מבזקים
יצאו תמונות מסך חדשות למשחק Spcae Siege, משחק עתידני מז'אנר ה-FPS, אתם מוזמנים להתרשם.
לצפייה בתמונות
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק ביושוק2 BioShock2 הדפס דואל
הערכת משתמש: / 0
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Thursday, 25 February 2010


הקדמה
להיכנס שוב לעיר רפטור עשה לי סרטים, לא בהכרח טובים, הייתי יכול להלאות אתכם בסיפורים על החוויה הרוחנית שעברתי – אבל טובים ממני עשו זאת ולכן בחרתי לצטט מתוך השיר של אהוד בנאי "זמנך עבר", אותו שרתי לאורך כל השבוע בו שיחקתי במשחק:

"בחלומי חזרתי לבית הספר התיכון \ ולא הכנתי שיעורים.
פיקסמן מזיע, רמז לי לבוא
,  \ הוא רצה שנסתלק אליו לשמוע תקליטים.
"
הפעמון כבר מצלצל" אמרתי לו \ "שיצלצל" הוא אמר
"
אין בכלל ממה לפחד \ הכל כבר עבר,
אנחנו כאן אורחים לרגע \ הבט סביב,
זה לא הפעמון שלנו,  \ אתה מקשיב?"
"
אני מקשיב" אמרתי לו \ "וזה חלום כל כך מוזר"
"
תתעורר" אמר לי פיקסמן - \ "זמנך עבר".

Image

הסיפור
"השנים הם שנות השישים, תקופת מלחמת העולם הקרה, פריחת המדע ותחילת התפכחות האנושות כנגד משטרים תאבי כח. מדען בשם ראיין אנדרו היה מדען דגול, מנהיג בחסד ואחד מהאנשים שאמרו לא עוד לניצול האדם הקטן ויצאו כנגד משטרים המדכאים את העם בחסות סיסמאות אציליות כגון:"הכל שייך לאל" (כנסיה), "הכל שייך לעם" (קומניסטים) וכן הלאה.

בגדול האידיאולוגיה של ראיין יכולה לקסום לכל אדם, אין יותר מדינה, אין יותר מיסים מיותרים וכל אדם מקבל שכר בדיוק ע"פ החלק שהוא תורם לחברה, בלי לצפות לקיזוזי מיסים בסוף החודש. לשם מטרה זו הקים ראיין עיר שלמה בלב האוקיינוס אותה כינה Rapture או בעברית "אקסטזה". משמה של העיר אתם מבינים שהיא אמורה להיות גן עדן אנושי עלי אדמות.



Image

 במקביל להקמת העיר, ראיין מגייס צוות מדענים שחוקר את הגנום האנושי במטרה להשביח את תושבי העיר וליצור גזע על של בני אדם. המחקר מתאפשר בזכות קיומם של הפלסמידים וגילוי חומר מסתורי בשם "אדם" בזן נדיר של רכיכה.

ה"אדם" מאפשר לבצע את השינויים בבני האדם בגלל שהוא גורם לתאי הגוף להיות לא יציבים (מתפרדים ומתרכבים מחדש כל הזמן). הבעיה מתחילה בכך שקשה מאוד להפיק את החומר, והפתרון היחיד והמאוד לא מוסרי הוא להחדיר את הרכיכה לגופן של ילדות קטנות מבית היתומים, שם בסימביוזה הן מייצרות פי שלושים יותר אדם ממה שמפיקה הרכיכה. אז למה לא מוסרי אתם שואלים? כי כדי להפיק את מרבית כמות ה"אדם" מהילדות צריך "לקצור אותן".

 מרגע שמתגלה ה"אדם" חווים תושבי העיר Rapture קפיצות מדעיות וגנטיות מדהימות: פתאום הכל אפשרי, כשאומרים למדען שהכל אפשרי מקבלים ניסויים מדעיים מזוויעים ולא מוסריים בעליל, כמו שקרה גם ב-Rapture. מה שגרם לאנשים לאבד לחלוטין את השפיות ולהפוך מבני אדם למפלצות אימתניות.

 רקע כל הבלגאן שמתחיל בעיר, מתחילים מאבקי כח בין מנהיגי העיר לבין עצמם ובינם לקבוצת מבריחים. המנהיג הדגול אנדרו ראיין מתחיל גם הוא לאבד את המוסריות, ומאחר והוא הכל יכול בעיר שלו הוא בוחר לחסל באכזריות כל אדם שרק נחשד בערעור בטחונה של העיר. "

רגע, אתם בטח שואלים את עצמכם "למה כל הקטע הקודם נמצא במרכאות"? וואלה בגלל שגם זה ציטוט מתוך הביקורת למשחק ביושוק. מסתבר שגם בסיפור חסכו עלינו והרבה לא משתנה בעיר רפטור, אפילו בדמויות הפועלות בעיר אין יותר מידי הבדלים בין המשחקים.

Image

ההבדל היחיד בין המשחקים הוא שהפעם אתם משחקים ביג-דדי "דלתא", האב טיפוס לאבא מפלצת של הילדות הקטנות. איכשהו גברת קרירה בשם Lamb שמגיעה לעיר רפטור על תקן פסיכולוגית משכנעת אתכם להתאבד ובכך להפקיר את הילדה שלכם, שהיא על פי טענתה גם הבת שלה. אל תשאלו אותי איך אבל אתם שורדים את הכדור בראש ובמקום להסריח אתם מתעוררים באיחור של עשר שנים למסע נקמה חסר מעצורים... בקיצור עלילה חלשה ביותר.

גרפיקה
אין שינוי. לא יעזור לכם ואל תנסו לשכנע אותי, בתחום הגרפיקה אין שינויים משמעותיים. מדובר באותו מנוע גרפי עם אותן אפשרויות כפי שראינו בביושוק הראשון, ההבדל היחיד הוא שפעם הגרפיקה נחשבה לטובה. כיום היא נחשבת לממוצעת, ממשחק שמחשיב את עצמו לאחד המשחקים הטובים יותר שאמורים לצאת לחנויות הייתי מצפה לתמיכה בדיירקט
X 11, אבל מה לעשות ש-Nvidia היא שותף פעיל בפיתוח של המשחק ושהכרטיסים שלהם עדיין לא תומכים ב-DirectX11. אם יש שיפור, אז זו תוספת קטנה לאנטיאלייזינג, כמעט ולא מורגש.

Image

סאונד
הסאונד טוב, קצבי מתי שצריך ותורם רבות לבניית המתח של המשחק. לוקח לכם הרבה זמן להתרגל לזה שאת הקולות של המפלצת – אתם עושים, למעשה בפעמים הראשונות הייתי מסתובב ומחפש את המפלצת שכרגע נפלה או נהמה. היה חסר לנו בעיקר הספלייסר שנהנה לשיר על זה שישו אוהב אותו, כנראה שאחרי שרפטור נפלה הוא הבין שזה לא כל כך נכון...  

בתחום הסאונד אני חייב לתת הסתייגות קטנה: לעיתים רחוקות (למשל שבאה האחות הגדולה) המשחק מפעיל מוזיקת רקע מלחיצה וחופרת לחלוטין שיכולה להימשך רבע שעה, כשזה קורה אפשר להשתגע ממש.

דרישות מערכת מינימאליות
מעבד:
AMD Athlon64 3800+ 2.4GHz, מעבד אינטל פנטיום 4 3GHz ומעלה.
זיכרון: 2 ג'יגה.
כרטיס מסך:
7800GT של Nvidia או כרטיס מסדרת  Readon X1900 ומעלה.
כונן קשיח: מינימום 11 ג'יגה פנוי.
כרטיס קול תואם
DirectX9.0c.

 Image

המשחק והשליטה במשחק
בואו נפריד בין שני דברים: העלילה למשחקיות. אם אתם רוצים לדבר על העלילה אז אני יכול להגיד לכם מראש העלילה מסריחה, זה נראה כאילו היו שתי גרסאות ליוצרים של הסדרה. את הגרסה הטובה הם עשו בביושוק הראשון ואחרי שנגמרו להם הרעיונות הם עשו בביושוק 2 את הגרסה השנייה.

ראשית זה ממש מבאס לחזור לעיר רפטור, דחילקום – עד שיצאתי מהעיר הזו יצא לי הנשמה, הפכתי לקלסטרופובי ולא יכולתי לשמוע יותר טיפטופים למשך שנה ובכלל שחברה שלי אמרה לי שהיא רוצה ללכת למצפה התת-ימי באילת. הודעתי לה באופן חד משמעי שמבחינתי גם אם המטוס שלי יתרסק בלב הים אני אעדיף לטבוע ולא להיכנס לעוד מבנה תת-מימי.


Image


שנית, העלילה עצמה ממש לא מעניינת, את מי באמת למה הביג-דדי מלווה ילדה קטנה בכזו נאמנות? העלילה עצמה גם מלאה סתירות: למשל אתם משחקים ביג-דדי שהופרד מהילדה שלו ועושה הכל כדי להחזיר אותה אליו, אבל "על הדרך" אתם מחסלים כמה עשרות ביג-דדי אחרים כדי לגנוב להן את הילדות. בכלל במשחק הקודם זה היה סביר לתת לשחקנים את האפשרות לבחור בין אם הוא רוצה להשאיר את הילדות הקטנות בחיים או לקצור מהן "אדם". כאן אתם משחקים ביג-דדי, דמות שמאמצת את הילדות והן קוראות לכן "אבא", אז נכון שמדובר בכמה פיקסלים, אבל עדיין לתת את האפשרות לקצור את הילדה זו דפיקות. בכלל אם בביושוק הראשון כל הקטע עם הילדות היה טיפה ביזאר, כאן מתקבל הרושם שליוצר הסדרה יש בעיה רצינית עם השלטונות, ילדות, רופאים ופסיכולוגים. אני לא אתפלא אם העלילה של המשחק נוצרה על ידי אב ממורמר שטוען לגניבת זרע ונאלץ לשלם הון תועפות למזונות ולפסיכולוגית כאחד.

לסיום טיעון העלילה אני אקנח במונולוגים משעממים, כאלו שאתם לפעמים חייבים לשמוע אבל לא באמת רוצים, מה לעשות – שלא כמו במשחק הראשון ההקלטות שתמצאו פזורות ברחבי המפה ירדימו אתכם, פשוטו כמשמעו.

Image

 המשחקיות לעומת כל זה הייתה ונשארה טובה. אני אישית אוהב את האפשרות  שנותנים לי לשוטט חופשי במפה ולמצוא מעברים סודיים, חפצים שמשדרגים לי את הדמות והרבה כסף. לא הייתה במשחק כספת אחת שלא פרצתי ולא היה פלסמיד אחד שלא הגעתי אליו, על כל מפה חרשתי לפחות ארבע-חמש שעות הלוך ושוב עד שהייתי בטוח שהפכתי כל מילימטר.

הקרבות במשחק סוחפים, בנוסף לקרבות הרגילים בהם אתם נפגשים בכמויות מבוקרות של יריבים, תיתקלו גם בקרבות "אמבוש" – שהם למעשה מארבים מתוכננים שיצפו לכם מידי פעם ובהם יהיו ריכוזי כוחות. בנוסף יהיו מקרים יחודיים כגון איסוף "אדם". בהם יזרמו אליכם כמויות אדירות של ספלייסרים ואפילו ברוטים (ספלייסרים שמנים ומכוערים). רק שהפעם אתם תהיו יוזמי האמבוש ותוכלו להתכונן לקרב מבעוד מועד.

את נקודות הבריאות שלכם תוכלו להחזיר באמצעות תחנות בריאות, ערכות עזרה ראשונה או ע"י שתייה ואכילת מזון שפזורים בארונות, על גופות, בפחי זבל, במקררים או סתם זרוקים להם במפה. אותי הטרידו כמה שאלות: איך אתם מצליחים לאכול קופסאות שימורים בלי פותחן? איך אתם מצליחים בכלל לאכול או לשתות למרות שיש לכם קסדת אמודאי על הראש? האם ביג-דדי ימות מהתקף לב לפני שיגמר המשחק? ושאלת השאלות.. מה עם ללכת לשרותים?!?

Image



בתכלס מה שמעניין אותנו זה להגיד מה ההבדל בין המשחק הראשון לשני:
בנשקים, אתם מקבלים את המקדחה שיכולה לעבור שידרוגים בעזרת פלסמידים למקדחה מקפיאה סופר-חזקה, יש גם את רובה הצלצל שלא כל כך זכור לי מביושוק הראשון. המצלמה הגנטית שהייתה לכם עוברת שיפור והיא מעתה מסרטה: אתם תתעדו את הקטילה ותקבלו ציון על המקוריות והביצוע, ממש בית ספר לאומנויות.  עוד משהו, במשחק הנוכחי אתם תוכלו להשתמש בו זמנית גם ביכולות הנרכשות מהפלסמידים  גם בנשקים.

פריצה לטכנולוגיות כמו מתקני אבטחה, דלתות, כספות וכיו"ב היא טיפה שונה מבעבר: בעוד שבמשחק הקודם היה צריך זריזות מחשבה ומעט זריזות ידיים, פה הדבר העיקרי שמשחק תפקיד זה זריזות ידיים: יש לכם חוגה שנעה מימין לשמאל ואתם צריכים לעצור אותה רק כשהיא בדיוק מעל הירוק\כחול. אתם תקבלו גם בונוסים על פריצה מוצלחת במיוחד (מחט נעצרת על החלק הכחול), כך למשל מכונות יוציאו לכם תחמושת\ציוד אקראיים, עמדות ריפוי יפלטו ערכות עזרה ראשונה ומצלמות אבטחה יפעילו את האזעקה למשך זמן ארוך יותר.
היריבים: אין שינוי משמעותי, אני לא זוכר אם היו ברוטים במשחק הקודם, אבל התוספת העיקרית למשחק היא "האחיות הגדולות" שנראות יותר כמו רובוטים משוכללים שמסוגלים לזנק לראש בניין בגובה שלוש קומות. האחיות הגדולות הן למעשה שילוב בין הכח של הביג-דדי לילדה החביבה כך שהן מריחות "אדם" מקילומטר והן גם יודעות איך להשתמש בו ולרכוש איתו פלסמידים חדשים.

Image

 השינוי המשמעותי בין המשחק הראשון לשני הוא משחק הרשת, אם יש משהו שיכול להעלות ציון למשחק FPS זה משחק רשת טוב. הבעיה העיקרית שלי עם משחק הרשת היא שהוא  נתמך על ידי ווינדוס לייב, שאינם תומכים באופן רשמי בישראל. קשה לי לדעת את מי אני צריך להאשים בפינגים הבעיתיים שלי- את השרתים של מיקרוסופט או את השרתים של 012, מהם אני מקווה להתנתק בעוד חודשיים וחצי כשרק תפוג ההתחייבות. אני יכול להגיד לכם רק שזה היה בלתי אפשרי בעליל לעשות משחק אחד בלי לסבול מבעיות תקשורת לשרתים, בעיה שמזכירה מאוד את מה שקרה לי גם ב-GTA4 כשניסיתי להתחבר למשחק הרשת בשירותי הלייב של מיקרוסופט.

במשחק הזה אתם משחקים ביג-דדי, זה אומר שאתם תקחו את הילדות שלכם לטיול על הגב ושהן יאתרו "אדם" אתם תצטרכו לשמור עליהן מפני ספלייסרים מרושעים שיחמדו את "האדם" לעצמם, התוספת הזו דווקא משפרת את המשחקיות, למרות שהיינו מצפים שזה יהפוך את המשחק למסורבל. הילדה עצמה חמודה לחלוטין, היא מעירה מידי פעם הערות ביניים שיכולות להיות טיפה משעשעות, כך למשל ששרפתי את אחד הספלייסרים אמרה הילדה "אני מריחה מרשמלו" ואני חשבתי לעצמי "כזו תמימה" היא לא יודעת שזה ריח של עוף צלוי?

Image

חלק מהדמויות ואפילו מהחפצים עושים במשחק "ספון". זה אומר שאם תעשו סיבוב במפה ותנקו אותה לחלוטין, בסיבוב הבא תמצאו עוד יריבים. אני הצלחתי לשחק באותה מפה כמה שעות כך ש"ניקיתי את המפה" לפחות חמש פעמים. זה מוזר,שיחקתי במשחק מתחילתו ועד סופו ואני עדיין לא מצליח להבין איך בעיר רפטור יש בכלל אנשים נורמלים ולא חמושים שמסתובבים חופשי חופשי (כמו טננבאום) בעוד אני נאבק במאות יריבים לפלס את דרכי. תגידו לי גם, ממה בכלל הספלייסרים חיים אם הם תוקפים כל מה שזז ואיך הספלייסרים לא נרקבים אחרי שנים שהם זרוקים מתים.

במשחק יש שלוש דרגות קושי, מניסיון ידעתי שלא כדאי לקחת את הדרגות הנמוכות, המשחק הופך להיות למשעמם מידי. בכלל הבוטים במשחק יכולים להיות סטלנים, ללכת מטר מליידכם ולא לשים לב שאתם ככה סתם מטיילים לו בעיר ואתם עוד משחקים דמות ענקית של ביג-דדי.

סיכום
ביושוק 2 הוא שם של משחק עם הרבה פוטנציאל, לצערי הפוטנציאל הזה לא מומש במלואו בעיקר בעקבות חוסר דימיון של היוצרים ועלילה גרועה. למזלו של המשחק יש לנו חוק שמחייב את המבקרים לסיים את המשחק קודם להוצאת הביקורת. לכן אני יכול להגיד לכם שהמשחק עצמו מתחיל רע, אבל עם ההתקדמות במשחק יש שיפור במשחקיות ואתם תהנו להמשיך ולשחק רק בשביל להנות מהקרבות הכיפיים.

למשחק הכניסו כמות קטנה של שינויים, אבל השינוי החשוב מכל הוא משחק הרשת שאמור לשדרג פלאים את המשחק ובעצם להצדיק את הדימיון החריג בין שתי הגרסאות של המשחק. אפשרות הרשת מבוסס על טכנולוגיית ה-Live שפוגמת באופן משמעותי בחווית המשחק.

 

האם המשחק שווה את הכסף?
שאלה טובה, המשחק לשחקן היחיד לא שווה יותר מידי. לעומת זאת אם אתם יודעים שהקישור שלכם לשרותי הלייב הוא תקין – לכו על זה. אני הייתי מחלק את ההמלצה לשלוש קטגוריות: גיימרים כבדים שלא אכפת להם מכלום ורוצים את המשחק – להם לא משנה ההמלצה, הם כבר קנו. גיימרים שמכירים את ביושוק הראשון: להם צפוייה אכזבה מרה מהמשחק. ולבסוף אנשים שלא מכירים את ביושוק: אותם העלילה המתוסבכת של המשחק טיפה תבלבל, אבל עדיף להיות מבולבל מאשר מאוכזב.  

 

ציונים
משחקיות: 9
עלילה: 4
גרפיקה: 8
סאונד:9
מקוריות: 5
אתגר: 9

ציון סופי: 74

 

לתמונות מסך נוספות

עידכון אחרון ( Thursday, 25 February 2010 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker