מבזקים

יצאה ביקורת למשחק שרק לנצח – Shrek: Forever after

אתם מוזמנים לקרוא אותה כאן

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק From Dust הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Tuesday, 13 September 2011

הקדמה
תרשו לי לספר לכם על "למינגס" או בעברית זכה "נמלולים". סדרת המשחקים של נמלולים הייתה מהנמכרות ביותר בארץ בשנות ה-90 ורק בזכות שילוב מושלם: ראשית מדובר היה במשחק כיפי שילדים אהבו לשחק, ובנוסף הייתה לו גם אוריינטציה חינוכית וערך מוסף של פיתוח החשיבה, יכולת התכנון והיצירתיות. נדמה היה שמדובר בנוסחה מנצחת שלא תישבר לעולם, אבל כמו ריימן וחבריו גם נמלולים סבל ממשבר התלת-מימד ולפי מה שידוע לי מאז שנת 2000 לא יצאו לו גרסאות חדשות.

השם של המשחק נמלולים היה מורכב מהשילוב של המילה נמלים (הדמויות היו קטנות ומזכירות נמלים), עם המילה למינגים - מכרסם דמוי עכבר שבהשראת הנטיות האובדניות שלו נוצרה "עלילת" המשחק לפיה הנמלולים היו הולכים קדימה בלי לשים לב למכשולים או סכנות שבדרך, ועליכם היד הנסתרת להציל כמה שיותר מהם ולהביא אותם לביתם הבטוח.

Image

על המשחק
המשחק From Dust יכול בכיף להתחרות על התואר משחק ההמשך ללמינגים. במשחק אתם משחקים כדור שזימנו השאמנים של שבט ילידים ותפקידכם הוא להגן על בני השבט ולדאוג להתפתחות שלהם ברחבי העולם. בד בבד עם ההתקדמות שלכם, אתם תנסו להתחקות אחר העבר של בני השבט וזאת בעזרת שרידים עתיקים כמו גם לחישות המרחבים - אותן יוכלו לשמוע השאמנים לאחר שיתאכלסו בצמחיה ובעלי חיים. ההבדלים הגדולים בין המשחק הנוכחי ללמינגים הם: שאתם יכולים לפקוד על בני השבט ללכת ממקום למקום ושהוכנס אלמנט האסונות ממשחקי הבנייה נוסח סים-סיטי.

זמינות: כרגע המשחק זמין להורדה (בעלות של 60 שקלים) דרך רשת הפלייסטישן.

 

Image

 

גרפיקה
מסתבר שגרפיקה זה עניין של גיאוגרפיה, אם הייתם שואלים אותי מה אני חושב על הגרפיקה ומדובר היה במשחק מחשב - הייתי אומר שמדובר בגרפיקה ממוצעת מינוס. אבל בעולם הפלייסטיישן 3 הגרפיקה של From Dust נחשבת לגרפיקה טובה מינוס. מה שהצליח לעצבן אותי במשחק זה שלכל המפות יש את אותו קטע מעבר, שהוא אומנם קטע מעבר מושקע עם גרפיקה איכותית אבל עדיין מדובר באותו קטע מעבר שלא מחדש כלום אחרי הפעם השנייה שראיתם אותו.

 

Image

 

סאונד
תאמינו לי שבזמן שאני כותב את הביקורת אני עדיין יכול לשמוע את תקיעות הדידג'רידו (כלי נשיפה ארוך). ואת הלמות התופים. הסאונד של המשחק יכול היה לקבל אצלי ציון גבוה בשל האוטנטיות שלו וההשתלבות הטובה עם המשחקיות, אלמלא היו בוחרים לבלבל לי את המוח עם ג'יבריש בקטעי המעבר: מראים לכם טקסט באנגלית ובמקביל יש איזה יליד שמספר את הסיפור בשפת הג'יבריש שלו וכל מה שהוא עושה זה להפריע לי להתרכז בקריאת הסיפור. מלבד למוזיקת הרקע, נגינות בני השבט ועוד כמה אפקטים חביבים אין בתחום הסאונד יותר מידי חידושים או דברים מעניינים.

 

Image

 

המשחק והשליטה במשחק
אז כמו שאמרתי, אתם משחקים בתפקיד כדור שהוא הרוח השבטית, לכם לא יאונה דבר רע: אתם יכולים להכיל בתוככם גלונים של לבה רותחת, לרחף מעל מים ואפילו לחולל כמה ניסים. מי שכן צריך שישמרו עליו הם בני השבט שלכם, שבראש ובראשונה צריכים להיזהר מטעויות שלכם (למי לא יצא לשרוף את הכפר פעם או פעמיים?) ובד בבד מתמודדים עם סביבת מגורים לא שפויה שהמזרח התיכון נראה לידה גן שעשועים.

כל מפה מספקת לכם בין 5 עד 10 דקות של משחקיות. לעומת זאת, כדי לסיים מפה יהיה עליכם לבזבז בערך 45 דקות. אז לאן נעלמה לה חצי שעה? פשוט מאוד: בהמתנה ובמלחמה אינסופית כנגד כוחות הטבע. נכון, המשחק מוגדר כמשחק בו אתם לוקחים את תפקיד ה"אל" המקומי. אבל היכולות שלכם מוגבלות ביותר ולכן גם בחרתי לכנות את התפקיד שאתם לוקחים הרוח השבטית ולא אל מקומי.

 

Image

סביבת המשחק היא אכן סביבה משתנה, מדובר באיים וולקניים נטושים שבעבר היו מאוכלסים על ידי אבותיכם הקדומים, כל האיים משובצים בטוטמים ומחוברים ביניהם במעברים תת-קרקעיים מתחת לאוקיינוס (איזה בולשיט). ולאבות הקדומים היו לא מעט סיבות לנטוש כזו השקעה, אני יכול למנות לפחות שתי סיבות טובות: צונאמים והרי געש. שני אלו מכים באיים ללא רחמים, הרי הגעש פולטים כמויות נדיבות של לבה ששורפת כל מה שנקרה בדרכה והצונאמים מגיעים בתדירות של אחד לשתי דקות... אכן לא סביבת המגורים האידיאלית. להגיד את האמת, אני טיפה מאוכזב מסביבת המשחק, מהתיאורים של הטריילרים והטיזרים הייתי בטוח שמדובר בסביבה משתנה כמו ב-SPORE, שאני אחווה עולם חדש וייחודי כמו שראינו באווטאר, אבל לא - במשחק הנוכחי אתם צריכים להתמודד עם סביבת משחק עקשנית שתעשה הכל כדי למחוק לכם את הכפרים והשינוי היחיד שתראו זה בכיוון גלישת הלבה או זרימת המים. בכלל אם יוצרים עולם חדש, שיהיו מקוריים ויכניסו עוד כמה לחצי סלקציה מלבד אש ומים.

 

Image

 

הצמחייה ובעלי החיים שמקשטים את סביבת המשחק לא מגוונים במיוחד, מדובר בכמה עשבים, עצים, דגלים של יום-הולדת ויצורים בצורת זחלים ענקיים. הצמחייה מתפשטת בכל מקום שבו יש חול ומים, לפעמים לא צריך לעשות יותר מלחכות כדי שהצמחייה תתפשט, ולפעמים צריך רק להשקות את החול. בנוסף לצמחיה הרגילה, יש גם עצים מיוחדים: עצים שיכולים לספוג ולשפוך מים (עצי מכבי-אש), עצים מחוללי שריפות, ועצים מתפוצצים. הדינאמיקה של המשחק הייתה אמורה להיות מושפעת מהעצים, אבל למעשה מלבד מפה אחת או שתיים בהן מפריזים בשימוש בעצים המיוחדים, אין לעצים אלו תפקיד מהותי במשחק.

היכולת העיקרית שלכם במשחק היא ספיגה: אתם יכולים לספוג אליכם בערך חמש קוב של מים, חול או לבה. את המים תספגו בעיקר להשקיה, לכבות שריפות או כדי ליבש באופן זמני נחל קטן כדי שבני השבט יוכלו לעבור. החול משמש בעיקר כדי למלא בורות ולשנות נתיבים של מים ולבה. את האחרונה הוא מצליח להסיט ביעילות אפילו יותר גבוהה מאשר את המים. הלבה היא כאמור כלי מסוכן: היא משמשת ככלי יעיל לחסימת מים (ברגע שיוצקים אותה היא מתקשה לסלע בזלת). אבל בד בבד הלבה יכולה גם להצית שריפות ענק ולמחוק כפרים. כמובן שכל האחריות על כיבוי השריפות מוטלת על כתפיכם ובני הכפר לא ממש יעשו הרבה מלבד לצעוק "ווואאוווו אוווו ווואאאווו אווו" כדי שתשימו לב שיש שריפה.

 

Image

 

 

בנוסף ליכולות המיוחדות, הטוטמים שהם עמודים פולחנים הנמצאים במרכז הכפר, יכולים לספק גם יכולות מיוחדות שהן יכולות הישרדותיות ברובן. למשל, יש טוטם שמאפשר להקפיא את המים. במצב הזה כל המים מסביבכם קופאים כמו ג'לי ואתם יכולים לייצר מעבר דרך מקורות מים נוסח בני ישראל בים סוף. או למשל יש טוטמים שמאפשרים בלחיצת כפתור לכבות את כל השריפות באי. לכל טוטם יש את זמן הפעולה שלו ואת זמן ההמתנה בין הפעלה והפעלה. יש לשים לב שיש כמה צירופים של טוטמים שלא הולכים טוב ביחד, למשל: הקפאת המים לא הולכת טוב עם "לבלוע הכל" מכיוון שמים קפואים לא זורמים ולכן יהיה קשה מאוד לסלק כמויות גדולות של מים בשילוב הזה.

 

Image

האכזבה הגדולה ביותר שלי מהמשחק היא מהעדר אבולוציה, השבט שלכם לא באמת מתפתח, הוא סתם נודד מאי לאי, מאכלס ומחפש עדויות על העבר. זה נחמד כסיפור כיסוי אבל לא כעלילה. המשחק נראה כאילו לקחו שלב ב-Spore ונתקעו שם, בלי היכולת להתקדם. אחרי שתנדדו לאי השלישי או הרביעי, תתחילו לשאול את עצמכם מה באמת המטרה של המשחק. בעיקר מאחר וכל ההיסטוריה שתגלו לא תיתן לכם כלום מלבד טקסט לקריאה. אז אם הייתי רוצה לקרוא טקסטים הייתי פותח ויקיפדיה, לפחות שם הטקסט לא מפוברק. ממשחק הייתי מצפה לקבל איזה בונוס בצורת סרטון קצרצר בכל פעם שאני חושף עובדה היסטורית.

 

Image

 

 

אתגרים נוספים מלבד העלילה: תרימו את הכפפה ואם נשאר לכם עוד כח בואו להתנסות באתגרים שה-CPU מציג לכם, לכל מפה  יש את סדרת האתגרים שלה וכשתסיימו אותה בהצלחה תפתחו את האפשרות לשחק באתגרים . האתגרים מנוהלים כמו תחרות עם Leader board וציונים, אבל אני לא בטוח שהייתי רוצה להכניס את הראש שלי לעוד מפות מלבד אלו שאני מחויב כדי לסיים את המשחק.

 

סיכום
המשחק From Dust הוא משחק ניהול בו אתם לוקחים חסות על שבט ילידים קולני, המשחק הצליח לייצר ציפייה גדולה מאוד על פי הכתבות והטריילרים ששוחררו מה שנראה יותר כהבטחות ריקות. ההסבר היחיד שלי לפער הגדול בין הציפייה לתוצאה הסופית הוא באופן שיווק המשחק: מדובר במשחק שנמכר דרך הרשת במחיר זול, למפיצה אין את הכלים הרגילים לשווק אותו דרך החנויות ולכן נוצר מאמץ מוגבר בשיווק הדיגיטלי.

בסך הכל כמשחק מדובר במשחק חביב מינוס שמצריך הרבה תכנון וסבלנות, מדובר במשחק שקשה להפסיד בו, אבל גם קשה מנטלית לסיים אותו, בעיקר אם התחלתם לא נכון את המפה. בסך הכל גיימר רציני יוכל לסיים את המשחק תוך פחות מיום משחק בודד (בערך 12 שעות). המשחק מתאים לבני נוער והורים שמחפשים חוויית משחק טיפה שונה ובעיקר נטולת אלימות.

האם המשחק שווה את הכסף
אני חושב שיש התאמה בין המחיר - כשישים שקלים למה שהמשחק נותן וחבל, כי ברכישת משחק ישירות דרך רשת הפלייסטישן הייתי מצפה לקבל תמורה גבוהה יותר לכסף. אז מצד אחד מי שירכוש את המשחק יקבל את התמורה לכסף, אבל מצד שני ליוביסופט יש לא מעט משחקים ארוכים ויקרים יותר שבסיכום הכללי יהיו שווים את ההשקעה.

ציונים:
גרפיקה: 8
סאונד: 8
עלילה: 7
משחקיות: 6

ציון סופי 7.3

תמונות מסך נוספות:

 

Image

Image

Image

Image

Image

Image

עידכון אחרון ( Wednesday, 14 September 2011 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker