מבזקים
תולעת חדשה מטיילת לה ברשת ומנתקת אנשים מהאינטרנט.
להמשך קריאה ב-Ynet
להתגוננות והורדת העידכון
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק FarCry3 הדפס דואל
הערכת משתמש: / 2
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Wednesday, 19 December 2012

הקדמה

 המשחק הראשון בסדרת משחקי פאר-קרי FarCry נחשב לאחד המשחקים הקלאסיים בז׳אנר משחקי ה-FPS. יש משפט שאומר כגודל הציפייה כך גם גודל האכזבה, ואכן המשחק השני בסדרה - לו ציפו בכיליון עיניים, נחשב בקרב גיימרים רבים כאכזבה נוראית. קשה לשים את האצבע על הסיבה האמיתית, אבל לכולם היה ברור שהמשחקיות של FC2 הייתה גרועה בעיקר בגלל עלילה לא ברורה, משחקיות שמתפספסת והולכת לאיבוד ומספר גדול של אלמנטים המובילים לתסכול עמוק אצל השחקנים. בביקורת הנוכחית נסקור את המשחק FC3, ונבדוק האם המפתחים למדו את הלקח מהביקורת הקשה שהוטחה במשחק או שמא לא נלמדו לקחי העבר.

Image

על המשחק

בדומה למשחק הראשון ולחלקים מהמשחק השני, העלילה של FarCry3 מרחשת בסביבה טרופית בה הג׳ונגלים מכסים את מרבית השטח. אתם משחקים בתפקיד ג׳יסון,  צעיר אמריקני שמגיע עם אחים וחברים לחופשה לא שגרתית באי נידח אי שם באוקיינוס השקט. מה שהחבורה הצעירה לא יודעת זה שמלבד חיות הטרף המאכלסות את האי, מתגוררים בו גם כנופיות של שודדי ים וסוחרי סמים, שלא יבחלו לרגע גם בסחר בבני אדם. למעשה את המשחק תתחילו מנקודת מוצא של שבויים הקשורים בכלובי הפיראטים, אלו חטפו אתכם בכדי לסחוט כופר מההורים העשירים שלכם, בלי שתהיה להם כל כוונה לשחרר אתכם באמת. 

במשחק, לאחר שתברחו מהשבי, תאלצו בן ליל להפוך מילדים מפונקים ללוחמים קשוחים, כדי לעשות זאת יהיה עליכם ללמוד את דרכי הג׳ונגל ולצעוד במסלול הלוחם על פי מיטב המסורת של בני השבט המקומי. המשחק מציג מגוון מרשים של כלי נשק ויריבים, כשעליכם יהיה ללמוד להשתלב בטבע הפראי, או להפוך לארוחה הבאה של איזה תנין...

 

Image

 

גרפיקה

על פי מיטב המסורת, המשחק FC3 מציג לנו גרפיקה איכותית עם נופים מרהיבים, כאלו שיגרמו לכם לרצות לעזוב הכל ולקחת את המטוס הבא לאיים הקריביים. בעיקרון אין הבדלים מהותיים בין הגרפיקה שראינו במשחק הקודם למשחק הנוכחי וגם אם תנסו לטעון שהיה שיפור במנוע הגרפי DirectX11, לדעתנו מדובר בשינויים זניחים שכן כבר במשחקים הקודמים הגרפיקה הייתה ברמה גבוהה מאוד.

בגרפיקה הצלחנו לזהות לא מעט באגים, לא קריטיים או כאלו שמשפיעים על המשחקיות, אך בכל אופן גם באגים קטנים הם באגים בתקווה שיתוקנו באחד העדכונים. 
האפשרויות הגרפיות העומדות לרשותכם הן: בחירת רזולוציה של עד 1280x1024, בחירת המנוע הגרפי עד לרמה של DirectX11, אנטיאלייזינג עד X8, שימוש ב-SSAO ושינוי שדה הראייה.

 

Image

 

סאונד

הסאונד במשחק הנוכחי חשוב לא פחות מחוש הראייה, ובמעבה הג׳ונגל יהיה עליכם להסתמך בראש ובראשונה על חוש השמיעה שלכם, כי לרוב אתם תשמעו את היריבים או את חיית הפרא שמולכם הרבה לפני שתראו אותם. העקרון של שמיעה לצורך התבייתות על מטרה עובד לשני הכיוונים וגם היריבים שלכם ישתמשו בחוש השמיעה כדי לאתר אתכם, מהסיבה הזו ועוד כמה סיבות אותן נזכיר בהמשך, התניידות רגלית ושימוש בנשק שקט כמו חץ וקשת, הופכים אתכם ליריבים קטלניים.

מלבד האפקטים המעולים, המוזיקה של המשחק איכותית, קצבית ומשתנה בהתאם למשחקיות. לדעתנו דווקא בתחום המוזיקה היוצרים הפגינו אומץ רב, שכן הם הכניסו לא מעט מקטעים של מוזיקה אלקטרונית צעקנית ביותר, שבאורח פלא מצליחה להשתלב באופן מושלם עם המשחקיות, ולא פחות חשוב - בלי לעשות כאב ראש.

 

Image

 

המשחק והשליטה במשחק

במשחק הנוכחי אתם אומנם נלחמים בפיראטים מרושעים, אולם פיראטים הם לא התושבים היחידים שבאי. למעשה, הפיראטים הם פולשים אלימים שמאיימים על המשך קיומם של המקומיים. זוהי נקודת המפתח של המשחק, כי מלבד הגאולה האישית שלכם ושל מעגל החברים הקרובים שלכם, אתם תהיו המשיח המקומי שמציל את תושבי האי מהפיראטים, ותושבי האי יתנו לכם את הגיבוי שמאפשר לכם את מרחב הפעולה.

 

את המשחק אתם מתחילים בדמות בחור צעיר בשם ג׳יסון שהוא בסך הכל בחור ממוצע, ואפילו פחדן למדי. שנלקח כבן ערובה במהלך חופשה באי טרופי נידח. ג'יסון יחד עם אחיו הלוחם הגיבור מצליחים לברוח מהשבי, מהר מאוד הבריחה מתפקששת ואתם מגלים שהמזל היחיד שלכם הוא שאחת התושבים המקומיים, בחור חביב בשם דניס משה אתכם מהנהר בחתיכה אחת. 

 

Image

 

מהר מאוד אתם מגלים שכדי לשרוד באי יהיה עליכם ללמוד את דרכי הג׳ונגל, להכין תרופות מהצמחייה, ללמוד להתמצא בסביבה עמוסה בצמחים ולהפיק מבעלי החיים אביזרים שיאפשרו לכם לשאת ציוד בקלות. כאן נכנסת הביקורת הראשונה שלנו: אין לנו בעיה עקרונית עם ציד של בעלי חיים למטרות ממשיות, כגון אכילה או הפקת תרופה, אבל המשחק מציג צד מאוד בעייתי של הצייד, בו אתם צדים חיות פרא - לא מפלצות, כדי לקחת חתיכה קטנה מהעור שלהן. למשל יהיה עליכם לצוד שני נמרים כדי ליצור ארנק גדול, ואנחנו שואלים, איזה גבר מסתובב עם ארנק מפרוות נמר ותיק מעור תנין??

 

במהלך המשחק תיתקלו יותר מפעם אחת בשמות וואס והוייט, שניהם מנהיגים של כנופיות שודדים ואנשים לא שפויים לחלוטין. וואס הוא יליד האי שהוייט הצליח להשחית ולהפוך מלוחם מהולל לפיראט חסר מעצורים, בעלילה זרועה גם טרגדיה משפחתית, כיוון שהוייט הוא גם האח של ציטרה, המנהיגה הרוחנית של המקומיים והיא גם זו שמאמנת אתכם להיות הלוחם שיהרוג את האח שלה. זו דוגמה מעולה לאופן שבו היוצרים מערבים אתכם רגשית בעלילה, כמו גם הדילמה שלכם בין צעידה בדרך הלוחם לחזרה לחיי השגרה בחיק המשפחה. 

 

Image

 

צעידה בדרך הלוחם באי אקזוטי מחייבת שימוש בסמי הזיות מסתבר, הזיות ומבחני הדיו של רורשאך הם אלמנטים מרכזיים במשחק. ההזיות ישמשו אתכם כמסע לעבר התת-מודע, שתפקידו לאפשר לכם להבין יותר את הרקע למשחק, לחזות את העתיד ולהילחם בשדים הפרטיים שלכם שמונעים מכם לראות את האמת וללכת בדרך הלוחם. 

 

אגב הליכה בדרך הלוחם, לא ספרנו, אבל מספר הפעמים שאתם נופלים בשבי במשחק הנוכחי, הוא ככל הנראה שובר שיא בתחום משחקי ה-FPS, המזל שלכם הוא שהיריבים שלכם אוהבים לפטפט ומנסים לחסל אתכם בדרכים יצירתיות. 

 

בוודאי תשאלו למה אמרנו קודם שלא כדאי להשתמש ברכב, זה נכון שרכבים הרבה יותר מהירים, מצוידים בחלקם בתת-מקלע ומונעים מחיות פרא להתנפל עליכם. אבל לעומת כל היתרונות שהזכרנו, לשימוש ברכב יש גם חסרונות כגון: בולטות ניכרת בשטח, פספוס משמעותי של יתרון ההפתעה במפגש עם יריבים, התחייבות לנסיעה בנתיבים ארוכים ומפותלים שעוקפים נהר או הר אותם יכולתם לצלוח ברגל, פספוס של הצמחייה הרפואית\בעלי חיים נדירים וחפצים בהם אתם יכולים להיתקל בצעידה רגלית, ואם כל זה לא מספיק, יש באפשרותכם להתנייד אוטומטית מבית בטוח אחד למשנהו וזה מספק פתרון איכותי להתניידות במרחקים ארוכים.

 

Image

הבתים הבטוחים הם בסיסים של היריב אותם יהיה עליכם לכבוש ומרגע שתכבשו אותם, כל האיזור יהיה בשליטה של המקומיים, זהו אחד ההבדלים המשמעותיים מאז FC2, שבו היריבים היו בכל פינה ואי אפשר היה לזוז יותר מ-100 מטר בלי למשוך תשומת לב. אם כבר מזכירים את היריבים, במשחק הנוכחי שינו את הקצאת הזיכרון, כך שמצד אחד הצמחייה מקבלת פחות נזק, אך מצד שני גופות נשארות במקום למשך זמן משמעותי ולכן גם יריבים שחיסלתם לא יופיעו שוב במפה שלוש דקות אחרי שתחסלו אותם. היריבים במשחק הם למעשה מהבוטים האינטליגנטים ביותר שראינו, הם מחולקים על פי נטייה של הדמות: אם זו דמות הגנתית או התקפית, ופועלות בהתאם. לא נדיר יהיה לראות ניסיונות איגוף ומאורעות חריגים כמו רעשים בסביבה מקפיצים את רמת הערנות של היריבים. מגמה שהתהפכה בין המשחקים הקודמים למשחק הנוכחי: כעת ליריבים הרבה יותר קשה לאתר אתכם, בעוד אתם ממש יכולים לראות על המפה יריבים שמרעישים, היריבים כבר לא מזהים אתכם וחושפים את מקום מחבואיכם שבצמחייה ממרחק עשרה קילומטרים. בנוסף ניתן לכם יתרון משמעותי: באמצעות סימון היריבים במצלמה תוכלו לראות אותם בכל עת, גם אם הם מתחבאים מאחורי קירות.

 

Image

 

 

כלי הנשק העומדים לרשותכם מגוונים מאוד, וכבר בשלבים מוקדמים יחסית של המשחק יעמוד לרשותכם מגוון מרשים של נשקים מהם תוכלו לבחור את הכלי המועדף עליכם. כלי הנשק הקטלני והיעיל ביותר הוא ללא ספק החץ וקשת, ראשית כלי נשק זה קטלני מאחר והוא שקט, בדומה לרובים עם משתיק קול, מה שמונע מהיריבים לאתר את מקור הירי ולהסתער עליכם. היעילות של הקשת נובעת מכך שאתם תוכלו למחזר חצים שפגעו ביריב, אלא אם כן שדרגתם אותם לחצים נפיצים או לחצי תבערה. יתרון נוסף שמקנה הקשת הוא באיתור הגוויות: אתם תתפלאו לגלות שגם יריבים שתחסלו במרחק מטר וחצי מכם - ייעלמו כלא היו בצמחיה הסבוכה, זה מתסכל והשימוש בחץ וקשת פותר את הבעיה בכך שהחצים במקרים רבים בולטים מעל לסבך ומסמנים לכם את מיקומה של הגווייה. 

 

תנו לי להלל את המשחק בדבר אחד: הפיצוצים במשחק מרשימים וכלי הנשק חזקים, אולי אפילו יתר על המידה. למעשה ברור לכולם שלא מספיק חץ ברגל כדי להרוג יריב ושמטול RPG שפוגע ליד רכב לא אמור לגרום לו להתפוצץ באוויר, אבל למי אכפת? לירות ולפוצץ במשחקי מחשב זה כיף וטוב שכך. ראיתם למשל מישהו שמתלונן על זה שבמערה סודית דולקים כל הלפידים, למרות שאתם הראשונים שדורכים בה מזה אלף שנה? יש הרבה דברים לא הגיוניים לחלוטין במשחקי מחשב, אז לפחות שחלק מהם יהיו מהנים. כחבורה של פירומנים היינו יותר שמחים אם גם השריפות היו עוצמתיות יותר... 

 

Image

 

מלבד העלילה במשחק יש גם לא מעט משימות צד שמעשירות אותו, ועל אף שהן אינן חובה לצרכי העלילה הן תורמות רבות לשדרוג הדמות. קחו לדוגמה את הנשקים: ברמת העיקרון אתם תוכלו לסיים את המשחק עם סלוט לכלי נשק אחד, זה קשה, אבל טכנית זה אפשרי. אבל אם תמלאו אחר הוראות הכנת חגורות לנשק, תוכלו להרחיב את הקיבולת שלכם לארבעה כלי נשק שונים, לבחירתכם. הסיפור דומה גם עם תחמושות, מזרקים ושאר הציודים שכדי לשאת אותם יהיה עליכם לצוד חיות ספציפיות לכל הרחבה. מלבד מטלות הצייד השגרתיות, יש גם משימות ציד של חיות מיוחדות, חוזי חיסול ואתגרים מקומיים, שהמשותף לכולם הוא שלרוב יש תנאי מוקדם למלא את המשימה עם כלי נשק ספציפי, או לחסל את היריבים בדרך ספציפית ( כמו למשל לדרוס או לחסל בהפתעה וכן הלאה). היוצרים לקחו את המושג ״קיר התהילה״ צעד אחד קדימה ויצרו קיר שעליו יתנוסס השם של השחקן עם השיא הגדול ביותר באתגר שמציב הקיר, ועליכם מוטל כמובן לנסות לשבור את השיא.

 

התפעול של המשחק מאוד פשוט ואינטואיטיבי, מלבד הדרכה קצרה שתקבלו בתחילת המשחק, תקבלו במהלך המשחק המון טיפים אותם תוכלו לקרוא בזמן אמת או לעצור הכל ולקרוא בלי לחץ. אחד הדברים היפים יותר במשחק זה הקיצורים: בחנות תוכלו למכור את כל החפצים הלא חשובים בקליק אחד. או למשל, לאחר שתקטפו צמח מסוים, תקפוץ חלונית שתודיע לכם איזו תרופה ניתן להכין באמצעותו ובלחיצת כפתור בודדה אתם תהיו כבר במסך שמאפשר לכם ליצור את התרופה. הדבר נכון גם לגבי סקילים, יצירת חפצים ושדרוג הנשקים. 

 

Image

 

 

עכשיו ננסה לענות על השאלה הגורלית: האם יש שיפור במשחקיות מאז FC2 ואם כן, האם הייתה חזרה למקורות? התשובה היא כן, יש שיפור משמעותי במשחקיות, אבל השיפור לא בא כתוצאה מחזרה למקורות, אלא להיפך: בבניית המשחק הנוכחי השתתפו היוצרים של Assassin's Creed, שיצרו משחקיות שמזכירה מאוד את זו של AC, רק עם יותר פיצוצים ופחות טיפוס על קירות. למעשה המשחק כולו נוצק לתוך תבנית של AC. חדי העין שבינכם יצליחו לשים לב שיש העתקה אלמנטים שלמים כמו מקטעי צליל, הסימונים של התיבות, טיפוס על מגדלי תקשורת כדי לסנכרן את המפה, צייד של בעלי חיים וכן הלאה. ההבדל המשמעותי היחיד הוא שאססינס קריד הוא משחק מגוף שלישי שמאפשר תנועה טובה יותר בארבעת מימדי המרחב, ו- FarCry3 הוא משחק מגוף ראשון, שמאפשר לוחמה עם נשקים ארוכי טווח באופן יעיל יותר.

 

Image

 

משחק הרשת

משחק הרשת הפתיע אותנו לטובה, זה נכון שמערכת השרתים של יוביסופט לא מגיעה לרמה של EA ויש המון מה לשפר בנוגע לכל מה שקשור לממשק, תפעול והצגת עץ הסקילים של הדמות. אבל בניגוד למצופה, FC3 מציג משחק רשת מקורי, עם משחקיות   מהנה שמבוססת על אלמנטים מהמשחק לשחקן היחיד. כך למשל בגרסת ״תפוס את הדגל״ של FC3 יהיה עליכם לשרוף את הבסיס של היריב ולהסתנכרן עם שידורי הרדיו לפני שהקבוצה היריבה תקרא למטוס כיבוי. 

מה שמייחד את המולטיפלייר זה מתן משקל גדול יותר למשחק קבוצתי ומתן תגמול משמעותי יותר של נקודות לשחקנים שמשחקים ״נקי״ וזו נקודת אור במשחק. לעומת זאת, בסוף המשחק יש את האפשרות של השחקן הטוב ביותר מהקבוצה המנצחת לחסל או לשחרר את מקבילו מהקבוצה היריבה.

מלבד העובדה שזהו מדד לטיב השחקנים, שכן גיימרים מקצועיים יבחרו במרבית המקרים לשחרר את היריב, בעוד ״ילדים״ ושחקנים לא מקצועיים יבחרו להוציא להורג, אנו רואים בתוספת הזו אלמנט אישי ומיותר. 

 

סיכום

המשחק FarCry2 מצליח להחזיר עטרה ליושנה ואת הכבוד האבוד של המותג FarCry, על אף שהמשחק לא עושה זאת מנקודה חדשנית של יצירתיות, אלא משתמש בשבלונה של סדרת משחקים אחרת, הוא מצליח לייצר לעצמו נישה פרטית עם עלילה ברורה ואיכותית שמצליחה לחבר את השחקנים רגשית לסביבה ולדמויות שבמשחק. המשחק מכיל אלימות בכמות נדיבה, כולל ציד של בעלי חיים ושימוש בכלי נשק רבים ומגוונים, כמו גם סצנות אירוטיות.

לסיכום, המשחק FC3 הוא משחק טוב, איכותי, עם גרפיקה וסאונד מעולים ועלילה מרתקת שמציבים אותו כמועמד חזק להיות משחק השנה ל-2012 בתחום משחקי ה-FPS. 

 

האם המשחק שווה את הכסף

מבחינתנו משחק רשת במשחקים כמו FarCry או אססינס קריד הם בבחינת משחקים מספיק מפותחים בתחום המשחק לשחקן היחיד כדי להעסיק את הגיימר הממוצע למעלה משלושים שעות של משחק מהנה וזו כבר תמורה הוגנת לחלוטין לעלות המשחק. עצם העובדה שהמשחק מכיל גם משחק רשת מקורי ומעניין הופכת אותו לכדאי ביותר. 

 

ציונים

גרפיקה 9
סאונד 9
עלילה 9
משחקיות 10
אינטיליגנצית יריבים 10
משחק רשת 8

ציון סופי:  9.2

עידכון אחרון ( Wednesday, 19 December 2012 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker