מבזקים
חדשות טובות לכל חובבי הנוסטלגייה: המשחק King Quest יצא לדרך, והיום הוא יוצא גם בחינם וגם באיכות גרפית משופרת!!!!
להורדת המשחק  
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק באטמן Batman: Arkham Asylum הדפס דואל
הערכת משתמש: / 2
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Tuesday, 29 December 2009

הקדמה
החלום של כל ילד בגיל 10 זה להידמות לגיבור העל שלו. כך למשל, שאני היתי בן 10 התוודעתי לגיבורי העל כגון האקס-מן, ספיידרמן, סופרמן ובאטמן. וכמובן, ההשראה שהם נתנו לי הייתה לקפוץ מגגות, מעצים, מספסלים, לזרוק מקלות ואבנים ולהדוף כדורים עם הבטן. לו רק יכולתי לעוף באותה תקופה...או לשלוף ציפורני מתכת קטלניות מהידיים, או סתם לשרוף אנשים בעזרת לייזר מהעיניים...אחח, כמה שימושי זה היה יכול להיות....

אבל הדבר הקרוב ביותר למציאות דאז, היה לנסות להמציא את המכשירים של באטמן בגרסה דלת-תקציב של ילד בן 10.  החל מבומרנגים ועד לאופני-באטמן, המצאנו ארסנל נשקים ומכשירים על פי איש העטלף הנודע. אכן תקופה מעניינת...

Image

 על המשחק
Rocksteady כנראה עברו את אותה ילדות, עם אותה השראה ואותם גיבורים. אבל ההבדל הוא שהם באמת עשו עם ההשראה הזאת משהו חיובי, מאשר סתם לזרוק מקלות אחד על השני ולדמיין שזה באטרנג (Batarang). הם לקחו את זה צעד אחד קדימה והחליטו לפתח משחק שיוכל להעביר את החוויה הקרובה ביותר לקומיקס של איש העטלף. תמיד חלמנו שהדמויות יצאו מהמסך או הקומיקס ונוכל לראות אותן בפעולה, "לייב". אמנם יצאו הרבה משחקי באטמן עד היום, חלקם אפילו לא רעים, אך עם זאת לא היה אחד מהם שהעביר את החוויה של להיות באטמן, בצורה טובה.

Image

הסיפור מתחיל בנקודה שבה באטמן מסיע את הג'וקר, אזוק במכוניתו, למוסד הסגור ארקהאם. הם נכנסים למוסד, שם באטמן מוסר אותו לידי השומרים, ובנקודה ההיא, השחקן תופס שליטה על באטמן וממשיך בליווי הג'וקר ביחד עם השומרים, פנימה אל אחד המתקנים השמורים יותר בארקהאם. כבר מהנקודה הזאת השחקן יכול להרגיש כמה עוצמה יש בדמות הזאת, אם זה בהליכה שלה, בדיבור, במראה עצמו. Rocksteady עשו פשוט יצירת מופת, הרבה מעבר למשחק רגיל. הפרטים הקטנים, האוירה, הדיבוב. זהו גן-עדן לכל מי שאוהב את באטמן, ובאמת קשה לי להאמין אם יש בכלל כאלו שלא אוהבים אותו. לשחק את באטמן באמת נותן את התחושה לשחקן שהוא באטמן.

 בכל אופן, עם התקדמות הליווי, בנקודה מסויימת לא מאפשרים לבאטמן להמשיך הלאה והוא צריך לעמוד בצד ולצפות. ושם הג'וקר נמלט מידי האחראים, בתקווה שאיש העטלף ירדוף אחריו לתוך המוסד, אל המלכודת שלו. ואכן באטמן פורץ את הדרך ומיד מתחיל האקשן.

 

Image

 

 

גרפיקה
המשחק מבוסס על מנוע Unreal, שעושה עבודה מצויינת, ואפילו מעל ומעבר לכך. זהו תענוג להסתכל על העולם שהם בנו, עם כל הפרטים הקטנים והגדולים גם יחד. החליפה של באטמן, השומרים, הג'וקר, המפקח גורדון. כולם נראים בדיוק כמו בסדרה. הטקסטורות החדות והמפורטות של כל קיר, שידה, מחשב, אסיר ותא. הרצתי את המשחק על הגדרות שיא עם ה GTX260 שלי, המשחק רץ בלי שום בעיה, ברזולוציית 1440:900, בהתאם למסך שלי. יש פיזיקה במשחק, כמו למשל הגלימה של באטמן, אבל לא יותר מדי. זה עדיין לא מוריד מהמשחקיות. לפעמים כיף פשוט לעצור ולהסתכל סביב על העולם ש Rocksteady יצרו. על הפרטים המדוייקים להפליא, על האפקטים המרשימים של האור והצל, החליפה של באטמן, שבמהלך המשחק עוד תיהרס ותקרע בחלקה. הפנים של איש העטלף יהיו מפוחמות בסוף המשחק, הגלימה תקרע בקצוות ובאמצע. המסיכה תסדק. Rocksteady ידעו שלכל המעריצים בעולם באשר הם, תמיד עלתה השאלה המוצדקת – איך זה שתמיד, אחרי כל הקרבות הענקיים והמסוכנים של הגיבור, לא רק שבאטמן לא נפגע, אלא גם החליפה שלו נשארת שלמה? והם החליטו שלא לדבוק במסורת הזו, אלא באמת להראות שגם הגיבור הוא לפני הכל ואחרי הכל, אנושי. או לפחות החליפה שלו...

 Image

 

סאונד
אחד המשחקים המושקעים ביותר בסאונד, לפחות לשנת 2009. Rocksteady ליהקו את מיטב השחקנים המדובבים בסדרה המצויירת, כמו למשל מארק האמיל, שאותו אנו זוכרים בתור לוק סקייווקר ממלחמת הכוכבים. הוא מדובב את הג'וקר, בשלימות מופתית. לפעמים פשוט כיף לעצור ורק לשמוע את השטווית שיש לג'וקר להגיד, הבדיחות הנלוזות, ההוראות שלו לאסירים המטורפים. מוזיקת הרקע לא משאירה את השחקן רדום אף פעם, היא משתנה בהתאם למצב ולמקום.  האוייבים עצמם, לכל אחד מהם יש מה להגיד, איזו בדיחת קרש או איום או רברבנות על איך הוא יביס את איש העטלף. יש להם שיחות ביניהם, כמו למשל שני אסירים שמשוחחים והאחד אומר לשני – "הג'וקר אמר לי לרצוח את אחותי". "ועשית את זה?" שואל חברו. "נו ברור! זה הג'וקר!" משיב הראשון....

 

Image

 

שליטה
השליטה באיש העטלף פשוטה ונוחה. אני שחקתי עם הגיימפאד 360XBOX למחשב, ולא התחרטתי לרגע. יש כפתור למכה, כפתור לקפיצה\ריצה, כפתור למתקפת-נגד וכפתור להמם את האוייבים. בלחיצה על כפתור המכה, באטמן יבצע כל מיני מהלכים בצורה אוטומטית, כמו אגרופים ובעיטות שונות. כשהאויבים ינסו לתקוף אותו, הוא יוכל להשתמש במתקפה שלהם נגדם, באמצעות לחיצה מתוזמנת על כפתור מתקפת הנגד. כשיבואו כאלו עם סכינים, שאותם אי אפשר לבלום, יהיה צורך להמם אותם לפני כן. ישנם עוד כפתורים כמו זריקת באטראנג והאקדח של באטמן שעוזר לו להתלות על כל מיני קירות או פסלים, או למשוך את האוייבים אליו. יש עוד גאדג'טים לבאטמן, אותם הוא משיג במהלך המשחק, וכל זמן שהשחקן שומר על ראש פתוח ויצירתי, הוא יגלה שכמעט כל אחד מהגאדג'טים האלו יכול לשמש אותו לקרבות.

בלחיצת כפתור, תוכלו להחליף לראיית הבלש של באטמן, בעזרתה תוכלו לראות מבעד לקירות את האסירים, תוכלו לדעת כמה אוייבים מחכים לכם בכל תחומי המקום, ולפתור חידות. למעשה אתם תגלו כי רוב המשחק מתנהל בצורה טבעית במצב הבלש, מאשר במצב רגיל. שזה טוב וגם רע, כי יש כל כך הרבה דברים יפים לראות שלא רואים עם ראיית הבלש. ועם זאת, זה לא פגע ברושם הסופי.

 

Image

 משחקיות
החוויה ש Rocksteady רצו להעביר, לא הייתה באה בקלות אילולא המשחקיות האדירה שהם פיתחו. באטמן יכול להתעמת עם אוייביו פנים אל פנים, במכות חופשיות. והוא גם יכול להיות צייד שקט, ולנטרל אותם אחד-אחד, בשקט, מבלי שהאחרים ירגישו. כמו לדוגמה, הוא נתלה על פסל, מחכה שיעבור אסיר משוחרר מתחתיו והופ! בלחיצת כפתור אחת באטמן יגלוש מאחוריו ויעלים אותו למעלה, משאיר אותו תלוי עם חבל מהרגליים. או, אפשר גם לבוא מאחורי אסיר ולנטרל אותו כשהוא צמוד לרצפה. באטמן הרי לא הורג, הוא רק משאיר את האוייבים שלו מחוסרי הכרה.

יש במשחק כל כך הרבה דברים טובים שאשאיר לכם לגלות ולהיות מופתעים לבד. מה שכן, המשחק ארוך, הוא לא מסתיים עם סוף הסיפור. השחקן יכול לטייל בכל רחבי המוסד כרצונו, לפתור חידות ולגלות עוד דברים. אה, הזכרתי חידות...במהלך המשחק יתחבר איש החידות לקשר של באטמן ויאתגר אותו לפתור את כל החידות שלו. ואיזה  כיף זה! זה יכול להיות סתם סימן שאלה המוחבא באיזו פינה חשוכה בשלב, וזה יכול להיות נתון מסויים שצריך לחשוב קצת כדי להבין אותו. החידות אף פעם לא עייפו אותי, אלא רק הגבירו בי את החשק להמשיך לשחק.

 

Image

ישנם גם מצבי אתגר, שהשחקן מוצב בשלב עם מטרה מסויימת שצריך להשלים בכמה שפחות זמן כמו למשל ללכת מכות עם כמות מסויימת של אוייבים וליצור שרשרת קומבו גדולה כמה שיותר בשביל להרויח נקודות, או לצוד את האסירים בכמה שפחות זמן, בדרך ספציפית או בעזרת טכניקות שונות. עם חיבור לאינטרנט, תוכלו לשתף את ההישגים שלכם עם הקהילה ברחבי העולם, ולהשוות עם אחרים. אמנם אין משחק מרובה-משתתפים אך ההנאה אף פעם לא פוסקת. מהתפריט הראשי תוכלו לראות את הפרסים שהרווחתם על ידי פתירת חידות ועמידה באתגרים במהלך המשחק. תוכלו לראות בובות של כל הדמויות המשתתפות במשחק, וגם כאלו שלא, בצורה כל כך יפה ומשכנעת. תוכלו לקרוא על כל מיני דמויות מהעולם האפל של באטמן, ההיסטוריה שלהם וקורות החיים שהביאו אותם להדרדרות לעולם הפשע. ישנם גם כאלו עם ראיונות מוקלטים עם הפסיכיאטרים בארקהאם, שניסו לרפא אותם. אלו שיחות משעשעות שבהחלט מוסיפות עומק למשחק ועוזרות לחזק את החוויה המועברת לשחקן.

 

Image

סיכום
ל Rocksteady מגיע שאפו על יצירת המופת שלהם. זהו המשחק המבוסס על גיבור קומיקס, הטוב ביותר ששיחקתי עד היום. לא משחקי ספיידרמן, לא וולברין ולא סופרמן הצליחו להשיג כזאת רמה של מצויינות. למשחק הזה אין סוף, אפשר תמיד לחזור ולשחק אותו שוב ושוב וזה אף פעם לא נמאס. גם אם אין פה מצב מרובה-משתתפים. אם היו שואלים אותי היתי בוחר בארקאם אסילום כמשחק הטוב ביותר לשנת 2009.

האם המשחק שווה את הכסף
לדעתי כן, אם על כל שעה שישבתי מול המחשב עם המשחק הייתי משלם שקל – הייתי יוצא בהפסדים, בלי לשים לב שיחקתי במשחק במשך כמה מאות שעות ואני עדיין נהנה לשחק בו.

ציונים
גרפיקה:10
סאונד:10
שליטה:10
משחקיות:10

ציון סופי: 9.8
ירידת הציון נובעת מהעדר משחק הרשת שיכלה להפוך אותו למושלם.

 

כתב את הביקורת: אביב בן זקרי.

לתמונות מסך נוספות

עידכון אחרון ( Tuesday, 29 December 2009 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker