מבזקים
Destiny הוא ללא ספק אחד המשחקים שראויים לקבל את מלא תשומת הלב של הגיימרים: מדובר במשחק מלחמה (ככל הנראה FPS) מבית היוצר של BUNGiE, אותם אלו שאחראים על המותר Halo, תוסיפו לכך גם את אקטיביזן עם הניסיון שיש להם מסדרת משחקי Call of Duty ותקבלו פוטנציאל אדיר. אז לבנתיים אנחנו לא מעמיסים בפרטים, אלא רק מבקשים לפתוח יומנים וב-31 לדצמבר 2013 לרשום מילה אחת קטנה: Destiny.
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Men of War: Condemned Heroes הדפס דואל
הערכת משתמש: / 1
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Saturday, 14 April 2012

הקדמה

דה-ז'ה-וו, יש משחקים שעושים לך את זה. התחושה שונה מאשר זו שאתם משחקים פעם נוספת במשחק שכבר סיימתם ואתם עדיין זוכרים איך מסודרת המפה ומאיפה יבואו אליכם יריבים, אני מדבר על תחושה של "הייתי כבר בסרט הזה אבל אני לא יודע מה ההמשך". ובכן, המשחק Men of War: Condemned Heroes גרם לי בדיוק לתחושה הזו ובחצי השעה הראשונה עוד ניסיתי להבין מה קורה סביבי, אחרי חצי שעה של משחק עלה לי בראש שם של משחק "Face of War" משחק שיצא בהוצאת 1C ויוביסופט לו עשינו ביקורת לפני כשש שנים בשנת 2006. מבט מהיר על שני המשחקים מראה שמדובר באותה הגברת בשינוי האדרת ולכבוד פסח אנחנו שואלים "מה נשתנה"?

 

Image

 

הסיפור
המשחק Men of War: Condemned Heroes הוא משחק אסטרטגיה בזמן אמת המתעתד לשחזר את הקרבות שהיו ביו הגרמנים והרוסים ובנות הברית במלחמת העולם השנייה. קטל אדיר מימדים היה אחד המאפיינים העיקריים של מלחמה זו, מלבד היותה מלחמה כוללת (מכאן השם מלחמת עולם). מהמשחק הנוכחי קשה להבין בדיוק את העלילה, בעיקר מאחר ואין יותר מידי הקדמות או סרטונים שמדברים על הרקע ההיסטורי, אבל ברור לכם שאתם משחקים את הצד הרוסי במלחמה האפית שלו כנגד הגרמנים בהשראת העריץ הסובייטי סטלין שקבע את המונח "No step back" בפקודה מספר 227, או במילים אחרות: תחליטו ממה אתם רוצים למות, מהכדור של היריב או מזה של המפקד שלכם.

Image

דרישות מערכת
דרישות מינימאליות
מערכת הפעלה: ווינדוס XP
מעבד: אינטל פנטיום 4 2.6GHz או Athlon 3000.
זיכרון ראם: 1 ג'יגה
כרטיס מסך: עם לפחות 128MB זיכרון, כגון GeForce 6600 או Radeon 1950
כרטיס קול: תואם דירקטX
הארד דיסק: 3 ג'יגה


דרישות מומלצות
מעבד: אינטל כפול ליבה 2.33GHz או Athlon X2 5000.
זיכרון ראם: 2 ג'יגה
כרטיס מסך: עם לפחות 256MB זיכרון, כגון GeForce FX 8800 או Radeon HD3850
כרטיס קול: תואם דירקטX
הארד דיסק: 3 ג'יגה

אם הייתי כותב את דרישות המערכת הללו לפני שש שנים, זה היה נחשב לדרישות מכובדות. כיום מדובר בבדיחה, לא כל כך טובה, שמלמדת בעיקר על כך שלא נעשו שינויים מרחיקי לכת במנוע הגרפי של המשחק.

 

Image

 

גרפיקה

בתחום הגרפיקה אין שינוי משמעותי בין המשחק הנוכחי לזה שראינו לפני שש שנים, אבל כבר אז מדובר היה בגרפיקה איכותית, עם הקפדה על הפרטים הקטנים שעקפה ועדיין עוקפת הרבה משחקי אסטרטגיה בזמן אמת. אחד האלמנטים שמשכו את תשומת ליבי היו פעולות התיקון והריפוי שחיילים מבצעים: כאן לא מדובר בסתם סימן שמרחף מעל הראש שלהם ואומר "תיקון", אלא ממש רואים את החיילים פורקים זחל (בטנק) ועובדים כדי לתקן, או לחליפין חובשים לעצמם את הפצעים. אם אני לא טועה, אחד המשחקים היחידים שבאמת רואים פעולת ריפוי דומה היה FarCry2.


המשחק עצמו מובנה עם מערכת שמזהה את הכרטיס הגרפי שלכם ובהתאם מציעה את האיכות הגרפית בה מומלץ לשחק. עם זאת, ניתן במשחק לבחור מוד של קצב רענון, עומק צבע וקצב רענון, כמו גם לשלוט באפשרויות מתקדמות יותר כמו אנטיאלייזינג עד לרמה של X8, Vertical Sync, בחירת פילטר אניסטרופי עד לרמה של X16, הפעלת HDR ושליטה במדדים רבים הקובעים את איכות הטקסטורה.

Image

לגרפיקה של המשחק יש שני חסרונות בולטים ביותר: הראשון הוא שהמשחק לא מאפשר לכם לעשות מספיק זום החוצה וכל מנהיג טוב יודע שכדי לנהל קרב כמו שצריך צריך להיות מסוגל לשנות את רמת הזום של המפה, בהתאם לסיטואציה.
החיסרון השני הוא הצבע של הסמן: בברירת המחדל (ולא מצאתי איך לשנות זאת) הסמן בצבע ירקרק מחריד, למעשה אין לי בעיה עם הירקרקות של הסמן, יש לי יותר בעיה עם הנראות שלו: בחלק לא מבוטל מהזמן ששיחקתי הייתי עסוק בלחפש את הסמן שלי, בעיקר כשנלחמתי בסביבה עם צמחיה ירוקה. הסמן פשוט נבלע ואתם מאבדים את היכולת לשלוט כראוי בחיילים שלכם.

 

Image

סאונד

גם הסאונד הפתיע אותי לרעה, בעיקר בגלל שני אלמנטים זוועתיים: מוזיקה מזעזעת ובלתי נסבלת גם במהלך המשחק וגם בתפריט הראשי ודיבוב גרוע עם מבטא לא ברור לחלוטין, שהזכיר לי את המורה הרוסייה שניסתה ללמד אותנו אנגלית בבית הספר.
מבחינת האפקטים הקשורים למשחק וקולות הלחימה המשחק מציג סאונד איכותי, או במילים אחרות: לפחות את זה לא קלקלו.  במשחק ניתן לשלוט בעוצמה של כל אחת מהאופציות הבאות: אפקטים, דיבור, סביבה וממשק. זו נקודה טובה כי מייד דאגתי להשתיק את המוזיקה במהלך המשחק ומחוצה לו בתפריט הראשי.  

 

 

 

המשחק והשליטה במשחק
המשחק הוא משחק אסטרטגיה בסגנון Army Man. בו אתם משחקים מפקד-על שיכול לפקוד על חייל אחד או על כוח שלם של חיילים ולתת לכל חייל \לקבוצה\קבוצות הוראות לחימה בעזרת העכבר והמקלדת. בניגול למשחק Face of  War בו יש שלב אימון מטריד שהוא גם נחוץ ביותר.ב- Men of War: Condemned Heroes זורקים אתכם ישירות לשדה הקרב, בלי הקדמה מיותרת, לי זה לא מזיז כל כך, אחרי הכל אני בוגר האקדמיה למשחקי מחשב. אבל אני מניח ששחקן שרק מתחיל לשחק במשחקי אסטרטגיה בזמן אמת יאבד את הידיים והרגליים במשחק הנוכחי. לשם כך אני מוסיף לביקורת שתי מפות שליטה שנשלחו אלי ויסייעו לכם לשלוט במשחק כמו שצריך.

 

Image

במשחק הנוכחי תוכלו ללכת להלחם בקרבות אמיתיים כנגד המחשב, ברמת קושי עולה. או לחליפין לשחק ברשת כנגד אנשים משרתים אחרים או ברשת מקומית. משחק הרשת נשלט על ידי מערכת השרתים של GameSpy, אני באופן אישי לא מחבב את המערכת של GameSpy ומעדיף להתרחק ממשחקים שמשלבים אותה בתוכם, עם זאת אני מודע לעובדה שלבנות מערכת מולטיפלייר זה עניין יקר ביותר ולא משתלם עבור משחקים קטנים כמו Men of War: Condemned Heroes, אז מה עושים? למשחקים גדולים שמשתמשים במערכת gameSpy אנחנו לא סולחים, אחרי הכל מדובר בקהילה גדולה שדורשת תמורה מלאה לכסף שלה. כשמדובר במשחקים קטנים, אנחנו משתדלים להעלים עין.

לדעתי גם במשחק הנוכחי GameSpy עושים עוול למשחק הרשת, בגלל הסרבול של מערכת ההתחברות למשחק, אם אתם משחקים במשחק הרשת, תנסו לזכור כפתור אחד חשוב: Esc, זה הכפתור היחיד שיכול להעביר אתכם בין מסכים בצורה נוחה. משחק הרשת מתחיל בלובי גדול שבו מתאספים כולם, ומדברים בד"כ רוסית. לאחר מכן אתם תוכלו לפתוח שרת\להצטרף לשרת קיים ששחקן אחר הקים. לפי הפינג אני יכול להגיד שמדובר במערכת של שרתי PvP בה השרת שנפתח הוא למעשה המחשב הנייד שלכם, במשחקי אסטרטגיה זה פחות קריטי מאשר במשחקי FPS.

משחק הרשת עצמו, מרגע שתצליחו להרים אחד ולאסוף שחקנים, הוא משחק מעניין. העיקרון הוא שיש לכם כמות מוגבלת של קרדיט, איתה אתם יכולים לרכוש חיילים\יחידות ממוכנות. כדי לאזן את המערכת, אתם תוכלו להחזיק כמות מוגדרת של חיילים ויהיה זמן צינון לפני שתוכלו לרכוש את היחידה הבאה. עכשיו מה שעומד בפניכם הוא האתגר לתפוס את הדגל. הגאוני במשחק הוא שרק יחידות רגליות, שהן היחידות הפגיעות ביותר יכולות לתפוס את הדגל ושיש יותר מדגל אחד שצריך לתפוס. מי שמצליח לשלוט במספר הגדול ביותר של הדגלים - מתחיל לצבור נקודות ומי שצובר את מלאי הנקודות שהוגדרו למפה- הוא המנצח. מכאן והלאה מדובר בטקטיקה טהורה, שני שחקנים עם נקודת מוצא זהה שצריכים לחלק את הכוחות שלהם באופן בלתי שווה על פני המפה ולשלוט ביותר ממחצית הנקודות בו זמנית.. לו רק היו שם יותר שחקנים דוברי אנגלית או עברית.

Image

 

 

באופן לא כל כך מפתיע גם במשחק הנוכחי נשמר המוטיב של החיילים השלומיאלים שיודעים להוציא לכם את המיץ ולרוץ אל אש האויב בלי שתבקשו מהם. וכן גם במשחק הנוכחי אתם יכולים לשלוט ביחידה שלכם ולנתב אותה שעות בשדה הקרב רק כדי שמשום מקום יגיח איזה תותח קמפר שיחסל אותה במטח בודד. חיי אדם במשחק הנוכחי זה לא הערך העליון וקשה להבין את הדינאמיקה שלו גם אחרי שתסיימו אותו. אם תבקשו ממני להפשיט את עניין המשחקיות הייתי מסכם זאת ככה: אתם צריכים להיזהר לא להיכנס לטווח אש של שום יחידה, מומלץ להפתיע את היריבים מאחור, לברוח - זה בדר"כ טריק שלא עובד ויגרום לחיילים שלכם להיות מחייל שמת מות גיבורים לחייל שנורה בגב. ואחרון חביב: שליטה ביחידה הנכונה במיקום הנכון יכול לסיים את המשחק.

מה זה "היחידה הנכונה והמיקום הנכון"? אני מדבר על יחידות קטלניות כגון צלפים, אנשי טילים, תותחים, מרגמות וטנקים. כל השאר הם בשר תותחים. לכל סיטואציה יש את היחידה שלה, למשל, אתם תוכלו להסתובב עם טנק ולנסות לשלוף את היריבים מהשוחות, אבל עם אחוזי הצלחה מאוד נמוכים. לעומת זאת, תותח נכון שמצויד בפגזים כנגד בני אדם יעשה את העבודה בעשירית מהזמן, לא השכלתם להשתלט על התותח בזמן? סביר להניח שלא תוכלו להתמודד עם מתקפת הנגד של הגרמנים ותספגו תבוסה קשה.

Image

 

השליטה במקשים במהלך המשחק לא הייתה קשה במיוחד, כמו שאמרתי קודם יש מפת מקשים שאני שם בביקורת כשירות לקהל השחקנים שירכשו\רכשו את המשחק, אני באופן אישי חושב שיש איזה שהוא פגם בשליטה במשחק, בעיקר בגלל הקושי לשחק עם רמות זום כל כך מצומצמות.

 

אם היה איזשהו שיפור במשחק במשך ששת השנים האחרונות, אז אני מניח שמדובר באינטיליגנציה של הבוטים, במשחק הקודם הבוטים היו פשוט מרגיזים, ידעו לעשות כמעט כל דבר - שיעצבן אתכם ולפעמים היה נדמה שהם עושים לכם דווקא. במשחק הנוכחי החיילים שלכם הרבה יותר ממושמעים, הם מצייתים כראוי להוראות ויודעים להתחלק בהתאם למשימות שתתנו להם. למשל, כאשר יש כח בן שמונה חיילים ואתם מצווים עליו לתפוס מרגמה, אז רק שני חיילים פורשים לאסוף את המרגמה וכל השאר נשארים בעמדות. החלופה בעבר הייתה ששני חיילים יתפסו את המרגמה ושישה נוספים ירוצו אחריהם כמו אידיוטים.

 

 

שיפור נוסף משמעותי שנערך במשחק הוא בעוצמת הפגזים של הארטילריה, במשחק Face of War הפגזים של הטנקים והארטילריה, כמעט ולא גרמו נזק לחייל שלכם, אולי רק מעיפים אותו טיפה. זה אפשר לחייל בודד לחסל לבד ארבעה טנקים בידיים חשופות... לעומת זאת, במשחק הנוכחי, הארטילריה קיבלה את הכבוד המגיע לה, תותח ומרגמה הם היריב הנורא מכל ליחידות חי"ר ומספיק בהדף הפיצוץ כדי לחסל קבוצת חיילים שעומדת בסביבה. המהפך הזה במשחק הציב אומנם את הארטילריה במקום המכובד לו היא ראויה, אבל גם ערער במשהו את היכולת שלכם להפוך חייל אחד ל"צבא של איש אחד". פחות כיף, יותר אמיתי.

Image

 

כמו שאמרתי קודם, הדרך להצליח ב- Men of War: Condemned Heroes היא לפעול עם היחידה הנכונה, זה מצריך מכם לבצע את הפעולות הבאות: לסקור את המפה, לזהות את היחידות עליהן אתם יכולים להשתלט ושיתנו לכם עדיפות טקטית ברורה, לזהות את פרצות האבטחה בהגנת היריב שיובילו אתכם לאותן יחידות וכמובן - ליישם את כל מה שהשגתם. הדבר שיכול להפריע לכם הכי הרבה ביישום המשימה הן יחידות נסתרות שמתחבאות בסבך, בין בניינים ויכולות לנטרל לכם את הכוחות לפני שתשימו לב. לפיכך טיפ נוסף שלי הוא להסתכל פעם נוספת לכל הכיוונים לפני שאתם לוקחים צעד אחד קדימה.  

אחד הדברים שמבדילים באופן משמעותי בין המשחק הנוכחי לבין משחקי אסטרטגיה כמו StarCraft או C&C זה מלאי הציוד האישי של כל חייל. כאן לכל חייל יש שם, כושר, יכולות קרב, ציוד ומלאי תחמושת שיכול להסתיים. אז מה עושים? בדיוק כמו במשחק הקודם, גם כאן אתם מוזמנים לבזוז את גופות היריבים שלכם ולהשתלט להם על ציוד מכאני ועמדות לחימה. זה גם יעיל וגם כיף, אחרי הכל לחסל את היריב עם הנשק שכרגע גנבת לו זו אחת ההשפלות הקלאסיות במשחקי מחשב. אל תנסו את זה בבית.  

 

 

 

סיכום

המשחק Men of War: Condemned Heroes הוא למעשה גרסת חידוש למשחק Face of War, קשה מאוד למצוא הבדל בין המשחקים. המשחק הצליח לפתח שלוש חסרונות עיקריים שהופכים אותו לפחות אטרקטיבי למשחק: מוזיקה גרועה ביותר, סמן עם נטייה להעלם והעדר עלילה\הקדמה\מבוא שיכין את השחקן למשחק האמיתי. עם זאת במשחק הצלחנו לראות כמה שיפורים בתחום הגרפיקה, באינטליגנציית הבוטים וביחסי הכוחות שהופכים אותו להרבה יותר אמיתי.

בניגוד למשחקי אסטרטגיה בזמן אמת, במשחק Men of War: Condemned Heroes  אתם יכולים להקדיש את כל האנרגיות שלכם לתכנון אסטרטגי נטו בלי לדאוג לעיר שאתם בונים או לתקציב שלכם, המשחק מצד אחד מצליח לתת לכל חייל את השם והמאפיינים הייחודיים שלו, ומצד שני להעלות מאסות אדירות של חיילים על איזו גבעה מרוחקת שבה מן הסתם גם מרבית החיילים ימותו.

למשחק יש גרסת רשת נתמכת GameSpy, נכון ליום הביקורת מרבית השחקנים רוסיים ורוסית היא השפה השולטת בצ'אט, המשחקיות של משחק הרשת מעניינת ומרעננת כאחד ומזכירה באיזשהו מקום את עקרון הSpon- שמאזן את משחקי ה-FPS.

האם המשחק שווה את הכסף
המשחק לא הצליח לגרום לי לרצות להמשיך ולשחק בו, אולי זה בגלל שלא מזמן יצא ME3, אבל זה לא רק זה, המשחק לא הצליח לשאוב אותי אליו בפעם השנייה. אני מניח שזה בגלל שהנישה הסוליטרית שבה יכולת לשחק עם שחקן אחד הלכה והצטמצמה, או בגלל שמשהו במשחקיות הרגיש לי יותר מידי סטאטי. בכל אופן, אם אתם שחקנים שחובבים את תקופת מלחמת העולם השנייה ואוהבים משחקי אסטרטגיה, אני מניח שהמשחק שאגב נמכר דרך  STEAMבמחיר 30$ שהם כ-114 ש"ח, יכול לתת לכם את התמורה לעלות.

 

ציונים
גרפיקה: 8
סאונד: 5
משחקיות: 7
שליטה במשחק: 8
משחק רשת: 8
אינטליגנציית בוטים: 9

ציון סופי 7.5

עידכון אחרון ( Monday, 16 April 2012 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker