מבזקים

יצאה ביקורת למשחק Football Manager 2008 המלא.



לקריאת הביקורת 

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק דיאבלו3 גרסת PS3 הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Sunday, 29 September 2013


הקדמה
המשחק דיאבלו 3 (Diablo III) יצא למחשבים הביתיים כבר לפני שנה וקצת, זהו מקרה חריג ביותר שבו משחק יוצא קודם ל-PC ורק לאחר מכן לקונסולות, והסיבה לכך ברורה: מרבית המעריצים השרופים של הסדרה הם מדור ה-PC, אלו שחיו וגדלו בעיקר על משחקי מחשב ופחות על קונסולות. דיאבלו 3 היה גם אחד המשחקים המאובטחים ביותר בעולם, למעשה, זהו בין המשחקים היחידים שגרסת ה-PC שלהם לא נפרצה מעולם, גם לא עבור הקמפיין לשחקן היחיד. לאבטחה היתרה של המשחק היו לא מעט חסרונות, והסרבול שיצרה האבטחה ( שהשתמשה בשרתים של בליזרד בכדי לעשות ספון ליריבים), גרמה למשתמשים עוגמת נפש מיותרת וגררה המון ביקורות שליליות מצד המבקרים. כשהגיע לידנו עותק ה-PS3 של דיאבלו 3 הינו מופתעים וסקרנים כאחד: מופתעים מאחר וחלף זמן רב מאז יצא המשחק וכמעט שכחנו מקיומו, וסקרנים לראות מה חדש במשחק וכיצד הוא ירוץ על הפלייסטיישן.

 

על המשחק
דיאבלו 3 הוא המשחק השלישי בסדרת משחקי דיאבלו, אם לא לוקחים בחשבון את חבילות ההרחבה. המשחק שהפך לאחד המשחקים המוכרים והנערצים יותר, טוען לתואר משחק התפקידים של כל הזמנים, בעיקר בזכות מערכת המשחק החדשנית שהוצגה, העלילה האיכותית והאי-שפיות של בליזרד. העלילה של המשחק היא סיפור מלחמת הטוב ברע, בין עולמות עליונים לתחתונים, כשבאמצע נמצאים בני האדם ובזמנים בהם המלאכים לא מתאמצים יותר מידי, על בני האדם לעמוד בפרץ ולמנוע פלישה של צבאות השדים לעולם. כמו המשחק הראשון בסדרה, גם במשחק הנוכחי הסיפור מתחיל בטריסטרם ואתם צפויים לנדוד ממחוז רשע אחד לאחר, שבדרך תתמודדו עם הגרועים שבין שוכני הגהינום.

Image

גרפיקה בפלייסטיישן 3
על אף שמכשיר הפלייסטיישן3 נחשב כבר למיושן, המשחק מצליח להציג גרפיקה ברמה גבוהה, זאת ועוד, הקונסולה הצליחה לשמור לאורך כל המשחק על תדירות תמונה של 60 FPS, עשרה FPS מעל המומלץ, בזכות המנוע הגרפי המעולה של המשחק. בהשוואה לגרפיקה שנראתה ב-PC, אפשר להגיד שהפלייסטיישן נותן גרפיקה שלא נופלת באיכותה מזו שנראתה במחשב הביתי.

Image

סאונד
הסאונד של המשחק איכותי, המוזיקה של המשחק נוסטלגית, קטעי הדיבוב ברורים ונתמכים בכתוביות. גם בתחום הסאונד "דיאבלו3" לא נשאר מאחור והוא מכיל את הטכנולוגיה המחשבת את המרחק ומכשולים ביחס למיקום הדמות. תרגיל משעשע הוא לדבר עם דמות ואז לרוץ סביבה ולשמוע איך הקול שלה מקיף אתכם בסראונד, או לחליפין להתרחק ממנה ולשמוע איך הסאונד הולך ונחלש.

Image

המשחק והשליטה במשחק
המשחק מתחיל עם קיין, ההרודרים האחרון שמלווה אותנו עוד מדיאבלו הראשון. קיין השקוע בכתבים העתיקים מגיע למסקנה שבקרוב מאוד יתחיל עידן חדש ובו האנושות תתמודד מול איומים חדשים מכיוון השאול ובו ברגע כדור אש אדיר מכה בקטדרלה בה הוא ואחייניתו ליהא שוכנים. ליהא ההמומה מצליחה לברוח על נפשה, אבל גורלו של קיין לא ברור, בעיקר מאחר ואותו מטאור קטלני מעלים את דוד קיין ומעורר את המתים ששוכנים באזור.

למי שמכיר את סדרת משחקי דיאבלו השאלה היא יותר "מה חדש?" מאשר "איך המשחק?". ובכן בגדול במשחק אין הרבה דברים חדשים שמשנים את דיאבלו לרמה שלמשתמש ששיחק בשני המשחקים הקודמים לא תהייה את האפשרות להתמצא.

Image

שיפור משמעותי: אל תאספו זבל
בפורמט הפלייסטיישן היוצרים של המשחק עשו מהלך גדול מבחינת החפצים שברשותכם: הם חילקו את כל החפצים לקטגוריות, וברגע שנכנס חפץ חדש לאחת הקטגוריות הוא מסומן בכוכב מהבהב. האופן שבו המצאי שלכם בנוי, גורם לכך שקל מאוד להחליט איזה חפץ אתם מעוניינים לשמור אצלכם וממה אתם רוצים להיפתר. התוצאה הסופית היא הרבה יותר מקום פנוי בתיבה\תיק שלכם והרבה פחות התעסקות בהשוואה של חפצי קסם. במקרים נדירים ביותר יגיעו לידיכם שני חפצי קסם נדירים בכוחותיהם מאותה קטגוריה, שיעניקו יתרונות מול יריבים שונים (סוגי נזק, חסינויות) ואז תשמרו את אותם חפצים לזמן מוגבל בתיבה שלכם. על אף שהחלוקה לקטגוריות מקלה על ההשוואה בין חפצי הקסם\כלי נשק\ שריונות מאותה הקטגוריה, יש לדעתנו מקום לשפר את דרך הצגת הנתונים, ונכון לזמן כתיבת הביקורת תהליך ההשוואה של יותר משני פריטים הוא מאוד מסורבל ולא טריוויאלי.

 

Image

אבל, אם מדברים על שיפורים, אחד השינויים הגדולים ביותר שמשפיעים מעל הכל על המשחקיות זה "כדורי החיים" שנופלים מחלק מיריבים שחיסלתם ומרפאים חלק מהחיים שלכם באופן מיידי, שיפור זה מאפשר לכם להסתובב במפה במשך שעות מבלי שתזדקקו לשיקוי ריפוי אחד, ואם תגדירו שהדמות שעוזרת לכם תהייה גם בעלת יכולות ריפוי - סביר להניח שתזדקקו לשיקויי ריפוי רק במקרים נדירים ביותר. אגב שתיית שיקויי ריפוי, היא מוגבלת בזמן ומרגע שתשתו את השיקוי הראשון, יידרש לכם זמן צינון על מנת לשתות את השיקוי הבא, זמן יקר שבו הדמות שלכם תהיה בסיכון הגבוה ביותר.

אם בעבר שהדמות שלכם הייתה נופלת בקרב, היא הייתה מאבדת את כל הכסף והחפצים שהיו עליה, כאן אתם מאבדים רק 10% מהנזק שהחפצים שלכם יכולים לספוג. עוד שיפור משמעותי שהכניסו, זה האפשרות של הדמות שלכם להשתמש בכח ייחודי לה. למשל צייד השדים, שכל משפחתו נטבחה על ידי שדים משתמש ב"שנאה", שזהו מדד שמתמלא באופן תדיר אבל מתמלא מהר יותר ככל שתכו יותר את היריב (בדומה לאדרנלין במשחקים אחרים). במקרה של צייד השדים ה"שנאה" באה ביחד עם כח הקסם ה"מאנה" ולא מחליפה אותו. לעומת זאת, לדמות של הברברי יש "זעם" שמחליף לחלוטין את ה"מאנה", וזה הרבה יותר הגיוני, אחרי הכל, זה לא כל כך הגיוני שברברי שלא גמר כיתה א' יהיה מסוגל להטיל קסמים.

Image

למשחק בגרסת ה-PC היו שני חסרונות בולטים: הצורך לחיבור לשרתים של בליזארד (שגרם ללאגים במשחק ולבעיות חיבור בשעות העומס). ותחושת המיחזור של העלילה.

אז ראשית אנו יכולים להגיד לכם בשמחה, שבגרסת הפליסטיישן הבעיה הראשונה נפתרה: המשחק עומד בזכות עצמו ולמעשה את עשר השעות הראשונות למשחק, שיחקתי בלי חיבור רשת. ההגנה של המשחק בגרסת הפלייסטיישן היא יותר פשוטה: המשחק עצמו עובד ישירות מהדיסק, בלי התקנה ראשונית על הפלייסטיישן, מה שמצריך מהכונן דיסקים לעבוד שעות נוספות.
עם החיסרון השני לא התמודדו כל כך: העלילה נשארה אותה עלילה, אחד לאחד. אם תרצו, אפילו המיקום של הפורטלים, הכניסות למערות והמעברים, כל אלו נשארו באותו המקום, כך שאם יש לכם זיכרון חזותי טוב - אתם תוכלו לרוץ ישירות אל הפורטל או המעבר למפה הבאה בלי להסתבך יותר מידי. אני באופן אישי נהניתי לנקות את המפה ממפלצות.

 

Image

דרגות הקושי "קל" ו-"רגיל" במשחק הן דרגות קושי קלות מאוד, אפילו קלות מידי שמתאימות לשחקנים שלא יודעים לשחק במשחק. מי שיבחר לשחק על דרגת הקושי "קל" יגלה שהמשחק נגמר לו מהר מידי. לכן אם אתם לא שחקנים מתחילים ומכירים את עולם דיאבלו, הייתי ממליץ בחום להתחיל מדרגות הקושי הגבוהות יותר, שם מחכה לכם אתגר רציני.

כחלק ממתיחת הפנים שדיאבלו עובר, אתם תוכלו לבחור גם את מין הדמות שלכם, הדמויות שעומדות לרשותכם הן: מכשף, צייד שדים, נזיר, רופא מכשף וברברי. לכל דמות יש את הסיפור שלה ולפיכך גם את קטעי המעבר הייחודיים שלה בה היא מספרת את העלילה מנקודת מבטה.

 

Image

אם לא אמרתם חפצי קסם ואבני חן, לא אמרתם דיאבלו. המשחק שנתן משמעות לשיבוץ אבני חן בכתר, מעבר ליופי, לקח את אבני החן צעד אחד קדימה. אם בעבר היו חמש דרגות לאבני החן, במשחק הנוכחי תוכלו להגיע לאבני חן עד לרמת " Radiant star" כוכב זוהר, כשאבן שכזו אגב, נמכרת ברשת בכעשר מליון מטבעות זהב. כמו אבני החן, גם חפצי הקסם עברו שדרוג והפעם תוכלו לבחור אם להפיק מחפצי הקסם חומרי גלם או למכור אותם. באמצעות חומרי הגלם תוכלו לייצר אצל הנפח חפצי קסם איכותיים ביותר. גם את הנפח וגם את משבץ אבני הקסם תוכלו "לאמן" בכדי שיעלו דרגות וישפרו את כישוריהם. אם תשאלו כמה עולה מרשם שאיתו תלמדו את בעלי המלאכה טריקים חדשים, התשובה היא: בין כמה עשרות אלפי מטבעות זהב ועד לעשרות מיליוני מטבעות זהב.

Image


מולטיפלייר
כשדיברנו על משחק הרשת ב-PC ההמלצה שלנו הייתה לא לעלות לרשת לפני שתסיימו את המשחק לפחות פעם אחת, אחרת תפספסו את כל העלילה והמלחמה ביריבים שאיכשהו אמורים לאתגר אתכם. ההמלצה נשארת בעינה גם כשמדברים על המשחק בפליסטיישן: משחק מולטיפלייר של העלילה הראשית יגרום לכם לטוס בעלילה (מה גם ששחקנים אחרים יכולים להריץ לכם קטעי טקסט ואתם תפספסו את ההקשר העלילתי) ואם זו פעם ראשונה שאתם משחקים במשחק, אתם תפספסו המון. בנוסף יש ברשת את האפשרות לשחק כנגד שחקנים אחרים ואפשרות זו מומלצת רק במידה ותהיו מצוידים כמו שצריך (גומרים לפחות פעם אחת את המשחק על דרגת קושי גבוהה).

הגישה למולטיפלייר היא קלה, למעשה כל המשחק שלכם הוא פרטי וציבורי כאחד: כל משחק שתתחילו לשחק עם חיבור רשת, יהפוך את הקונסולה שלכם לשרת פוטנציאלי, שחקנים יוכלו לנסות להתחבר אליכם (אתם תקבלו הודעה) ואם תבחרו לעצור את המשחק לשנייה, הם גם יוכלו להצטרף אליכם. זה עובד גם לצד השני: אתם תוכלו "להידחף" לאנשים למשחק שלהם ולעזור להם לסיים משימות, כל זאת בתנאי שיכניסו אתכם למשחק. לפני שתיכנסו למשחק רשת, תוכלו לבחור את אופי המשחק הרצוי: משחק כנגד או עם שחקנים אחרים, דרגת הקושי של המשחק הרצויה, המשימות הרצויות בעלילה, האם תרצו לבצע משימות או סתם לרוץ ולהרוג מפלצות וכן הלאה.

 

Image


שני השיפורים המשמעותיים ביותר במולטיפלייר הם ללא ספק בתחום השלל ובתחום איתור חברי הקבוצה: השלל במשחק הוא שלל אישי, ואין יותר מצב שבו כל השחקנים מתנפלים על השלל ובמקום להילחם ביריבים עסוקים בלהתנפל על השלל ולחטוף כמה שיותר פריטים. ואכן, על אף שבמשחק הנוכחי השחקנים מתקדמים הרבה יותר מהר, האווירה הרבה יותר רגועה בין השחקנים.
אם בעבר \ במשחקים אחרים היה עליכם להתחיל להתרוצץ במבוך, לצ'וטט בצ'אט, להתחנן לפורטל ולנסות לאתר את חבריכם לקבוצה. במשחק הנוכחי, ליד ה-waypoint יחכו לכם גם הפורטלים של כל אחד מחברי הקבוצה שלכם (נוצרים אוטומטית), ובלחיצה על הפורטל תגיעו ישירות אל השחקן, בין אם הוא עומד ובין אם הוא בתנועה. בגרסת הפלייסטיישן, אין לכם את האפשרות המיידית להקליק בצ'אט את מה שאתם רוצים להגיד, אלא תהיו חייבים להסתמך על צ'אט קולי. זה מסרבל טיפה את התקשורת בין השחקנים, בעיקר אם אתם משחקים באמצע הלילה ולא רוצים להעיר את כל הבית עם קריאות כגון "בוא אחרי, אני יודע איפה הפורטל". או "תיזהר המפלצת הזו מקפיאה".

אם נסכם את משחק הרשת, נוכל להגיד שמשחק הרשת שופר באופן משמעותי ביותר, החיבור לרשת והחיבור לשחקנים אחרים הוא קל ונגיש ביותר. כמובן שאופי המשחק ברשת מושפע מאוד מהאינטראקציה בין השחקנים, ואם יש אינטראקציה טובה, אז אפשר גם לשחק שעות על גבי שעות בלי להרגיש את הזמן עובר.

 

 

לסיכום
לדיאבלו3 (Diablo III) בגרסת הפלייסטיישן לקח למעלה משנה לצאת אל המדפים, במהלך השנה הזו היוצרים עשו המון חושבים וחשבון נפש. אנחנו יכולים להגיד בשמחה שבהשוואה לגרסת ה-PC, אנחנו יכלים לראות שיפורים במשחקיות שנובעת מהזנחת הצורך בחיבור לשרתי בליזרד וכעת אתם מתחברים לשרתים אך ורק כדי למצוא חברים למשחק מרחבי הרשת. בתחום המולטיפלייר יש גם כן שיפור בהוספת סגנונות משחק ובחיבור עם שחקנים אחרים. והחיסרון היחידי שלא יכלו לטפל בו היה החור העלילתי שמציג המשחק, וכאן ליוצרים אין באמת מה לעשות: העלילה של המשחק לא הייתה הכי מוצלחת ואי אפשר לשנות את זה.

חשוב לציין שדיאבלו 3 מותאם באופן מלא לפלייסטיישן, המשחק ברמת הגרפיקה מותאם ליכולות הקונסולה בצורה מושלמת, המשחקיות עצמה גם היא עברה שיפורים והתאמות שמונעים מצבים לא נעימים ששחקנים מתקשים להשלים משימות, או לא מבינים מה רוצים מהם, כמו שראינו לא פעם במשחקים שלא עברו התאמה מלאה לפלטפורמה בה הם משוחקים. אנו הופתענו לגלות, שלשחק את דיאבלו בפלייסטיישן 3 זה אפילו יותר כיף מאשר לשחק את דיאבלו ב-PC, ואין הרבה משחקים שאנחנו אומרים עליהם את המשחק הזה, ועל זה מגיע למפתחים של המשחק כל הכבוד.

אם תשאלו אותנו, דיאבלו 3 בגרסת הפלייסטיישן, זו רק טעימה למעריצים של סדרת משחקי דיאבלו: בליזארד באו והדגימו לגיימרים איך אפשר להנות (יותר) מדיאבלו בפלייסטיישן. אז את דיאבלו 3 הוציאו קודם ל-PC, כי שם נמצאים כל המעריצים של המשחק, אבל אם המשחק הנוכחי ינחל הצלחה בפלטפורמת הפלייסטיישן, סביר להניח שאנחנו נראה גם דיאבלו 4, רק שאז הוא יצא קודם עבור הפלייסטיישן\יחד עם ה-PC. אחרי הכל, כבר הדגימו לנו על דיאבלו 3 שגם בפלייסטיישן הכל עובד פיקס. 

האם המשחק שווה את הכסף
דיאבלו 3 לקונסולת הפלייסטיישן, הוא משחק מומלץ לרכישה אם אתם מתעניינים ונהנים ממשחקים בסגנון ה-RPG. השיפורים שהוכנסו במשחק עבור פלטפורמת הפלייסטיישן, גורמים לנו להסיר את הסייגים שהיו לנו בעבר כנגד רכישת המשחק (כשמדובר היה בגרסת ה-PC), כשהחיסרון היחידי של המשחק הוא שהעלילה הבסיסית שלו קצרה יחסית, ומי שידע לשחק את המשחק בכמה דרגות קושי ולשלב גם משחק רשת יוכל להצדיק לחלוטין את עלות המשחק.

ציונים
גרפיקה: 10
סאונד: 9
משחקיות: 10
עלילה: 8
משחק רשת: 9
דרגות קושי: 8

ציון סופי: 9.0

 

עידכון אחרון ( Sunday, 29 September 2013 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker