מבזקים

לא כל יום יוצא לנו שמבקר ברמה של ישי ריבלין מצטרף לצוות ודוחף קדימה לכתיבת ביקורות. את הביקורת למשחק Psychonauts כתב ישי כ"סיפתח" המציג את רמת הכתיבה שלו ומעבר לכל הסיפורים שמאחורי הצטרפות ישי לצוות, יש גם ביקורת על משחק חביב בשם פסיכונאוטס.

לקריאת הביקורת

תגובה בפורומים על הביקורת ופידבק למבקר

 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק BulletStorm הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Tuesday, 29 March 2011

הקדמה

הפרי היקר ביותר עליו שילמתי אי פעם היה תאנה, תאמינו או לא אבל תאנה אחת בודדת עלתה לי בסביבות 70 יורו. זה היה במסעדת יוקרה בפריס, התאנה הוגשה ממולאת בתערובת מתקתקה בה יכולתי לזהות אגוזים וצימוקים, על בסיס רוטב שמזכיר רימונים ומעל לכל כמה חוטים קריספיים של צמח לא מוגדר אך טעים לחלוטין.

למה אני מספר לכם את כל זה? כי אין לי ספק שאת כל המרכיבים למנה יכולתי לרכוש בפחות מעשרים שקלים, אבל בלב שלם אני אומר שהמנה הייתה שווה כל יורו ולמה? כי היו שם כל המרכיבים המנצחים: אומנות, דיוק ואיכות. מספיק שאחד הרכיבים היה חסר והמנה הייתה הופכת ממנה חלומית לקטסטרופה מביכה, אותו הדבר עם משחקי מחשב: כדי ליצור משחק איכותי צריך כל אחד משלושת הרכיבים: בסיס איכותי, נפש של אומן והרבה דיוק בקביעת המשחקיות. האם בולטסטורם עונה על הקריטריונים שקבעתי? תשובה כמובן בהמשך..

Image 

על המשחק

המשחק BulletStorm הוא משחק מגוף ראשון בוא אתם משחקים בתפקיד "גריי" ראש חוליית מחסלים מהכוחות המיוחדים, המשחק מתחיל בטיפוס אנכי על גבי גורד שחקים וחיסול שגרתי של טרוריסט מסוכן. הכל היה יכול ללכת חלק רק שבסוף המשימה "איזי" מחליט שהוא רוצה לבדוק את המחשב של הטרוריסט שנייה לפני שהוא מפוצץ אותו. להפתעתו ולתדהמת חברי חוליית החיסול הם מגלים שה"טרוריסט" לא היה יותר מעיתונאי תמים שעמד לחשוף חוליית מתנקשים שמטילה אימה על פוליטיקאים ועיתונאים.... וכן, להפתעתכם המרובה אתם מגדלים שמדובר בכם.

המומים מעצם העובדה שכל ההתנקשויות שלהם היו למעשה רצח בדם קר של אזרחים טובים, חברי חוליית ההתנקשות יוצרים קשר עם הגנרל סראנו, שמתגלה כגנרל המושחת ביותר עלי אדמות. סראנו לא מתנצל, להיפך - הוא צוחק להם בפרצוף ומודיע להם שכדאי להם לסתום את הפה ולהיות ילדים טובים. כאן נכנסת למשחק הדמות הדומיננטית שלכם: בשנייה נועזת אחת אתם מחליטים עבור כל הקבוצה שהם יוצאים למסע נקמה בגנרל סראנו, בתקווה שזה המעט שהם יכולים לעשות על מנת לגאול את נשמותיהם האבודות ולכפר על כל הרציחות ומעשי הזוועה שביצעו בפקודתו.

במשחק יצא לכם לעשות שימוש בשלל כלי נשק (אני ספרתי לפחות שמונה), להנות משלל שדרוגים, להצליף ולבעוט בכל מה שזז ולפגוש כמות אדירה של יריבים שונים ומגוונים: החל מחיילים סדירים וכלה בסופר דינוזאורים בגודל גורד שחקים. את מרבית המשחק תעבירו בלוויית החבר לחולייה -איישי, ולוחמת עילית בשם טישקה - שהיא דמות מיוחדת בפני עצמה. 

גרפיקה
למשחק יש גרפיקה טובה, יותר מידי טובה. כל כך טובה שזה פוגע בביצועים של המשחק, ועכשיו אני אסביר למה אני מתכוון: למערכת הפלייסטיישן יש יכולת מוגבלת מאוד לתת ביצועים מיוחדים, כדי לשפר את הגרפיקה היוצרים יכולים לעשות שני דברים: א. לייצר מנוע גרפי איכותי ויעיל יותר שינצל טוב יותר את המערכת. ב. לשחק עם ההגדרות של הגרפיקה כך שיתקבלו תוצאות מקסימליות.

המנוע הגרפי של המשחק הוא סביר, מדובר במנוע מבוסס Unreal שהוא מנוע חזק ואיכותי ביותר. אבל עדיין לא מספיק כדי לתת גרפיקה מדהימה. לכן היוצרים מתחו את גבולות היכולת של המערכת, הדבר בא לידי ביטוי קודם כל בצניחה במספר הפריימים לשנייה, זה משהו שקשה לשים אליו לב, אבל הפריימים של המשחק נעים בין 35 ל-50 FPS. במה זה מתבטא? כמעט בכלום, מלבד העובדה שאחרי כמה שעות משחק רצוף תתחילו להרגיש כאב ראש בלתי מוסבר שהתרופה היחידה לו היא הפסקה קצרה כל 40 דקות משחק. הביצועים הגבוהים של הגרפיקה עושים חיים לפלייסטיישן גם בזיכרון הזמין: הזיכרון נגמר למערכת באמצע מפה, בלי קשר לנקודות הטעינה. זה גורם למשחק להיתקע לשנייה וחצי ואז שוב להמשיך כרגיל. זה אומנם לא קרה לי הרבה, אבל קרה מספיק כדי שאני אשים לב שלא מדובר בתופעה אקראית. בנוסף לכל הצרות של הגרפיקה, יש בה גם כמות לא מועטה של באגים. לי למשל יצא לגלות שהנשק הלך לאיבוד - פשוט נעלם, אבל אל חשש: מדובר בבאג חולף, שכמותו יש עוד כמה באגים בלתי מוסברים.

כדי שלא תתבלבלו הייתי רוצה להתחיל לספר לכם על התוצאה הסופית - גרפיקה מעולה, כזו שעושה את המשחק להרבה יותר כיפי, שכל בעיטה נותנת אפקט כמו שצריך, שדמויות מתפוצצות ושדם משפריץ בצורה הכי יפה שיש. אפילו טישקה נראית סבבה לחלוטין ואם אני אומר שטישקה נראית סבבה זה אומר שבתחום הגרפיקה עשו כאן עבודה טובה.

סאונד
הסאונד של המשחק איכותי פלוס, המוזיקה משתלבת בצורה הכי נכונה שיש, האפקטים של הפיצוצים וקולות המפלצות ניתנים בצורה מדודה ומדויקת - כזו שמכניסה אתכם למשחק ולא חופרת או מכניסה אתכם לסרטים. אני לא יודע מה איתכם, אבל אני לא כל כך מחבב משחקים פסיכוטיים שסתם משמיעים קולות של מפלצות כדי להדליק אתכם, בלי קשר למה שקורה בפועל במשחק. בניגוד למשחקים כאלה, בבולטסטורם אם אתם שומעים קולות של מפלצת - אז באה מפלצת ואם תקשיבו טוב גם תדעו מאיזה צד היא באה.

הסאונד גם הוא עובר חישובים פיסיקליים, למשל אם יש ביניכם למי שמדבר איתכם קיר, אז הקול של אותה דמות ישמע חלש יותר, אותו הדבר גם אם הדמות שמנהלת אתכם דיון מתרחקת מכם. המזל הוא שבמשחק יש כתוביות שעוזרות מאוד להבין את הטקסטים בעיקר שאתם עסוקים בלחפש מקומות סודיים.

המשחק והשליטה במשחק
המשחק מתחיל באמת עשר שנים מאותה התנקשות גורלית, אתם טסים לכם בחלל, מנטרלים צייד גולגולות כשלפתע מופיעה ספינת הדגל של סראנו, ברור שלגנרל המהולל יש ספינת חלל פי עשר יותר גדולה ומאובזרת משלכם, אבל זה לא מונע מכם לנסות לזמבר לו את הצורה. אני לא יודע אם יש קשר, אבל שאתם לוקחים את ההחלטה לתקוף את הספינה של סראנו אתם שיכורים כלוט, וגם שאתם רואים שאין לכם סיכוי ומחליטים להתאבד ישר לתוך הספינה שלו - אתם עדיין לא הכי פיכחים. במבחן התוצאה יוצא שגם אתם וגם סראנו מתרסקים לכוכב לכת לא הכי ידידותי שפעם היה מאוכלס בהרבה בני אדם.

****ספויילר***
טוב, אז אין לי בדיוק איך להסביר לכם את זה בלי לעשות ספוייל קטן, אבל בטח תשאלו אותי מה סראנו עשה באותו כוכב לכת. מסתבר שמדובר באחת הקולוניות של בני האדם, שכרגיל כמו שאנחנו מכירים מעשרות סיפורים על קולוניות (ראו ערך הנוסע השמיני, זיכרון גורלי...) משהו משתבש שם.

הסיפור של הקולוניה הנוכחית הוא התחיל כסיפור הצלחה: בעיר העליונה גרו בני אדם תקינים לחלוטין, ובעיר התחתונה גרו פושעים ומורשעים שתפקידם היה לתחזק את מערך המסננים נגד קרינת הגאמא. אחד מתוצרי הלוואי של קרינת הגאמא היה חומר ראדיואקטיבי בכמויות נדיבות ביותר, ולפושעים נמאס מהר מאוד לעבוד קשה ולהיפטר מהחומרים הראדיואקטיביים אז הם פשוט החליטו לנטרל את המסננים - כך לא יווצר חומר ראדיואקטיבי חדש, כמובן שהם לא חשבו על זה שבכך הם חושפים את כל העיר לקרינה ולסופות חשמל, מה שהוביל לחורבן מוחלט של העיר העליונה ולהפיכתם של חלק גדול מהאסירים למוטנטים. אם זה לא מספיק, אז גם חייזרים מקומיים הצטרפו לסיפור, ביניהם גם עקרבונים חומציים ודינוזאורית שלידה גודזילה היא משחק ילדים.

גנרל סראנו לא בא אל הכוכב כגיבור חלילה, אין לו שום מטרה להציל אף לא אזרח בודד, הוא בא לכוכב הלכת עם פצצת DNA (נו באמת...) כדי למחוק את כל היצורים החיים ולהכשיר את הכוכב להתיישבות מחודשת.

****סוף ספויילר***

Image 

עכשיו שגמרנו עם הספוייל ניתן טיפה ביקורת על המשחק: אין בו טיפת היגיון פיסיקלי, גיאוגרפי, ביולוגי, מתמטי ומה שתרצו. למשחק יש חוקים משלו ואותם כדאי לכם ללמוד כמה שיותר מהר, אם תנסו לחשוב בהיגיון על פי כל החוקים שלימדו אתכם בבית הספר, סביר להניח שתסיימו בטעינה מחודשת של המפה...

את המשחק לשחק היחיד ניתן לחלק בגדול לשניים: עד שאתם מקבלים את השוט האלקטרוני ומרגע שאתם מקבלים את השוט: עד שאתם מקבלים את השוט המשחק הוא על "מוד התנסות", לא בדיוק סופרים לכם קליעים ולא מצטברות לכם נקודות על ביצועים. אבל איך שתקבלו את השוט, תתחברו למאגר המידע של הקונפדרציה ובאותו הרגע כל הריגה שתבצעו תיספר ותימדד לפי פרמטרים הזויים לחלוטין. שיפדתם יריב על ברזלים? מעולה! קבלו 100 נקודות על הריגה בסגנון "בובת וודו". העפתם יריב מקצה הצוק? שיגעון!! קבלו 50 נקודות על הריגה בסגנון "ורטיגו", עשיתם זאת בו בזמן שהייתם שיכורים? או-הו-הו!!! קחו עוד בונוס של 100 נקודות..

 לכל נשק, לכל יריב ואפילו לכל סביבה יש את אתגרי ההריגה משלהם, חלקם מצליחים באופן אוטומטי, בשביל האחרים צריך להתאמץ טיפה. אבל החשוב הוא שהנקודות שתצברו מההריגות המסוגננות משמשות אתכם לשתי מטרות עיקריות: האחת קניית תחמושת, לי זה לא קורה הרבה כי אני קמצן ביריות, אבל יש שלבים שבהם אפילו אני נזקקתי לשרות הזה. המטרה השנייה היא שדרוג הנשקים: זה אומר הגדלת נפח המחסנית וגם הוספת יכולת מיוחדת: לכל נשק יש יכולת מיוחד משלו, המגוחכת והקטלנית ביותר היא שיגור כדור שמקפץ במקום ועם כל קפיצה משגר פיצוץ, צריך להיות דביל כדי למות מדבר כזה, אבל זה כבר שייך לדיון על האינטיליגנצייה המלאכותית של הבוטים.

בואו ננסה רגע למנות את כלי הנשק שיש: יש את רובה הסער: הוא נשאר אתכם כמו הרפס, אם תרצו או לא תרצו (ציטוט מהמשחק). יחד איתו תוכלו לשאת עוד שני נשקים. הירייה המיוחדת של רובה הסער היא ירייה בשווי 100 כדורים. הנשק הבא הוא אקדח, לא סתם אקדח - אקדח חזק, מאלו שהורגים בירייה, הירייה המיוחדת שלו מתפוצצת ומבעירה את היריב. אחריו יש רובה צייד עם ארבע קנים, זה נשק קטלני ביותר והירייה המיוחדת שלו יכולה לחסל בוס בקלות, אבל היא גם עולה 1000 נקודות ניסיון (ירייה של רובה הסער עולה 180). אחריו יש את רובה הצלפים הייחודיות שלו היא שאתם יכולים לשלוט במעוף הכדור, לצערכם היריבים מרגישים שיורים עליהם ומנסים לברוח מהירייה, מה שהופך את מלאכת הצליפה למשימה קשה הרבה יותר, הירייה המיוחדת שלו מאפשרת לכם להטיס את הקורבן בו פגעתם וברגע שתבחרו גם לפוצץ אותו ואת כל מי שלידו. אחרי רובה הצלפים תקבלו רובה טילים שמתפוצצים בהשהיה (מזכיר את המטען צינור של דיוק ניוקם) והירייה המיוחדת שלו סתם עושה בלגאן. אחריו מופיע מטול כדורים נפיצים, בעל טווח קצר ביותר, אבל כמו שהזכרנו קודים יכול  להיות קטלני. הנשק האחרון הוא מקדחה, או יותר נכון משגר מקדחות שהירייה המיוחדת שלו משגרת מקדח לעבר יריבים נוספים מלבד זה שפגעתם בהם, אני חושב שההגדרה הכי טובה לנשק הזה היא "מוזר". השוט האלקטרוני הוא  נשק שבמשחק לשחקן היחיד לא גורם לנזק -למעט מקרים מיוחדים, אבל זהו אחד מכלי הנשק היעילים והחשובים יותר שיהיו לכם. בעזרת השוט אתם תוכלו לשלוף יריבים מהמסתור, להכין אותם לבעיטה או להעיף אותם דרך מכשולים - מה שאוטומטית נותן את הניקוד על הריגה בסגנון "בובת וודו", השוט גם ישמש אתכם כדי להתגבר על מכשולים, לייצר הרבה נזק לסביבה ולמשוך אליכם חפצים הרחוקים מהישג ידכם.

עצם העובדה שבחרתי לפרט לכם על הנשקים מעידה על כמה נהניתי להשתמש בהם, מכל הבחינות: הירייה, האפקט של הפגיעה, הטעינה, התחכום והאסטרטגיה שמציב לכם כל נשק והצורך בלבחור איזה שלושה נשקים ילוו אתכם בכל זמן נתון, מוסיפים הרבה מאוד למשחקיות.  

Image 

למשחק יש חרב פיפיות בדמות הומור שחור: מצד אחד המשחק מצחיק מאוד, בעיקר הדיאלוגים יכולים לקרוע אותי מצחוק, אבל מצד שני מדובר בהומור שחור, כזה שלא תמיד קל להבין אותו (צריך להבין טוב אנגלית) וגם לא תמיד כדאי שהסובבים אתכם ישמעו אותו, בעיקר אם מדובר בבני נוער צעירים... בכלל המשחק לא מתאים לבני נוער מתחת לגיל 18 בארה"ב, או 13 לדעתי, יש בו כמות אדירה של גופות, חלקי גופות ומראות לא הכי פשוטים של יריבים משופדים ומשתפדים בזמן אמת. להגיד שזו סיבה מספיק טובה להגביל את המשחק לגיל 18? זו תהייה ממש צביעות, בעיקר בגלל שבגיל 13 כבר שיחקתי ב-DOOM בו גופות עפו ויריבים התרסקו לכל הכיוונים.

הבוסים של המשחק הם תענוג אמיתי, במשחק יש בוסים גדולים ויש בוסים קטנים. באופן לא הכי מפתיע דווקא הבוסים הקטנים יכולים להיות הקטלניים ביותר, בעיקר אם הם באים בליווי עשרות אוחזי מצאטות מטורפים ומחבלים מתאבדים שקופצים עליכם ללא אבחנה. מצחיק, אבל הפיתרון הטוב ביותר כנגד הבוסים הקטנים והמתאבדים.... זה הכדור המקפץ.

זה מוביל אותנו לאינטיליגנציית הבוטים: אלמלא היו כל המחבלים המתאבדים והבוסים רצים לי ישר אל תוך הכדור המקפץ כדי להתפוצץ, עוד הייתי יכול להאמין שמדובר במשחק עם אינטיליגנציית בוטים גבוהה: הבוטים בהרבה מקרים חותרים למגע, יודעים ללכת מסביב למכשולים ואפילו מנסים להתחמק מהיריות שלכם. אבל כל זה לא מונע מהם למות בזה אחר זה כמו בפס יצור מאותה מלכודת שמת חצי שנייה קודם החבר שלהם. זה לא חייב להיות הכדור המקפץ. יש מסכים שלמים שסיימתי בלי לירות ירייה בודדת בגלל שכל היריבים רצו לי ישר לבעיטה שהלבישה אותם ישירות על קקטוס, חישמלה או טחנה אותם באיזה פרופלו. במילים אחרות: לא בוטים חכמים במיוחד.

המשחקיות של BulletStorm מעולה, אני אומר את זה בכיף כי הרבה זמן אני מחכה למשחק כזה שיהיה זה שיגרום לי להוציא את הדיסק של TestDrive2  ולחזור לשחק בסגנון FPS, המשחק לשחקן היחיד כל כך טוב שאני לא יכולתי לעזוב את השלט עד שנגמרה לו הבטרייה וגם אז הדלקתי את השלט השני והמשכתי לשחק. אני נהניתי מהעלילה כמו שלא נהניתי הרבה זמן מעלילה של משחק FPS ואפילו הצלחתי להיות מופתע (בקטנה) בכמה נקודות במשחק.

לסיום נגיד שהמשחק נותן לכם את האפשרות לראות את הסטטיסטיקות שלכם וזה אומר כמה נקודות צברתם בכל אחת מחמשת דרגות הקושי האפשריות. אם תשאלו אותי באיזו דרגה כדאי לכם לשחק, הייתי ממליץ על הקשה (אחת לפני הקשה ביותר).

מולטיפלייר ומשחק הרשת
נחלק את זה לשניים: המולטיפלייר של המשחק מכיל מוד קו-אופ, מפותEchoes  ומשחק רשת מאסיבי. מוד הקו-אופ זה מוד שכיף לשחק אותו עם עוד חבר, בו אתם תתמודדו מול גלים בלתי פוסקים של יריבים שישטפו את המסך. כחלק מהקו-אופ תקבלו גם משימות משותפות כמו לחסל יריב בדרך מיוחדת ואם תצליחו תקבלו גם בונוס נדיב.  

Echoes: אלו הן למעשה מפות קצרות מהמשחק (עד 10 דקות למשחקון), במפות תידרשו להפגין את המיומנות שרכשתם במהלך המשחק ולהשיג כמה שיותר נקודות סקיל על הריגות מיוחדות, ככל שתהרגו באופן מגוון יותר, כך תקבלו יותר נקודות ותוכלו לפתוח מפות נוספות. מה הקשר למשחק הרשת? ובכן בכל רגע נתון שבו המשחק מחובר לרשת הוא מעביר את ציוני השחקנים הטובים ביותר ומדרג אתכם בין אלפי השחקנים, כדי שתשאפו להגיע לראש הטבלה.

משחק רשת מאסיבי: כאן אני מדבר עם משחק עם שחקנים מרחבי הרשת ולא בהכרח חברים שלכם, כאן המשחק צבר רצף כישלונות נדיר ביותר. במשך שעות על גבי שעות לא הצלחתי למצוא עם מי לשחק ו גם שמצאתי עם מי לשחק - המשחק התחבר לשרת ונתקע. ברקע רצה לי כל הזמן הודעה על כך שהאיזור שלנו (ישראל) סובל מקישוריות גרועה (וואלה, ספרו את זה לתוכי של בזק). בקיצור כרגע משחק הרשת הוא פרשייה לא סגורה עבורי,  בינתיים אני מחכה לעדכון שיפתח את האפשרות להרים שרתים גם עם אנשים מהאזור שלנו (אירופה פלוס-מינוס) ועד שזה יקרה הציון הכללי של המולטיפלייר נפגע.

סיכום
המשחק BulletStorm הוא משחק נדיר ביותר, לא יצא לי לשחק בהרבה משחקים וליהנות כמו שנהניתי ב-SP של המשחק הנוכחי, אם תשאלו אותי למה, אני אגיד לכם להסתכל על ההקדמה: יש בו מהכל במידה הנכונה ובצורה הכי מדויקת. אפשר להגיד שהמשחק הזכיר לי מאוד את המשחק Enslaved, רק שכאן בניגוד ל"מונקי" לגריי יש אופי משלו וביצים מברזל.

במשחק יש כמה טוויסטים חמודים ודברים שהצליחו להפתיע אותי, המשחק מציג גרפיקה ברמה גבוהה מאוד שנפגעת מהיכולות המוגבלות של הקונסולה. המשחק מתאפיין באינספור דרכים להרוג את היריב, בהעשרה של הנשקים ובשימוש מתמיד בסביבה. למשחק יש מצב מולטיפלייר בו ניתן לשחק בקו-אופ או לשחק במשחק רשת, אולם עד כה רק מצב הקו-אופ מתפקד כראוי.

האם המשחק שווה את הכסף
כן, אפילו אם לא היה מצב רשת בכלל, בלי קשר לקו-אופ. המשחק לשחק היחיד לדעתי הוא חוויה מענגת ונדירה שרק גיימר אמיתי שעבר מספיק משחקים (חלקם משעממים) ידע להעריך. אני לא יודע מה איתכם, אבל לי לא נמאס לבעוט ביריבים ולמצוא דרכים חדשות לשפד להם את הצורה..

אם תשאלו אותי מה עדיף לקנות: את KillZone3 או את BulletStorm, התשובה תהיה חד משמעית: BulletStorm עדיף פי כמה מהסבטוכה והשכונה שהולכים ב-KillZone3.

ציונים
גרפיקה: 8
סאונד: 10
משחקיות: 10
עלילה: 10
מולטיפלייר: 5 (סעיף זה יבחן מעת לעת ואם יהיה שינוי בחיבוריות - אנו נתקן)

ציון סופי:  8.0

 

 

התמונות נלקחו מהאתר הרשמי של המשחק

 

 

עידכון אחרון ( Tuesday, 29 March 2011 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker