מבזקים
אחד הדברים היפים יותר הוא, כאשר מבקרים קוראים את הביקורות שלנו ומקבלים חשק  לכתוב ביקורות. זה בערך מה שקרה לאדם שגב השפיץ מ-BUG, והתוצאה די חמודה: מיני ביקורת לסימולטור המטוסים XX. כולכם מוזמנים ללכת בעקבותיו, ביקורות שיעמדו בסטנדרט יפורסמו גם הן בעמוד הביקורות.
לקריאת הביקורת
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק ShootMania Storm הדפס דואל
הערכת משתמש: / 2
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Saturday, 04 August 2012


הקדמה
הכירו את הניוב-טיוב, הניוב-טיוב כשמו כן הוא, הוא שחקן שאינו מצטיין בדיוק ופגיעה במטרות ולכן במשחקי FPS הוא מסתובב עם טיוב, שזה משגר רימונים שמשופצר לנשק או בעברית זכה "מטול רימונים". כדי להרוג עם טיוב לא צריך להיות מדויק, מספיק לפגוע ליד: בקיר סמוך, באובייקט קרוב או אפילו ברצפה, וברור לכולם שמספיקה פגיעה מדויקת אחת עם המטול כדי להוריד את היריב. לניוב-טיוב יש תפקיד משמעותי במשחקי ה-FPS: הוא הורס אותם, פוגע בשחקנים טובים יותר בצורה המעצבנת ביותר שרק אפשר, ומאתגר את טובי הגיימרים בלהתגנב אליו מאחור ולחסל את הניוב-טיוב עם סכין. הקומבינציה הכי גרועה שיכולה להיות לשחקן במשחקי FPS היא ניוב-טיוב קמפר ליימר ובלוקר. וזה אומר שמדובר בשחקן שמשתמש קבוע בטיוב, בדרך כלל הוא מסתתר בפינה בתקווה שיגיע יריב אותו יוכל להפתיע (רצוי מאחור) וכשהוא כבר מתהלך במפה, הוא מתהלך כמו שיכור שאינו מסוגל ללכת בקו ישר, תוך כדי שהוא נעמד במעברים חשובים וחוסם את הדרך לשאר חברי הקבוצה.
בשוט-מאניה אין ניוב-טיובים.

Image

על המשחק
המשחק שוט-מאניה (ShootMania), או בעברית טירוף היריות, הוא משחק רשת בסגנון FPS מבוסס על המנוע הגרפי של TrackMania. המשחק פותח על ידי יוביסופט בשילוב Nadeo הצרפתית, כאשר העיקרון המנחה הראשוני של היוצרים היה לגרום לשחקן להגיע למקסימום משחקיות ומינימום התעסקות סביב כל מה שאינו משחקיות. לשם כך שמו דגש על שני אלמנטים: תנועתיות גבוהה של השחקנים וירי שמאפיין יותר רקטות (קליעים איטיים ותדירות ירי נמוכה). ועכשיו אתם מבינים למה אין ניוב-טיובים במשחק: כאן כולם משתמשים באותו כלי הנשק, לטוב ולרע.

Image

גרפיקה
הגרפיקה של המשחק, מה לאמר - פרווה, או כפי שאחינו האשכנזים אומרים פארוועה. מצד אחד המשחק מאפשר לכם לשלוט באפשרויות גרפיקה כמו משתמשים מתקדים: שליטה בצללים, באיכות השיידרים, בטקסטורות, בפילטרים, ברמת הפרטים הגיאומטרים, באנטיאלייזינג, ויש גם יכולות מתקדמות יותר כמו שימוש בטשטוש בזמן תנועה (Motion Blur) ואפילו תמיכה במשקפי תלת מימד.

אבל מצד שני התוצאה הסופית מזכירה לי את המשחקים שהיו לפני 10 שנים, בתקופה שבה עדיין לא היו כל המאיצים הגרפיים החדשים והשתמשו בתמונות על מנת לדמות גרפיקה, או במילים אחרות, גם לבקבוק סופר דרינק קולה יש את הצבע החום הקרמלי של הקולה, אבל מה לעשות סופר דרינק זה סופר דרינק וקוקה קולה זה קוקה-קולה.

היתרון היחיד שהצלחתי למצוא למשחק הנוכחי הוא שהגרפיקה כל כך קלילה, עד כדי כך שניתן בכל שלב נתון להוריד את המשחק לשולחן העבודה, ולעבוד על עשר דברים אחרים בו זמנית, כאילו המשחק היה מסמך וורד.

Image

סאונד
אם הגרפיקה פרווה, הסאונד זה הגלידה פרווה עם קצפת צמחית. כולנו מתעבים את המאכל הנלוז הזה, אבל כמעט כולם לפחות טועמים אותו באולם חתונות אחרי ארוחה בשרית כבדה. אותו דבר הסאונד של המשחק, לא התרשמתי שיש בו משהו מיוחד, הצלילים בחלקם (בעיקר בתפריט המשתמש) היו צורמים ויומרניים. אבל לכולם ברור שעדיף לשחק עם סאונד מאשר בלי סאונד בכלל, וכל עוד הסאונד הוא לא ילדותי\נשי במשחק FPS, אני מעדיף להשאיר את הרמקולים פתוחים.  

Image

המשחק והשליטה במשחק
הקו המנחה של המשחק הוא צמצום כל מה שאינו משחקיות נטו, זה אומר שמרגע שתתחברו לשרת, תוכלו לשחק הרבה מאוד משחקים קצרים-בינוניים בלי זמן המתנה ארוך במיוחד בין משחקון למשחקון. לדבר הזה יש יתרונות כמו גם חסרונות: היתרונות הבולטים של הרגרסיה במשחקיות הזו היא באמת התעסקות נטו במשחקיות ומניעת מצב שבו לשחקן ותיק ומתקדם במשחק יש יתרון על פני שחקנים חדשים.

Image

החיסרון הבולט הוא כפול: ראשית, כל השחקנים חייבים לשחק בשטאנץ אחד, לפי אותה משחקיות ושחקנים שבאמת מתקשים להסתדר עם המשחקיות יסבלו קשות בלי שיהיה להם מפלט בנישה הפרטית שלהם (כגון הניוב-טיוב), אנחנו ראינו משחקים ותיקים וטובים כמו CS, בהם כל רכישת כלי הנשק והציוד נעשתה בשלבים הראשונים של המשחק, או יותר נכון בשניות הראשונות של המשחק, כך שגם כל שחקן יכל להתאים את הדמות שלו לסגנון המשחק הייחודי וגם לא בוזבז "זמן משחקיות".  שנית, לא סתם נוצרו משחקי מחשב בהם אתם יכולים לקבוע איך הדמות תראה, מה יהיה הציוד שלה ומה יהיו היכולות המיוחדות בהן היא תשתמש, לא סתם נוצרו מערכת דרגות ואתגרים שצריך למלא, כל אלו נוצרו מסיבה אחת פשוטה: הרגשת שייכות, אם יש לכם דמות שאתם מטפחים ובונים אז חלק מהמשחקיות זה גם תהליך הבנייה של הדמות ותחושת הסיפוק שמתלווה לכל הצלחה וכל התקדמות שתעשו עם הדמות. שוט-מאניה, בא ואומר "כל מה שמשחקים מעולים כמו COD או בטלפילד מייצגים זה שטויות במיץ עגבניות, והכי חשוב זה המשחקיות". ואני אומר להם: חבר'ה, התבלבלתם.

Image

אז יש לנו דילמה, מצד אחד ניצבים המפתחים של בטלפילד, שדאגו שתהיה התעסקות נוספת סביב בניית הדמות. ומצד שני יש את המפתחים של שוט-מאניה שטוענים שהכי חשוב זה למקסם את המשחקיות. המדד הכי טוב מבחינתי לדעת מי מבין המפתחים צודק הוא שעות המשחק שנדרשו בכדי להנפיק את הביקורת. ויתרה על כן, שעות המשחק שהמשכתי לשחק אחרי שסיימתי את הביקורת. בבטלפילד, אפשר לאמר שניתן למדוד את שעות המשחק ביחידות של מאות. לעומת זאת, לא נראה לי שגם בעתיד הרחוק ניתן יהיה למדוד במאות את השעות שאשחק בשוט-מאניה, ואפילו לא ביחידות של עשרות.

Image

עכשיו נסביר איך נלחמים בסוגים השונים של הורסי המשחקים:
את הספון קלירים (אלו שמחכים בנקודת הספון), השביתו חלקית על ידי ספון ממוגן ירי: מדובר בבונקר אישי קטן שאף אחד לא רואה אתכם מבחוץ, כדי לבלבל את האויב התקינו תריסר כאלה בכל מפה, כך שהספון הופך גם לאקראי.
את הקמפרים השביתו באמצעות מוד "סערה", מדובר בשדה חשמלי קטלני שמקיף את המתחם והולך ומצטמצם עם הזמן, כך שככל שתשחקו יותר כך תהיו חייבים להתמרכז עד לכדי מעגל שרדיוסו כמה מטרים בודדים. מלבד זאת, במשחק הנוכחי הרבה יותר קל לפגוע בכם אם אתם לא זזים, למעשה קשה מאוד לפגוע בשחקנים שכן זזים ואתם יורים יותר בסגנון "רסס והתפלל" (שמשהו יפגע). ואם במשחקים אחרים הדמויות מוסוות, או יכולות לירות בלי שידעו מאיפה הן יורות, במשחק הנוכחי השחקנים צבועים בצבעים בולטים שלא היו מביישים מצעד גאווה בברלין, ואפילו ליריות שלכם יש צבע תואם.

Image
את הבלוקרים והליימרים ניטרלו פשוט על ידי כך שהתנועתיות של השחקנים במשחק הנוכחי היא גבוהה, המעברים רחבים ואין אפשרות ששחקן אחר יחסום לכם את הדרך, וגם אם הוא בכל זאת מנסה לחסום: אתם קופצים מעליו.
את המרססים חסרי האבחנה ניטרלו על ידי הגבלת מספר היריות לארבע, עם זמן טעינה של כשנייה וחצי מירייה לירייה (זה ממש הרבה זמן). המתסכל במשחק הזה הוא שלא מספיק לשים את הכוונת על היריב: מאחר והיריות איטיות מאוד, צריך גם להעריך את כיוון התנועה שלו ולכוון לשם, עכשיו תנסו לעשות את זה עם יריב תזזיתי שמקפץ ומשנה כיוון כל שנייה.

Image

השמועות אומרות: שבמוד "עלית" יש גם את האפשרות להשתמש במכונת ירייה, אך מאחר והגרסה שניתנה לנו לביקורת לא מכילה מוד זה, נבחר רק לציין שהאפשרות קיימת.

במשחק יש כחמשה מודים עיקריים בהם ניתן לשחק, אם זה תפוס את הדגל, הרוג ככל יכולתך, האחרון שורד או מה שזה לא יהיה - זה לא משנה. כל המשחקים הם משחקים מאוד מהירים שמחייבים את השחקן לחשוב מהר בכדי להסתגל לסיטואציה בה הוא נמצא. אני למשל גיליתי שכדי לנצח ב"אחרון שורד" לא חובה לירות: אתם יכולים לנצח רק על ידי כך ששאר חברי הקבוצה הורגים אחד את השני, ואת השחקן האחד לפני אחרון הורג השדה החשמלי.  

Image

אז אמרו לכם שבמשחק הנוכחי אין "דברים מסביב" ומתרכזים רק במשחקיות, נכון? אז איך תסבורו את זה שהצלחתי למצוא בתפריט המשתמש משחקים כגון: "הגרלות לוטו" ו"מבחני אינטואיציה"?
ככל הנראה במאניהפלאנט חושבים שאם הם יתנו לי להשתתף בהגרלת לוטו יומית זה יגרום לי להתחבר כל יום למשחק "ואם כבר מחוברים" - אז גם לשחק. זהו שהם טועים.

Image

לסיכום
המשחק שוט-מאניה מתעתד להיות משחק חדש ומחדש שמביא משחקיות שלא נראתה כדוגמתה עד כה. נראה היה כי טובי המדענים ישבו עם עיפרון ודף, רשמו את כל התלונות של הגיימרים ואז חיפשו פתרונות שימנעו ממשתמשים להרוס את המשחק. אך לא סתם המציאו משפטים כמו "עליה וקוץ בה" או "הדרך לגהינום רצופה בכוונות טובות", כי מה שעומד מאחורי המשפטים הללו הוא שלפעמים הניסיון והאבולוציה יודעים הרבה יותר טוב מכל המדענים והחכמולוגים. שוט-מאניה הוא משחק שנועד להיות הטוב ביותר, אבל הוא משחק טוב מינוס, יש לו הרבה חסרונות ועל כל יתרון ופיתרון שיצרו בו, מתגלים שני חסרונות אחרים. התקווה שלנו יכולה להיות שאת מה שלא הצליחו לעשות המפתחים של המשחק - יעשה הזמן (ראו ערך שוט-מאניה 2), כי אחרי הכל הכוונות בפיתוח המשחק הנוכחי באמת היו כוונות טובות.

 

ציונים
גרפיקה: 8
סאונד: 7
משחקיות: 8
תוכן: 6

ציון סופי: 7.3

האם המשחק שווה את הכסף
אם נמאס לכם ממשחקי ה-FPS הרגילים ואתם רוצים להתנסות במשהו חדש, שוט-מאניה יחדש לכם לא מעט בתחום המשחקיות. לשאר השחקנים לא הייתי ממליץ שכן לדעתנו צריך הרבה מאוד סבלנות כדי לשחק במשחק הזה מספיק שעות כדי להגיד שהוא "החזיר את הכסף".

 

עידכון אחרון ( Saturday, 04 August 2012 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker