מבזקים

יוביסופט הודיעה שהמשחק "מאבק" או From Dust יהיה זמין להורדה ברשת הפלייסטיישן החל מ-14 לספטמבר 2011. המשחק From Dust הוא משחק אבולוציה בסגנון Spore בו אתם מובילים שבט במעלה סולם האבולוציה בסביבה שנתונה גם היא ללחצי סלקציה ועוברת שינוי אבולוציוני מתמיד. לסביבה המשתנה והמיוחדת עתידה להיות תרומה רבה לחווית המשחק ב-From Dust.

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Tomb Raider definitive edition הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Monday, 31 March 2014

הקדמה

כמה עובדות על המשחק טומב ריידר (Tomb-raider):
אם אנחנו סופרים נכון, הכותר טומב ריידר הוציא כבר 11 משחקים: שישה משחקי טומב ריידר פותחו על ידי Core Design, ועוד חמישה על ידי Crystal Dynamics, וכאן אנחנו לא סופרים את ההרחבות לטומב ריידר או את הגרסאות המיוחדות.

טומב ריידר הוציאו גם שני סרטים, ספרים כתובים, קטעי וידאו קצרים וסדרת קומיקס, בכולם מככבת לארה קרופט, שהכינוי שלה הוא טומב ריידר (שודדת הקברים).
טומב ריידר היא ארכיאולוגית בריטית, עם מבטא בריטי עדין (שלא כמו כל שאר אנשי הצוות), בת למשפחת קרופט, הידועה בזכות אבא קרופט האגדי שהיה גם הוא ארכיאולוג מהולל.

Image

המשחק הראשון בסדרת טומב ריידר יצא בשנת 1996, באותה התקופה לארה קרופט הצליחה למשוך את תשומת לב המעריצים בזכות החזה הגדול שלה, בתגובה לגל מחאות פמיניסטי הוחלט להגדיל את החזה של טומב ריידר אף יותר, מה שהוביל לגלי מחאות פימיניסטיים אדירים וגלי רכישות לא פחות גדולים. בסביבות שנת 2001 הגיע גודל החזה של טומב ריידר לשיא, אך בשל אילוצים תקציביים (שכן נדרש צוות שלם שיתכנן איך לבנות מסדרונות בהם היא יכולה לעבור עם חזה כל כך גדול..) חזר החזה של לארה קרופט למימדי B, וההמולה סביב גבעות הסיליקון שכחה.

השחקנית המזוהה מכל עם טומב ריידר היא אנג'לינה ג'ולי, שבכדי להיכנס לדמות של לארה קרופט הייתה צריכה להגדיל באופן מלאכותי את החזה (תוספות חיצוניות ולא ניתוח). אנג'לינה ג'ולי צוטטה פעם שהיא "מקנאת בטומב ריידר על החזה שלה וממש נהנתה מהחזות החיצונית החדשה". בהחלטה דרמטית ג'ולי בחרה להסיר ולשחזר מחדש את שני שדיה, מאחר שנשאה מוטציה בגן BRCA1, שבעקבותיה נשאיות מועדות באופן משמעותי יותר לפתח סרטן שד. מהלך זה, של כוכבת גדולה כמו ג'ולי, שמזוהה כל כך עם החזה של טומב ריידר, העלה משמעותית את המודעות לסרטן השד.

Image

על המשחק
המשחק טומב ריידר (Tomb Raider definitive), הוא משחק פעולה וחידות מגוף שלישי, בו אתם משחקים בתפקיד לארה קרופט, ארכיאולוגית בריטית הידועה בשם טומב ריידר. המשחק מתמקד באירועים הראשונים והמכוננים בחייה של לארה כארכיאולוגית מתחילה ועצמאית. המשחק טומב ריידר מתחיל מקטסטרופה ימית, בה הספינה של לארה קרופט נחצית לשני חלקים ולארה מגיעה קרוב מתמיד לאור שבקצה המנהרה... בדומה למשחקי טומב ריידר הקודמים, בנוסף לקטעי האקשן והאקרובטיקה, על לארה יהיה לפענח מנגנונים מורכבים בכדי לפתיחת אוצרות סודיים בקברים, או סתם כדי להתקדם לשלב הבא. האקשן של המשחק מתחיל עוד מהדקות הראשונות, ואם נדמה לכם שזאבים זו חיה מפחידה, זה אומר שלא ראיתם הכל.

Image

גרפיקה
המשחק הנוכחי הינו בגרסת Definitive, או במילים אחרות: הגרסה הסופית והאיכותית ביותר בה תוכלו לראות כל מילימטר מהפרצוף היפה של לארה קרופט ברזולוציה הכי גבוהה שיש. ורזולוציה היא אכן מילת המפתח: הרושם שמתקבל הוא שיוצרי המשחק לקחו בחשבון כל ג'וק שיש לקונסולות בכדי ליצור את המשחק הכבד ביותר שהקונסולות יוכלו להריץ חלק. הגרפיקה שמתקבלת היא אכן גרפיקה ברמה גבוהה ביותר, ובפלייסטישן 4 לא ראינו לאגים או תקלות שהעיבו על הגרפיקה האיכותית. אם אנחנו משווים את גרסת המשחק הנוכחית  של טומב ריידר לזו שראינו עבור ה-PC, אנחנו יכולים להגיד בכיף שהמשחק הנוכחי מציג גרפיקה איכותית יותר בהרבה מזו שנצפית במחשב הביתי, עם הסתייגות קלה: רמת המפרט והעומק במחשב הביתי גבוהה יותר. משמעות הדבר היא שאולי הפנים של לארה קרופט נראים יותר אמיתיים, אבל כשמסתכלים לרחוק, במחשב הביתי מצליחים לראות יותר פרטים ברמת דיוק גבוהה יותר מהפלייסטישן4. ההשוואה הגרפית בין המחשב הביתי, הפלייסטישן3 והפלייסטיישן4 העסיקה אותנו חלק לא מבוטל מהזמן, לכן בחרנו לשתול תמונת מסך אחת מהמחשב הביתי בביקורת ואתם מוזמנים לנחש מי מבין התמונות היא התמונה השתולה. בין המנחשים נכון יוגרל משטח עכבר מקצועי לגיימרים (ניחושים יש לשלוח לכתובת ngo.co.ilשטרודל webmaster).

Image

סאונד
הסאונד של המשחק מדהים, אין מה להגיד. בלי לבדוק אם אני צודק או לא, אני יכול להגיד לכם שהתחושה המתקבלת היא שהוקלטו צלילים אורגינליים באיכות הקלטה גבוהה, על ידי סאונדמנים מקצועיים והתוצאה שמתקבלת היא תחושה כאילו אתם באמת מטיילים בג'ונגל טרופי ושהחיה שרצה למול לארה קרופט מטיילת לכם בסלון. מעבר לכך, המוזיקה איכותית שמצליחה להתחבר יפה עם הסיטואציה בה נמצאת לארה קרופט, מה גם ששילוב כלי הנגינה היפנים במשבי הרוח מקנים תחושה מסתורית ומרוחקת.

Image

 

המשחק והשליטה במשחק
הסיפור של טומב ריידר מתחיל בערך במקום שבו כל קטעי הקומיקס הסתיימו: במשט הימי למציאת הממלכה אבודה יאמאתי של המלכה הימיקו, האגדות מספרות שהמלכה היפנית, הייתה בעלת כוחות על-טבעיים והיא יכלה לזמן סופות, הקיצוניים שבין מספרי האגדות אומרים שהמלכה הימיקו יכלה אפילו לשלוט בשמש ובירח, בדומה לכמה סיפורים תנ"כיים. המשחק טומב ריידר הנוכחי הוא מעין שילוב של "אבודים", עם האגדה על יאמאתי ומשולש ברמודה. בלי לעשות יותר מידי ספויילר, נגיד שלארה קרופט מגיעה למסקנה שבניגוד לכל מה שכתוב בסיפרות המקצועית, היא תוכל לאתר את הממלכה האבודה יאמאתי כמאה קילומטר דרומית לטוקיו, במקום אליו רק אנשים שאיבדו את שפיות דעתם נכנסים מרצון: במשולש הדרקון, או בשמו הישראלי: משולש ברמודה.

מה לא נאמר על משולש ברמודה? מדובר באזור שהיפנים הגדירו כאזור סכנה, אחרי שאיבדו בו חמישה כלי שייט צבאיים פלוס כלי שייט מחקרי. דייגים יפנים דיווחו כי כשרק התקרבו לאזור הברגים בסירות שלהם התחילו לרקד ולצאת ממקומם. ועל אף כל הדיווחים, מעולם לא ניתן הסבר הגיוני לתופעות, כל אלו משמשים כר פורה ליוצרי טומב ריידר, ואם הימיקו היא מלכה ששולטת בסופות ובברקים, אז קל מאוד לעשות אחד ועוד אחד ולנחש מי עומד מאחורי משולש ברמודה בסיפור של טומב ריידר. השאלה היא האם ההשערה שלארה קרופט אכן מצאה את יאמאתי היא נכונה, ואם כן, אז איך יוצאים משם בחיים?

בהתאם למסורת של טומב ריידר, המשחק הנוכחי הוא משחק פעולה רווי אקשן, אבל גם מתח, מסתורין וחידות לא חסרים: אתם תמצאו את עצמכם עוברים ממצב של לחימה פעילה ביריבים, למצבי שקט מוחלט וניסיון לפתור את הפאזל שיעביר אתכם לשלב הבא, ורגע אחרי המוזיקה הופכת למוזיקה מותחת ואתם תותקפו על ידי להקת זאבים איימתנית.

Image

אם במסורות עסקינן, אז כלי הנשק הקלאסיים של טומב ריידר היו שני האקדחים, בהם היא למדה לשלוט בצורה אבסלוטית עוד במשחק הראשון. ובכן תשכחו מזה, במשחק הנוכחי לארה קרופט היא אישה נורמטיבית, אפילו טיפה נשית, שמעולם לא חשבה להרוג בן אדם ובטח שלא ירתה במזיד לכיוון יצור חי כלשהו. אתם זוכים לקחת חלק באחד מהשינויים המשמעותיים ביותר שעוברת לארה קרופט, והיופי בטומב ריידר הנוכחי הוא שהרג בני אדם, גם אם לא חפים מפשע - לא עובר לידה כאילו לא קרה כלום ולארה מתייסרת בשאלות המוסריות של אדם שנוטל חיים ומגלה עד כמה פשוט זה היה להרוג.

אין לנו מושג למה בשנים האחרונות זה קורה, אבל מאז "רמבו" הסרט, הקשת לא זכתה לכזו עדנה כפי אנו רואים בגל המשחקים האחרון. כל משחק אקשן שמכבד את עצמו מציג את הקשת ככלי נשק עיקרי ואת החצים כתחמושת האולטימטיבית. להרוג עם נשק זה פתאום פי אלף עדיף על אקדח או רובה, כי רובה זה מסורבל, רובה לא הורג בירייה אחת, רובה עושה הרבה רעש ורובה לא יכול לשאת עליו ראשי חץ מוזרים שיעשו כל דבר חוץ מללכת להביא סיגריות מהמכולת. אז כן אתם מתחילים להבין את טון הדיבור: חץ וקשת זה יפה, אבל מישהו הגזים עם החשיבות שמקנים לכלי הנשק הזה ולא יתכן שבכל משחק פעולה נמצא את עצמנו מורידים נגמ"ש עם חץ וקשת במקום ה-RPG.

Image

השליטה במשחק היא קלה יחסית, שמנו לב שהיוצרים של המשחק השתדלו מאוד שלא תיקלעו למצב שבו אתם מרגישים שאתם סתם לוחצים על ה-X וקדימה או על כל מקש אחר באופן אקראי ובכל זאת מצליחים. איך עושים זאת? ראשית על ידי שינוי סגנון המשחק בזמנים קצרים מאוד, מה שמאלץ אתכם להיות דרוכים ביותר לגבי הלחצנים הנדרשים לתפעול המשחק. שנית, יוצרי המשחק לא מאפשרים לכם להיכנס למצב מגננה, שבו אתם רק נלחמים בסגנון אחד. כך למשל, בטומב ריידר הנוכחי, משום מקום יכול לקפוץ אליכם יריב ולהכניע אתכם במידה ולא תלחצו על הלחצנים בסדר הנכון. למרבית המזל, נקודות השמירה סמוכות מאוד למצבים בהם אתם יכולים למות, כך שרגע אחרי שלארה קרופט תקפוץ לביקור בגן עדן היא תוכל לשוב לנקודה בה היא קיפדה את פתיל חייה ולנסות להישאר בחיים. אנחנו ממש מעריכים את ההזדמנות הזו, בעיקר בגלל שנחסכים מכם הרבה זמן ועצבים בזכות העובדה שלארה קרופט לא צריכה לחזור לתחילת השלב.
יוצרי המשחק לקחו את היכולות של הפלייסטישן4 בחשבון והוסיפו את השימוש במשטח המגע (שלוקח זמן להתרגל אליו) וכמובן גם בשליטה הקולית. כך למשל כדי לפתוח מפה יהיה עליכם להגיד "פתח מפה" באנגלית, רק אם אפשר - בלי מבטא.

העלילה של המשחק, היא ללא ספק אחד הפרטים החשובים יותר כשמדובר במשחק הרפתקאות, וכאן לארה קרופט וכל הכותר טומב ריידר נכנסו למלכוד רציני: סביב משולש ברמודה נוצרו עשרות אם לא מאות סיפורים, חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות. אחד הסיפורים המפורסמים ביותר הוא "אבודים" ("LOST"), סדרת טלוויזיה שהתחילה בשיא המיסתורין, סחפה אחריה מאות מליוני צופים והתרסקה בפרק סיום מזעזע, מאכזב ולא ברור שהותיר אחריו קהל מעריצים המום ומתוסכל.
למזלה של טומב ריידר, העלילה של המשחק מתחילה לקבל צורה מהר מאוד כבר בשלבים הראשונים של המשחק, את המיסתורין מחליפות שאלות שנראות לשחקנים טכניות וכאן ליוצרי המשחק יש את ההזדמנות להפתיע את השחקנים. האם הם עשו זאת? אנחנו לא נגלה, אחרת זה יהיה ספויילר, אנחנו רק נאמר שיוצרי המשחק טומב ריידר הצליחו לעלות על "אבודים" ודומיהם בכמה דרגות.

Image

סיכום
טומב ריידר (Tomb Raider definitive edition), הוא משחק פעולה וחידות מגוף שלישי. המשחק משלב חווית אקשן עם מתח וחידות היגיון. הגרפיקה של המשחק היא הגרפיקה מהטובות יותר שראינו עד כה עבור משחק בפלייסטישן ועבור משחק ממשחקי טומב ריידר בכלל. ובכל שאר הפרמטרים כגון משחקיות, סאונד ועלילה היוצרים הראו השקעה רבה ומצוינות.

 

האם המשחק שווה את הכסף
טומב ריידר בגרסה הסופית שלו לפלייסטיישן4 Tomb Raider definitive edition)), הוא אותו המשחק שראינו והכרנו מהמחשב הביתי ומהפלייסטישן3, ההבדל המשמעותי שהפלייסטישן4 מביא לטומב ריידר הוא שיפור משמעותי בתחום הגרפיקה ועוד כמה שיפורים מינוריים בתחום המשחקיות, שביחד משדרגים את המשחק באופן משמעותי. אם יהיה עלינו לבחור בין טומב ריידר לפלייסטישן3 או לפלייסטישן4, אנו ללא ספק נבחר בטומב ריידר לפלייסטישן4.

ציונים
גרפיקה: 10
סאונד: 10
משחקיות: 9
עלילה: 9
דרגות קושי: 9

ציון סופי: 9.4

 

 

 

 

 

עידכון אחרון ( Friday, 04 April 2014 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker