ובמקום הנכונים כדי להמיט עליכם את מכת המוות, וכעת הוא מרגיש מעצמו כמו מינימום הרמטכ"ל של כל צבאות סאורון.

זה נותן עומק למשחק ומשמעות מעניינת, משום שטאליון הוא לא רק דמות מפתח בעלילת המשחק, אלא גם דמות מפתח בעולם הדינמי של מורדור. כל אחד שיהרוג את טאליון יהפוך לחזק יותר, וישנה את כל מפת הכוחות של מורדור.

וכל אורוק שמתקדם בתפקיד, מקבל ציוד ויכולות חזקות יותר, מה שאומר שכשתהרגו אותו אתם תקבלו פרס חשוב יותר. הפרס בצילה של מורדור היא רוניה שאפשר להכניס בנשקים של טאליון, בדומה לאבנים בעלות תכונות שאפשר להכניס לציוד בדיאבלו, למשל. וכך, ככל שהבוס חזק יותר, הרוניה נותנת דברים טובים יותר.

אבל טאליון הוא לא היחיד שיכול להרוג מפקדים. האורוקים הם יצורים תאבי כח ודם, גם ביניהם. הם כל הזמן נלחמים אחד בשני על תפקיד ושררה טובים יותר. הם תמיד מנסים לחמוס אחד מהשני את התפקיד ואזור השליטה, על מנת שיוכלו להפוך למפקדים גדולים יותר עד לדרגות הבכירות ביותר. לכן מורדור נתונה לשינויים מתמידים, מה שנותן תחושה של עולם חי ופעיל, גם בלי כל קשר לשחקן עצמו.

 

Image

גרפיקה ותאימות בגרסת המחשב הביתי

מבחינה גרפית, המשחק נראה מצוין. היוצרים הצליחו לייצר תפאורה מתאימה שבאמת תרגיש כמו העולם של שר הטבעות. אפשר למצוא שם בעלי חיים שונים, צמחים, הרים וגבעות וכמובן מבנים שונים התואמים את הגזעים שבנו אותם. אם יש לכם מחשב עם נתונים חזקים, אתם תהנו מטקסטורות מאוד חדות, אפקטים מרהיבי עין וטווח ראות נרחב. משתמשי המחשב הביתי יהיו צריכים כרטיס מסך עם לפחות 6 גיגה RAM. וסביר מאוד שאם יש לכם פחות מזה, המשחק יגמגם, במיוחד כשיש אפקטים של אור וצל כבדים.

לעומת זאת בהגדרות "הנמוכות יותר"  ברמת VERY HIGH, המשחק Middle earth: Shadow of Mordor נראה מצוין ועובד לא רע בכלל, גם עם כרטיס מסך שלו 2 גיגה RAM.

לעומת המחשב הביתי בפלייסטיישן4 לא הייתה הדילמה של שינוי האיכות הגרפית, המשחק מציג גרפיקה מעולה, דומה מאוד לזו שמציג המחשב על הרמות הגבוהות ביותר וכל זה בלי שיהיו לאגים או תקלות במשחק. אפשר לאמר שהפלייסטישן4 מצליח להתמודד יפה מאוד עם הגרפיקה הכבדה של המשחק Middle earth: Shadow of Mordor ולספק תוצאות מעולות.

האנימציות במשחק חלקות וזורמות, ובאף אחת מהפלטפורמות לא קרה אפילו פעם אחת שחוויתי איזו תקיעה של אנימציה במהלך הקרבות, או במהלך שוטטות ברחבי המפה.

אחד הדברים הנחמדים שעשו יוצרי המשחק, זה השילוב של קטעי הסינמה כחלק מהמשחקיות. למשל כשתפגשו במפקד כלשהו תוך כדי הקרב, הדבר יפעיל סצינה קצרה במנוע של המשחק, שבו המפקד מחליף עם טאליון מהלומה ופולט טקסט כלשהו במבטא בריטי מעוות.

זה נותן תחושה של אווירת קרב ושל עולם חי ומלא שנאה. אנימציות הפנים של האורוקים דווקא נראות מצוין כשהם מדברים, והן נראות עוד יותר טוב כשהראש שלהם נערף במהלך הקרב.

 

Image

 

סאונד

הסאונד במשחק עושה עבודה טובה מאוד, הדיבוב והקריינות של כל דמות במשחק מבוצעים בצורה יוצאת מן הכלל. כמובן, הדמויות שתשמעו הכי הרבה יהיו האורוקים, וזה אפילו יהיה כיף. הם ידברו בינם לבין עצמם, הם יאיימו אחד על השני, הם ילעגו אחד לשני ולעבדים שלהם, הם יאיימו על טאליון כשיפגשו בו, יצעקו פקודות אחד לשני וינסו לסגת כשיראו שהמצב לא לטובתם.

המוזיקה ברקע אף פעם לא הפריעה לי, באזורים רגועים יותר היא הייתה שקטה וקלילה, לא חודרנית. ברגעים מתוחים או באקשן היא הייתה קצבית יותר וברגעים קריטיים על סף מוות, היא דממה ורק פעימות ליבו של טאליון היו נשמעות.

אבל כל אלו שהזכרתי עכשיו הם רק העטיפה של המתנה. המוזיקה והגרפיקה הם חלקים חשובים אבל עיקרו של המשחק הוא בקרבות שלו. ואיזה קרבות הוא נותן.

כל מי שבחר לשחק בפלייסטיישן4 גילה מהר מאוד שסאונד זה לא רק מערכת הסראונד, אלא שגם השלט של המשחק משמיע קולות, בהתחלה אתם תופתעו ותתחילו לחפש מאיפה הגיעו הקולות האלה. אבל אני יכול להבטיח לכם שלא יחלפו יותר משלושים שניות,  מרגע שתבינו שהמשחק עושה שימוש גם ברמקולים של השלט ועד שתתרגלו לשחק בסביבת סאונד עשירה יותר. כיף לא נורמאלי.

 

Image

 

המשחק והשליטה במשחק
כמו שאמרתי לפני כן, במורדור יש הרבה מלחמות, והדבר הטבעי ביותר לעשות יהיה להלחם. יוצרי המשחק השכילו לייצר מערכת לחימה מאתגרת ומתגמלת כאחד. זה לא משנה באיזו רמה טאליון וכמה יכולות הוא כבר פתח, תמיד תהיה אפשרות שהוא ימות. ואז כמובן גם הוא יחזור לחיים, אבל כאמור זה ישנה את כל מערך הכוחות במפה.

בשום שלב לא הרגשתי שהקרבות קלים מדי, חוץ מהמשימות האחרונות שהיו לדעתי קצת מאכזבות כי הן דווקא קלות יחסית. היו פעמים שנתקלתי במפקדים מאוד חזקים שהיו יותר קשים מהבוסים האחרונים, שזה די מגוחך ומאכזב. דווקא במשחק מאתגר כל כך, שתמיד מדרבן את השחקן להשתפר ולפתוח עוד יכולות, הייתי מצפה שהמשימות האחרונות יהיו הכי קשות שאפשר וידרשו מהשחקן לפתוח את כל היכולות של טאליון לפני שהוא בכלל ניגש להתחיל איתן.

אמנם אחרי שמסיימים את כל המשימות הראשיות, העולם כולו פתוח בפניכם לעשות כרצונכם, אבל המשימות האחרונות נותנות תחושה שהמפתחים פשוט רצו לגמור עם זה בסוף ולא השקיעו יותר מדי, או שאולי אני פשוט לקחתי את האתגר לשדרג את טאליון יותר ברצינות ממה שהמפתחים חשבו...

דבר נוסף שהפריע לי במשחק זה האירועים בזמן אמת, אלו שדורשים מהשחקן ללחוץ על כפתור או מקש מסוים כדי להשיג תוצאה כגון להימלט ממכת מוות של אחד החיילים, או כדי להשתלט על חתולי הבר הענקיים ולרכב עליהם. האירועים הללו תמיד הפריעו לי, בכל משחק. החיסרון העיקרי בהם זה שהם מוציאים אותי מהקצב שהייתי רגיל אליו עד לפני רגע, בלהט הקרב; פתאום הכל מאט וצריך להתמקד באיזה מעגל אפרורי באחת מזויות המסך, ולהזיז את העכבר\ ג'ויסטיק בשלט בהתאם לכיוון ולמהירות המתבקשים. זהו מצב מיותר לדעתי, בכל משחק. אבל יוצרי המשחקים עדיין לא עלו על נוסחה אחרת שתוכל לייצר את חווית הדקה ה 90 הזאת שהם מנסים להעביר. אז אין ברירה, צריך לסבול גם את זה.

זה בסדר, כי לרוב אתם לא תמותו הרבה. המהלכים והשיטות שטאליון יפתח במהלך הזמן, יהפכו את הלחימה למהנה, והוא יהפוך למכונת מלחמה מהלכת. תוכלו להשתמש בתקיפה, מהלכי-נגד, לקיחה, שליטה ומכות הלם, דילוג מעל האויבים, חיסולים מרחוק ומה לא. ארסנל היכולות של טאליון הוא אדיר. וככל שתתקדמו ברמות שלו, כך הלחימה תהפוך לחוויה יותר מהנה ומתגמלת. כך למשל, יש צורך ברצף של מכות (קומבו) שכל 8 מכות נותן לטאליון הזדמנות לחיסול מהיר של אחד היריבים באמצעות שילוב של מקשים. בפועל זה נותן מצג מרהיב של חיסול ברוטלי בלהט הקרב כשטאליון מוקף באורוקים וכולם נרתעים לאחור בפחד ובזוועה. הדבר יתפתח לאחר מכן לסוגים שונים של חיסולים ואף לשליטה על חיילים. האורוקים אינם יצורים חכמים, ואפשר לשלוט על המוח הקטן שלהם. ופה נכנס אלמנט נוסף למשחק, שהוא שליטה על יחידות מפתח של האויב ופיקוד עליהן. כך למשל, אתם תוכלו להשתלט על מפקד בכיר של האורוקים, ותוכלו לפקוד עליו למרוד במפקדים אחרים לבחירתכם. הדבר ייצור תנודה במפת הכוח של האורוקים ויפתח לכם הזדמנויות שונות לחיסול ולשליטה על האויב. ובשלב מתקדם יותר, טאליון לומד להשתלט על חיילים במהלך הקרב עצמו, וכך יוצא שאם פעלתם נכון, אתם תוכלו במהלך קרב אחד לייצר לעצמכם יחידה של שומרים שבלחיצת כפתור תתחיל לתקוף את חבריהם ולייצר בלבול וכאוס במחנה או בשדה הקרב.

 

Image

 

חיסרון לשחקני המחשב הביתי: המשחק שוקל כ-30 גיגה. בעוד ששחקני הפלייסטישן4 יריצו את המשחק מהדיסק, שחקני ה-PC יצטרכו להקדיש חלק נכבד מההארד דיסק שלהם לצרכי ההתקנה... למען האמת לא הצלחתי להבין מה גורם למשחק לשקול כל כך הרבה. אין פה מפות ענקיות יותר מסקיירים לדוגמה, וגם לא קטעי וידאו ארוכים. כל מה שראיתי זה עולם דינמי שבמשחקים אחרים ייקח מקסימום 12 גיגה, וגם זה בלחץ. לא ברור כל כך למה הוא דורש כמות ענקית שכזו. ועם זאת, הטעינות היו סבירות. יש טעינה אחת ארוכה יחסית של תחילת המשחק, וזהו. ואז יש טעינות ממש קצרות של התחלה של משימה אם בחרתם להתחיל, אבל לא יותר מזה.

 

מרגע שתתחברו לרשת עם המשחק Middle earth: Shadow of Mordor תוכלו להתחבר לחשבון WB שלכם, ולאות הערכה יתנו לכם מתנה: רוניה אפית שתשפר באופן משמעותי את המצב שלכם בקרבות (Orc Hunter). בחיבור לרשת יצא לי גם לגלות שאני לא לבד במשחק גם אם לא מדובר במשחק קו-אופ: במהלך המשחק נפתחו לי האפשרויות לנקום באורוקים שרצחו חברים אמיתיים שלי מרשת הפלייסטישן (ראו תמונת מסך), המשחק פשוט סימן לי שאורוק ספציפי הרג את אחד החברים שלי ובכך תדלק משמעותית את יצר הנקם. מעבר לכך, באמצעות חיבור הרשת תוכלו לקבל בונוסים תוך כדי משחק ולהתעדכן בתכנים חדשים והרחבות עתידיות.

 

Image

 

כמובן שלא יכול להיות עולם של פנטזיה בסביבת Middle Earth או בכלל בעולם שמתקשר לסאורון בלי ההוביט לשעבר גולום (סמיגול), שמוסיף הרבה עניין ונופך לעלילה ומצליח גם להעלות מידי פעם חיוך על פני השחקנים בזכות ההומור הציני והפיסיכודלי שלו. גולום מסתבר שהה מספיק בסביבת הטבעת כדי שיוכל לראות ישירות אל תוך עולם הצללים ועבורו רוח האלף שמלווה אתכם היא דבר ממשי לחלוטין, מה שהופך את האלף למגן של גולום ואתכם ל"רעים" שגולום יזמום לחסל (בקול רם למדי).

 

Image

 

PC או PS4
גילוי נאות, אנחנו במקור אנשים של PC. כשמסתכלים על גרסת ה-PC מגלים ש- Middle earth: Shadow of Mordor הוא משחק מצויין, לעומת זאת כשמשחקים בגרסת ה-PS4 מגלים משחק מעולה אפילו פי כמה. בשורה התחתונה, גרסת הפלייסטישן4 היא הגרסה המועדפת ואם עדיין לא שמתם יד על הקונסולה הזו, אז כדאי מאוד שתחשבו לעשות זאת. הסיבה העיקרית לכך שהמשחק טוב יותר בגרסת הפלייסטישן4 היא שהוא למעשה תוכנן עבור שחקני הקונסולה ושחקני ה-PC מקבלים ריבאונד. הדרך היחידה של שחקני ה-PC להגיע קרוב ליכולת של הפלייסטישן4 במשחקיות היא על ידי חיבור שלט למחשב וגם אז, לא יהיה האפקט של הקול שבוקע משלטי ה-PS4.  

 

לסיכום
הארץ התיכונה: צילה של מורדור הוא משחק מצוין, שלמעט כמה דברים מציקים שציינתי, עושה עבודה מעולה בכל התחומים. המשחקיות שלו היא כמובן גולת הכותרת, עם עומק גם בצורות הלחימה השונות שהוא מאפשר לשחקן וגם בניהול מפת הכוחות. מונולית' והאחים וורנר יצרו משחק כמעט מושלם, שראוי בהחלט לתואר משחק השנה.

 

ציונים: עבור שתי הפלטפורמות החלטנו לתת ציון אחיד 9.8

 

ביקורת מאת: אביב בן-זיקרי

 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker