מבזקים
יצאה ביקורת למשחק SWAT 4 GOLD EDITION. אתם מוזמנים לקרא את הביקורת כאן
 

powered_by.png, 1 kB
ביקורת למשחק Assassins creed 2 PlayStation3 הדפס דואל
הערכת משתמש: / 1
הגרוע ביותרהטוב ביותר 
נכתב על ידי Administrator   
Sunday, 27 December 2009

הקדמה
חברים, צר לי לספר לכם אבל חברות המשחקים עובדות עלינו ובגדול. אני לא יודע מה איתכם, אבל כשאני מתחיל לשחק במשחק – אני נכנס לדמות. קחו למשל את שנות השמונים: אני הייתי ילד והמשחק דיגר כיכב, באותה תקופה הייתי בטוח שאפשר לאכול יהלומים וכשמישהו היה מעצבן אותי הייתי פשוט יורק עליו, בתקווה שזה יגרום לו להעלם ולרוב זה היה עובד.

הפעם הראשונה שהבנתי שהחיים זה לא משחק מחשב ושעובדים עלינו הייתה כשיצא המשחק Abuse. במשחק אם רציתם לקפוץ גבוה, כל מה שהיה עליכם לעשות זה לקפוץ פעם אחת וכשאתם ממש בגובה – לקפוץ פעם נוספת באוויר. מה אני אגיד לכם, ניסיתי את זה מאות פעמים; אם אתם באוויר – אי אפשר לקפוץ פעם נוספת ולא יעזור בית דין.

הייתה לי תקופה של הכחשה, שאמרתי לעצמי שזה רק בגלל שאני לא מתאמן מספיק. בשעות הפנאי למדתי להפריח בלונים מהפה (בלי סבון) כמו בבאבל-באבל ואפילו דיברתי עם אחי הקטן בגובלינית. כל כך הייתי עמוק בהכחשה עד שלא הבנתי איך זה יכול להיות שבוולפנשטיין הגיבור מצליח לאכול דרך הרגליים ואני לא.

ברגע שהבנתי שמישהו שם בחברות המשחקים מפריז יתר על המידה ביכולות של הגיבור – הכל הסתדר לי והתחלתי להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמי. זה לא אומר שאני לא אוכל סרטים כל פעם שאני מקבל משחק חדש, אבל לפחות אני לוקח דברים בפורפורציה. אז מה אם מאז שקיבלתי את אססין קריד הספקתי להסתנן להצגת בכורה של סרט בלי כרטיסים, להיכנס לביקור בבית חולים אחרי שעות הפעילות בלי שהשומר ירגיש והתחלתי לטפס על גדרות וגגות בדרך לעבודה. העיקר שהאנשים סביבי לוקחים ברוח טובה את העובדה שהתחלתי להסתובב עם קפוצון ולזרוק מילים באיטלקית..

Image

הסיפור
המשחק Assassins creed 2  הוא משחק המשך ל-AC1 שאת הביקורת המקדימה שלו תוכלו לקרוא כאן. בגדול לכל מי שפספס, אני יכול להגיד שמאזן הכוחות הוא כזה: יש טמפלרים – שהם כת של אבירים נוצרים פנאטים לחלוטין, הטמפלרים במשחק הנוכחי ובקודם הם הרעים. דווקא המתנקשים הם "הטובים" שלוחמים את מלחמת הצדק והטוב במעטה העלטה של כת סודית והתקפות חשאיות. בעוד שבמשחק הקודם המתנקשים היו החשישניקים המקוריים (מוסלמים) שמשמם נגזרת המילה אססין = חששין. הפעם אנחנו זזים קדימה בציר הזמן אל דמות נוצריה לחלוטין שמתחילה את דרכה כנער מתבגר בפירנצה האיטלקית. כמו במשחק הקודם גם המשחק הנוכחי מתרחש בשני מישורי זמן שונים: שלהי המאה ה-14 והמאה ה-21 בה אנו חיים. גיבור עלילה דזמונד מיילס, הוא נצר לשושלת מתנקשים עתיקה שנחטף על ידי צאצאי הטמפלרים במטרה למצוא שריד קדוש שאבד בעבר הרחוק. במשחק הנוכחי דזמונד משוחרר משוביו רק כדי להגיע למקום אחר בו מחכה לו באופן מפתיע ביותר מכשיר תואם "אנימוס" שיכול להחזיר אותו גם הוא אל העבר ולפתוח בפניו יכולות וזכרונות שחבויים רק ב-DNA.

אז מה רוצים הפעם מדזמונד? מה הקשר בין אלטאיר מ-AC1 לאיזיו מ-AC2 ואיזה חידושים יהיו במשחק? אלו שאלות מעולות עליהן אני אענה בהמשך הביקורת בהרחבה.
Image

גרפיקה
נתחיל מהחלק הטוב, הגרפיקה של המשחק AC1 הייתה מעולה, אבל רוויית באגים. קשה לי לראות הבדלים משמעותיים שנעשו במנוע הגרפי במעבר ל-Assasins creed 2, אבל אני שם לב שהמשחק רץ הרבה יותר חלק והקונסולה טוענת אותו הרבה יותר מהר ממה שחשבתי שידרש. שאלת השאלות היא האם הגרפיקה במשחק הנוכחי מושלמת? האם תיקנו את כל הבאגים? והתשובה היא ממש לא, למרות שמדובר בבאגים שמופיעים רק לעיתים נדירות, אני עדיין יכולתי לראות באגים בגרפיקה שמרביתם הופיעו ונעלמו כהרף עין.

אם מסתכלים על הגרפיקה מנקודת המבט של העיצוב של המשחק, נוכל להגיד שאין יותר מידי חידושים במשחק הנוכחי. המשחק מרגיש ונראה בדיוק כמו המשך ישיר של AC1 ומלבד העובדה שאת המסגדים מחליפה סביבה נוצרית (והפעם המפות אמיתיות יותר ומבוססות על מבנים מקוריים), כל שאר האלמנטים נשארו די קבועים.

סאונד
הסאונד של המשחק מעולה, אני חושב שדווקא פה הצליחו להכניס כמה שיפורים, בעיקר בהיתקלויות עם היריב ומצבי לחץ. בגלל העושר הקונטקסטואלי של המשחק הנוכחי (יש הרבה יותר דברים שאפשר לעשות עם הגיבור), יש גם הרבה אפקטים קוליים שהוכנסו וכולם משתלבים יפה עם המשחק. דבר אחד הפריע לי בתחום הסאונד וזה אי ההתאמה בין הסאונד לכתוביות: איזה חכמולוג בצוות המפתחים חשב שאם אומרים משהו באיטלקית אז גם צריך לכתוב אותו ואת התרגום לכתוב בתוך סוגריים. מה לעשות, לא כולם מושלמים ואני לא מצפה מאירופאים או אמריקנים לדעת מה זה כתוביות, אחרי הכל את הסרטים שלהם הם רגילים לראות מדובבים. לי היה קשה מאוד לקרוא ולעקוב אחרי הכתוביות בדרך הזו, אבל למזלי אני מבין טיפה איטלקית כך שהצלחתי להסתדר גם עם זה.

Image

המשחק והשליטה במשחק
אז בואו נרחיב טיפה אתה הסיפור על המשחק, אמרנו שמשחררים את דזמונד מיילס, וזאת רק בכדי להכניס אותו לחור אחר בו יש מכשיר תואם אנימוס. לפי מה שאני הצלחתי להבין מהמשחק, האנימוס היא מכונה מופלאה שמסוגלת לשחזר אירועים מהעבר ורשומים לכל אחד מאיתנו על ה-DNA. מבחינה מדעית אני יכול להגיד לכם שזה שטויות, ה-DNA  יכול לשמש כארכיון אבל לא של זיכרונות, אבל מילא הרעיון חמוד אז נזרום איתו.

אז לפי העיקרון שלמדנו דזמונד מיילז הוא צאצא של אלטאיר – הרוצח המוכשר מ-AC1. זה מאפשר לו לשחזר את כל הזכרונות שלו, במשחק הנוכחי מסתבר לנו שדזמונד הוא ככל הנראה צאצא גם של בחור בשם איזיו אודיטורה, שבמונחים של ימינו  זה יהיה כאילו אמרתי שבן אדם הוא גם צאצא של אסד וגם של נתניהו. אבל נזרום עם המשחק וגם אם ב-AC3 יביאו לנו את הסיפור הבדוי שדזמונד הוא גם צאצא של נינג'ה מיפן אני אהיה מוכן לזרום איתם כל עוד המשחק עצמו יהיה טוב.  

בניגוד ל-AC1 בו אתם מתחילים את המשחק כרוצח מיומן עם כל היכולות והנשקים האפשריים. במשחק הנוכחי גיבורנו איזיו לא ממש מודע לכך שמשפחתו משתייכת עם כת המתנקשים. אומנם בתחילת המשחק הוא מפגין יכולות האבקות מרשימות ואקרובטיקה מדהימה. אבל מסתבר שבאותם ימים כמעט כל בן אדם שני היה אקרובט ממעלה ראשונה, אחרת קשה לי להסביר איך זה יכול להיות שהגגות כל כך מאוכלסים ושהשומרים במשחק מדלגים מעמוד לעמוד כאילו גידלו אותם בקרקס.

Image

נחזור לעלילה, איזיו שלנו משתובב, מתחיל עם בחורות כשלפתע באים השלטונות, עוצרים את אביו ושני אחיו ועל אף שאיזיו מצליח להביא הוכחה שהם חפים מפשע, הם נבגדים ויום למחרת מוצאים להורג כבוגדים בכיכר העיר. איזיו המזועזע עושה את כל שביכולתו להציל את שארית משפחתו – אימו ואחותו ובורח לעיר סאן-גימיגננו שבחבל טוסקנה . בדרך הוא משיג אותו ווירי ממשפחת דה-פאצי, שרוצים לסיים את המלאכה ולחסל את שארית המשפחה. העזרה מגיעה באופן מפתיע ממקור לא צפוי: דוד מאריו, שלוקח אותו אל האחוזה שלו ושם הוא מגלה לו את האמת: אביו של איזיו לא היה בנקאי אלא מתנקש בכיר, והמאבק הסמוי בין המתנקשים לטמפלרים לא הסתיים מעולם אלא רק הפך למתוחכם יותר. באחוזה איזיו זוכה להמשך ההכשרה כמתנקש מתחיל ומקבל גם תפקיד נוסף: מנהל משק, או במילים אחרות אמרכל.

אני מחכה שתשאלו "מה מנהל משק", אבל כן, במשחק הנוכחי לכסף יש הרבה יותר משמעות:  אתם תשתמשו בכסף כדי לשקם את העיירה הגוועת של הדוד, לפתוח מבנים שחשובים ליוקרה של העיר (וכדי לאפשר לכם גישה לתיבות אוצר),  לקנות כלי נשק ושריונות, חלקם חסרי תועלת צבאית אבל בעלי משמעות לערך האחוזה כאוצרת אוסף נשקים. אתם תוכלו אפילו לקנות ציורים ודיוקנאות במחירים מופקעים כדי לקשט את קירות הוילה. עם כסף תוכלו לשחד נואמים שידברו בטובתכם ברחבי העיר, לרכוש תרופות ומרקחות, או כמו שאמרתי קודם: לכסף יש הרבה יותר משמעות.

אם התחלנו לדבר על אוספים, אז אני יכול להגיד לכם שהפעם המתחים לקחו את עניין האספנות חזק, אתם תוכלו לאסוף כמעט כל דבר: ציורים, נשקים, שריונות, נוצות, פסלוני גינה, דפי קוד וחותמים סודיים. כל אלו יעלו את הערך של הוילה ויגרמו לכם להרוויח הרבה יותר כסף.

Image

הציורים: הם למעשה חלק ממערך החינוך שיש במשחק: על כל בניין, או מאורע חשוב יש תדריך קצר – לפעמים כחלק מהמשחק ולפעמים כמידע "אקסטרה" שניתן כטקסט, מלבד הערך לוילה אין בהם תועלת נוספת. השריונות: מעלים את הנזק שיכולה הדמות שלכם לספוג. נוצות: עושות את אמא טיפה פחות עצובה. פסלוני גינה: שילוב של שני פסלונים במקום הנכון יתן לכם פרס כספי נאה. דפי קוד: בהם יש את הדברים המעניינים ביותר  - חידושים טכנולוגיים, תוספת חיים וכן הלאה אבל זה לא הכל, דפי הקוד הם גם פאזל\כתב חידה אותו ניתן לסדר בעזרת "ראיית העייט".חותמים סודיים: הם המסע שורשים שלכם, החותמים הסודיים נמצאים בקברים סודיים של ששת הרוצחים המפורסמים ביותר בהיסטוריה, פתיחה של כל ששת החותמים תביא לכם את הפרס השווה ביותר: ערכת הרוצח של "אלטאיר" מאססין קריד 1.

כדי לפענח את דפי הקוד, יהיה עליכם ללכת לבחור חביב בשם לאונרדו דה-וינצ'י, אותו לאונרדו שהפך לאחד האמנים הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית. כחברים של לאונרדו לא תזכו רק ליחס עודף ופענוח של דפי קוד אלא גם לבונוסים נחמדים כדוגמת מכונת התעופה שתאמינו או לא- תוכננו על ידיו גם במציאות.

במשחק הקודם דבר ראשון שהייתי עושה עם הגעה לאיזור חדש היה להיסתנכרן באמצעות נקודת תצפית. קחו עצה ממני, במשחק הנוכחי קודם כל ודבר ראשון – תחפשו את גלריית האומנות הראשונה שאתם יכולים להיכנס אליה, בגלריה יש את האפשרות לקנות מפות אוצר של האיזור, מיד לאחר הקנייה יסתבר לכם שברחבי כל עיר פזורות עשרות תיבות אוצר שבכל אחת יש כמה מאות מטבעות. אני לא אומר שאי אפשר למצוא את התיבות בלי המפות, זה הרבה יותר קשה. באופן כללי שמתי לב שהמיקום של תיבות האוצר במשחק הוא די קבוע, כך שאתם יכולים לדעת איפה תהייה התיבה הבאה רק לפי תוואי העיר, אבל אם יש את האפשרות לראות את המרחק שלכם מהתיבה כמו ב-GPS, אז זה שווה את הסכום הזעום שמפת האוצר עולה.

Image

בניגוד למשחק הקודם, הפעם אתם לא מוחזקים בכפייה ועוברים למעשה איזה סוג של הכשרה: המשחק בדמותו של איזיו משמש אתכם כדי ללמד את דזמונד את יכולות הרוצח, דבר נוסף ששונה מהמשחק הקודם הוא ההפסקות: במשחק הקודם ההפסקות היו תכופות יותר, כאן אתם תשחקו בדמותו של איזיו כמעט ללא הפסקות – בעיקר בשלבים המוקדמים של המשחק. לדבר הזה יש מחיר כבד: אתם מתחילים להזות את העבר גם כשאתם מחוץ לאנימוס ומתוודעים לקיומו של "מועמד 16" – הנבדק שקדם לכם והלך צעד אחד יותר מידי עם השימוש באנימוס, מועמד 16 איבד את היכולת לשלוט בזמן שהוא נמצא בו, אבל לפני שהוא הלך הוא השאיר אחריו כתבי חידה שהם קידודים לאמת נוראית אותה הוא חשף..

אחד השיפורים המשמעותיים שהוכנסו למשחק הם שהפעם איזיו יודע לשחות, לצלול ואין יותר פחד ממים. כיאה לכל מתנקש איזיו שלנו מצוייד כהלכה, יש לו את הסכין הסמויה, סכין הטלה, חרב קצרה, חרב ארוכה וגם פריטים מעניינים כמו סכנים מורעלות, פצצות עשן, אפשרות לירות וגם לזרוק כסף. כן אתם שומעים אותי נכון, לזרוק כסף כדי להסיח את דעת השומרים או פשוט להיפתר מנגני הרחוב המעצבנים.

הפעם במשחק איזיו לא משחק לבד, יש באפשרותו לשכור את שירותיהן של נערות ליווי – נערות "עובדות" שמלוות אותו ובכך מסיחות את הדעת של השומרים, את הנערות הוא יכול גם לשסות בשומרים והן יחייכו אליהם עד שהשומרים יגיעו לאובדן חושים. איזיו יכול גם לשכור את שירותיהם של שכירי חרב או גנבים, שהם גם שכירי חרב אבל כאלו שיודעים לטפס על גגות ולעקוב אחריכם.

Image

השליטה במשחק מורכבת ואפילו קשה, זו הסיבה שבעשר השעות הראשונות למשחק אתם תעברו סנדאות אימונים שונות ומשונות על שיעזרו לכם ללמוד איך לשלוט במשחק. מאחר ושהמשחק בנוי כך שהממשק מקטין את טעויות השחקן  (הגיבור ישתדל לא לקפוץ מגגות אם יש תהום, או מכוון באופן אוטמטי על מטרה לקפיצה). אז לא כל כפתור יהיה פונקציונלי בכל רגע נתון ואתם תצטרכו לזכור את קומבינציית הכפתורים המדוייקת כדי לבצע את הפעולה הספציפית לה אתם מייחלים. טעיתם באופן גס בכפתורים עליהם לחצתם? –אל תתפלאו אם הגיבור שלכם יקפוץ ראש ממגדל בגובה 200 מטר ולא יפגוש ערימת קש מרופדת בנחיתה..

אם אומרים שליטה במשחק, חייבים להזכיר גם את השלט. לדעתי מישהו שם התלהב מהאפשרות רטט של השלט יתר על המידה, השלט פשוט רוטט יותר מידי, בכל הזדמנות אפשרית וגם במקרים שממש לא קשורים. למשל – קפצתם מגובה מטר? השלט ירטוט, השלב הבא במשחק נטען? השלט ירטוט. שימוש היתר ברטיטות הוא בבחינת "כל המוסיף גורע" ומוריד את הרגישות של המשתמש לגבי מקרים בהם הרטיטה משתלבת עם המשחקיות.

אז אמרנו שהשליטה במשחק מורכבת אבל אפשרית לחלוטין, מה עם דרגות הקושי? ובכן באופן מפתיע אני יכול להגיד לכם שלמרות שבדרך כלל המשחק קל יותר בהתחלה וקשה בהמשך, נתקלתי בשלבים מוקדמים יחסית במשימות שהיו הרבה יותר קשות מאלו שעשיתי לקראת סוף המשחק. אני אהבתי את התופעה: זה כיף להרגיש מאותגר גם בשלבים מוקדמים של המשחק בדיוק כמו שזה כיף מידי פעם להסתובב בעיר שבה השומרים לא קופצים עליכם כל שנייה.

Image

במשחק הנוכחי יש לכם מד "אנונימיות": מאחר ואתם פושעים נמלטים, ברחבי העיר יפוזרו פוסטרים עם התמונה שלכם, ככל שיפוזרו יותר פוסטרים – כך יתחילו לזהות אתכם יותר ברחוב ויהיה לכם קשה יותר לעבור ליד שומרים. פעולות חברתיות חריגות כמו כיוס, דחיפת עוברים ושבים וחיסול שומרים – יגרמו גם הם לעלייה במד ולכך שכל שומר שני ישים אליכם לב. ישנן שלוש דרכים לחזור ולהיות אנונימיים ואני מסדר אותם לפי החשיבות: לקרוע את הפוסטרים, לשחד נואמים בכיכרות ולרצוח פקיד שאחראי על התפוצה של ההכפשה כנגדכם. אני אישית ממליץ להוריד את הפוסטרים עם כל הזדמנות שרק תבוא, למרות שזה הופך את המשחק לארוך ומיגע. בנוסף היכולת להתערב עם אנשים בסביבה הרבה יותר קשה, זה לא מספיק ללחוץ על כמה מקשים, צריך ממש באופן אקטיבי לנוע עם הקהל, אחרת המסווה שלכם יחשף.  

בכדי לעבור מעיר לעיר אתם תוכלו לרכב על הסוס הגיבור שלכם, אבל למי יש זמן לרכיבות מיותרות, בעיקר כשיש שירות בתשלום זעום שמעביר אתכם בין רגע ממקום למקום ועוד מאפשר לכם לבחור את הנקודה בה אתם תוכלו לרדת בעיר. אני לא אומר שזה לא כיף לרכב על הסוס, אבל במשחק הנוכחי יש לכם כל כך הרבה מה לעשות בתוך העיר ועוד יש לכם את המגבלה של גודל תיבת האוצר בווילה שמאלצת אתכם לחזור ולאסוף את הכסף כל 60 דקות, כך שרכיבה על הסוס מעיר לעיר זה בהחלט סוג של מותרות שאתם לא ממש יכולים להרשות לעצמכם.

Image

תשאלו אותי מה כבר יש לעשות בתוך העיר? אז ככה: יש לכם לאתר את נקודות התצפית, להגיע לכל תיבות האוצר, להגיע לכל אחת מהחנויות: נפחיה, גלריה, מרפאה ומתפרה כדי להתעדכן ולרכוש את הציוד החדש ביותר, לקרוע פוסטרים שמופצים עם תמונתכם, לבצע חוזי התנקשות, להשתתף במירוצים, לחקור חלקות קבר סודיות, למצוא דפי קוד, לרדוף אחרי שודדים, לעזור לעוברי אורח תמורת תשלום נאה ועוד משהו, כן נזכרתי - לעשות את המשימה העיקרית שלכם.

נשאר לנו רק לסקור את השירות Uplay, שהוא שירות אקסטרות אונליין, עם ההרשמה לשירות אתם זוכים לעשרה מטבעות שלא יכולים לשמש אתכם לכלום ולמה? כי השירות לא זמין. קשה לי להגיד למה, יכול להיות שזה שוב בגלל השרתים הלא כל כך תומכים בגיימרים של 012, יכול להיות שזה בגלל האיזוריות ויכול להיות שזה בגלל שהשרתים של יוביסופט מלאים בבאגים. אני ממש לא יכול להגיד לכם, אבל השירות לא ממש עובד – צירפתי תמונה כדי שתתרשמו.

Image

סיכום
המשחק Assassins Creed 2 הוא משחק מעולה, המשחק בנוי כמשחק לשחקן היחיד ואינו מצריך כמעט שימוש ברשת, המשחק מציג גרפיקה מעולה, משחקיות משופרת וסביבה אוטנטית, כל כך אוטנטית עד שאפשר ממש לזהות מקומות בהם הייתי והצתלמתי במשך שהותי באיטליה. אם את המשחק הקודם אתם משחקים מתוך איזה סוג של מועקה של דזמונד שנמצא בעמדה שכופים עליו להשתמש באנימוס, במשחק הנוכחי אתם נכנסים לאנימוס בשמחה ומודאגים הרבה פחות מכך שאתם כלואים כמו עכברים במעבדה. המפתחים של המשחק לקחו את AC1 צעד אחד קדימה לכיוון ה-RPG, בו לציוד של השחקנים ולניסיון שהשחקן צובר יש משמעות מכרעת על ההתקדמות במשחק. לדעתי המפתחים הצליחו גם לתת מספיק עומק למשחק וגם להימנע מלהפוך את המשחק למעיק יתר על המידה ואת סביבת המשחק (עזרים, כלי נשק ויכולות) למצועצעת.

האם הייתי קונה את המשחק
כדי לשחק במשחק הנוכחי ולהבין מה קורה סביבכם מספיק לרכוש את העותק הנוכחי של המשחק. לעומת זאת, כדי לשחק במשחק הנוכחי ולהתרשם מכל השיפורים שהוכנסו ולהרגיש הרבה יותר שייכים וקשורים, חובה עליכם לשחק ב-AC1 ולסיים אותו. אם לא שיחקתם ב-AC1, הייתי ממליץ לכם לרכוש אותו קודם (אתם תמיד יכולים לקנות את שני העותקים..) לעומת זאת, אם שיחקתם כבר ב-AC1, אני אמליץ בחום לרכוש גם את AC2 ואבטיח לכם: אתם תופתעו רק לטובה.

ציונים:
גרפיקה: 9
סאונד: 10
משחקיות: 9
שליטה במשחק: 9
דרגות קושי: 10

ציון סופי: 9.3

לתמונות מסך נוספות
Image

עידכון אחרון ( Monday, 28 December 2009 )
 
< כתבה קודמת   כתבה הבאה >
Site by: MtK

eXTReMe Tracker